Jag spelar själv elbas, och i mitt band har vi ingen trummis. Så vi kör ett MIDI-loop med trummor. Nu är det ju bara det att man kanske skulle vilja byta mellan olika loops för refräng etc. och det går ju inte så enkelt om man skall börja knappa på nån dator för att få det gjort. Så jag tänkte att jag skulle bygga en platta med 4 st relativt stora plattor (10-20cm x 10-20cm) med momentanswitchar under som man kunde trampa på då man spelar. Själva konstruktionen är det inga problem med, men jag har inte riktigt på klart hur man skall interfacea hela grejen med datorn Och så skulle man ju måsta ha nåt lämpligt program för att få hela sammanhanget att ge ljud ifrån sig.
Tips som hur det hela skall gå till mottages gärna! En intro till midi skulle inte heller vara så dum...
MIDI "Stompbox"
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Varför inte spela in trumspåret med t.ex Intro, Vers, Ref osv.. ?
Då slipper du byta överhuvudtaget. Men om du vill ha möjlighet att improvisera så är det förstås en bra idé om man kan byta loop när man vill.
Den absolut viktigaste frågan: Stödjer "trumm-spelarprogrammet" byten av loopar via MIDI?
En hel Midibox är lite för onödigt "lyxigt" för detta ändamål. Det enda som behövs är ett antal switchar och en liten PIC-krets som programmerats till att skicka ut olika MIDI-meddelanden beroende på vilken switch som trampas ner. Hur dessa MIDI-meddelanden ser ut beror helt och hållet på vilka styrkoder som musikprogrammet använder sig av för att byta loop.
Då slipper du byta överhuvudtaget. Men om du vill ha möjlighet att improvisera så är det förstås en bra idé om man kan byta loop när man vill.
Den absolut viktigaste frågan: Stödjer "trumm-spelarprogrammet" byten av loopar via MIDI?
En hel Midibox är lite för onödigt "lyxigt" för detta ändamål. Det enda som behövs är ett antal switchar och en liten PIC-krets som programmerats till att skicka ut olika MIDI-meddelanden beroende på vilken switch som trampas ner. Hur dessa MIDI-meddelanden ser ut beror helt och hållet på vilka styrkoder som musikprogrammet använder sig av för att byta loop.
> En hel Midibox är lite för onödigt "lyxigt" för detta ändamål. Det enda som behövs är ett antal
> switchar och en liten PIC-krets som programmerats till att skicka ut olika MIDI-meddelanden
> beroende på vilken switch som trampas ner.
Ja, det är precis det som är tanken med Midibox. Man plockar ut de modulerna som behövs. I det här fallet blir det ju enbart en core-modul med en processor som översätter signalerna från kapparna till MIDI.
> switchar och en liten PIC-krets som programmerats till att skicka ut olika MIDI-meddelanden
> beroende på vilken switch som trampas ner.
Ja, det är precis det som är tanken med Midibox. Man plockar ut de modulerna som behövs. I det här fallet blir det ju enbart en core-modul med en processor som översätter signalerna från kapparna till MIDI.
- JimmyAndersson
- Kontakt: