Philips 55PFL7606 med HDMI-problem *Löst*

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Re: Philips 55PFL7606 med HDMI-problem

Inlägg av mrfrenzy »

Hedis skrev: Tack vattenfall för strömavbrottet...... :lol:
Mycket imponerande arbete, men det är helt sjukt att man får konstruera elektronik på detta sätt.
Om checksumman fallerar pga strömavbrott under drift så ska det hämtas en backup från flash och datat i eeprom rättas till.
Samma fel har många biltillverkare gjort pga eeprom med rullande koder.

Tror ni det går på garanti? Nej dom erkänner inte att det är mjukvarufel utan kallar det utsliten hårdvara och fakturerar kunden 10 000 för utbyte.
Pucco

Re: Philips 55PFL7606 med HDMI-problem *Löst*

Inlägg av Pucco »

Jag har också haft liknande problem med upplösningar som ändras och ljuddrivrutiner som disablas när man stänger av/på TV eller monitor.

Orsaken är att Microsoft har en "by design" funktion som flyttar desktopen till en default-skärm för att användaren inte ska förlora kontrollen när en monitor försvinner. Den funktionen går inte att stänga av på något sätt i OSet (W7 och W10). Det finns flera många år långa trådar på Microsoft forum om det med "goddag yxskaft" från MS.

På min HTPC som alltid är på löstes problemet med att maska bort "Hot plug" signalen (pinne 19) i HDMI-kontakten med en liten tejpbit. Då fick aldrig OSet veta att TVn var avstängd och fortsatte att mata ut signal som om inget hade hänt.

På min jobbdator som sitter på en KVM-switch och ändrade upplösning från 2460x1440 till 640x480 när monitorn kopplades bort med kaotisk omflyttning av alla ikoner på desktopen som resultat hittade jag en annan lösning. Datorn hade ett Nvidia Quadro-kort och dom drivrutinerna har en inställning att läsa EDID från skärmen och spara i en fil. Sedan kan man ställa in så man alltid läser den EDID-filen på sekundära skärmen. Då byter OSet till en annan utgång med samma upplösning när "Hot plug" signalerar avstängd skärm.
E Kafeman

Re: Philips 55PFL7606 med HDMI-problem *Löst*

Inlägg av E Kafeman »

Köpte för några år sedan en Sony Bravia 40" på SIBA. Det var en present till mina föräldrars sommarstuga som ersättning för en gammal 19" tv.
I stugan finns en PC som agerar hus-vakt (värme/video-koll som vid fel skickar mail samt att man kan slå på extra husvärme hemifrån. Den får även tjänstgöra som HTPC.
TVns bild blev ingen höjdare, En liten ruta mitt på skärmen, 640x480 via hdmi-ingång. VGA-ingång gav stora sorgkanter och rent sopig bild vid högre upplösning.
Det blev till att ta TVn tillbaka till inköpsstället 20 mil tor till SIBA i Växjö, för reparation.
Två veckor senare var TVn tillbaka på SIBA utan att man funnet något fel. Jag var på jobbresa utomlands i en månad så mina föräldrar hämtade ut TVn och fraktade den till sommarstugan. Mitt nästa sommarstugebesök blev först ett halvår senare. Bild-problemet var oförändrat.

TVn lämnades åter på reparation och den kom tillbaka till butiken efter 14 dagar utan att man hittat något problem. TVn skickades varje gång till centralt reparations-center (Infocare).

Förstod att jag var tvungen att felsöka själv. Snabb koll visade att TVn inte lämnade någon EDID-info alls till PC.
Hur detta med EDID fungerade var nyhet för mej även om jag kände till att VGA har liknande system via DDC (Display Data Channel) så fick forska på internet och då även hittade ett Windows-program som kunde läsa/skriva EDID. EDID-minnet visade sej vara helt tomt och hittade ingen exakt fil som ersättning så vågade inte chansa att pröva någon annan fil.

Frågade Sony/Sverige efter schema men det var naturligtvis uteslutet samt att jag upplystes om att jag inte fick röra något alls om garantin skulle gälla. EDID visste supporten inte alls vad det var och kunde självklart inte heller lämna ut någon EDID-fil. Dock, om jag försökte mata in filer i TVn så var det att likställa med att jag gjort ingrepp i TVn och garantins upphörande.
Fick även det snorkiga beskedet att man inte var support till privat-kunder, privat-kunder skulle ta sådana problem med butiken.

Tillbaka med TVn till SIBA där man ansåg att jag var besvärlig kund som klagade på felfri TV.
Jag krävde att köpet skulle hävas och först då kunde man tänka sej att på nytt skicka TVn på reparation. Denna gången förklarade jag tydligt och bad att det skulle skrivas följelapp som beskrev att det var HDMI-ingången som inte fungerade korrekt och saknade EDID-data. Fick besked redan vecka därpå att TVn kunde avhämtas. Man hade återigen inte funnit något fel.

Åter i butiken och fick jag besked att felsökningen kostade 1200 kr. En kille i butiken hade kopplat upp TVn till HDMI-ingången från en DVD-spelare och fick full upplösning på bilden, 1920x1080, vilket man visade mej innan jag fick lösa ut TVn.

Tog hem TVn och det tog lite tid att svälja att det fungerade i butiken men inte i sommarstugan. Ända tills att jag fick veta att DVD-spelaren generellt inte läste EDiD-info utan alltid körde full HD som default.
Då dök nästa fråga upp, fanns det alls EDID-info i just denna TVs HDMI-port?
Var inte säker på att det alltid var ett funktions-krav att det skulle finnas i just denna TV.
5 samtal till de olika Sony-nummer jag hittade gav inget. Samtal till reparations-centret Infocare gav inget. Ringde till ett helt annat reparations-center och fick där ett annat Sony-nummer till en som var tekniker på Sony, dit man brukade ringa när det var något särskilt.
Fick beskedet av Sony-killen att EPROM för EDID var inbakat i HDMI-kontakten och absolut fanns även i min TV.

Tillbaka till SIBA med TVn och var nu högröstad och övertydlig. "Skicka TVn till ett reparations-center och skriv för f*n tydligt EDID-infon saknas" var min nu irriterade begäran. Hade dessutom en egen utskriven lapp med tydlig info vad jag kommit fram till, samt namn och tel.nr på den person på Sony som uppgivit att EDID-info skulle finnas. Begärde att denna lapp skulle bifogas.
TVn var nu två år gammal så det gick inte hota butiken med återköp och man behövda bara ta tillbaka TVn om det var något fel på den, som man inte kunde fixa och det såg inte butiken att det var fallet, så man skickade enligt min begäran åter TVn på reparation.
SIBA å sin sida förklarade att om felet inte hittades skulle jag få betala felsökning och frakt.

Enklast hade varit att helt enkelt köpa en annan TV men hade medvetet valt en Sony då jag ville ge bort något som vad jag trodde innebar viss kvalitet.

Fick efter några veckor besked från butiken att jag fick hämta TVn. Skulle åter få betala felsökningen då man hade inte funnit något fel.
Nu var detta en väl utdragen soppa. För en gångs skull fanns jag i närheten och kunde hämta TVn omgående. Åker lätt irriterad till butiken för att lösa ut TVn, men begär i samband med betalningen i kassan att få se vad som skrivit som felbeskrivning när TVn skickades för reparation.
Flickan i kassan har ingen aning om vad jag tidigare begärt men hon letar rätt på i data-systemet vad som skrivits i anmälan från butiken.
Man hade skrivit "Dålig skärpa på bild enligt kund". Min bifogade lapp med detaljerad info visste hon inget om, antagligen kastad.

Man hade enligt min mening nu med råge förverkat reparations-möjligheterna, så jag sa att om TVn enligt deras åsikt är felfri så byter vi. De får behålla TVn så tar jag en annan.
Började omgående koppla ur en TV i butiken och bära ut den. Gjorde detta mycket demonstrativt. Flickan i kassan rusade efter butikschefen.
Butikschefen ställde sej själv i vägen vid utgången och puffade varuvagnen med TVn åt andra hållet, förklarade att man ringt polis och man visste ju vem jag var, så det var lika bra att följa med in på kontoret i väntan på polisen.
Väl inne på kontoret, eftersom jag hade en kopia av följelappen de slängt så bad jag butikschefen att ringa till killen på Sony, vars nummer stod på lappen.
Han svarade inte ens. Försökte igen, men då svarade han att jag var dum i huvudet om jag trodde han skulle bry sej.
Då ringde jag själv på min mobil till Sony-killen, med högtalare på. Turligt nog så svarade han i andra änden.
Jo svarade Sony-killen, dessa kontakter programmeras via HDMI-kontakten, det måste göras den vägen och det hände att sådant missades men det är inga problem, bara skriv det på fellappen så programmeras det upp.
Svarade att jag hade en butiks-chef från SIBA framför mej som vägrade göra detta. Svaret från Sony-killen blev att SIBA kanske inte var rätt ställe att köpa Sony-produkter. Frågan hade redan varit uppe på central nivå... sedan kom jag inte längre då polisen dök upp.

Jag förklarade situationen, att vi nyss varit i kontakt med Sony och butiken har sedan två år vägrat reparera min SONY-TV och att butikschefen nu borde häktas för bedrägeri då han ständigt lurar mej på reparationer som inte utförs. Det finns papper på allt så fallet var helt klart.
- "Har i frågan just fått besked från Sony i Stockholm att butiken inte är helt sjyst och butiken helt skiter i skriftliga felbeskrivningar, eller hur butikschefen?"
Polisen tittar på butiks-chefen som nu säjer att man ska göra sitt bästa för att kompensera mej för ett misstag, det var ett missförstånd att man ringt efter polisen.

Får återigen efter 14 dagar besked att TVn reparerats, att man nu bytt en trasig hdmi-kontakt.
Var nu på resa i tre månader så mina föräldrar hämtade TVn från butiken och TVn fungerade nu äntligen även mot HTPC.

Butiken höll sitt löfte om kompensation, då man skickade med mina föräldrar en otroligt gratis badboll med SIBA-reklam på. Helt sanslöst överdådig kompensation, jag blev helt matt när jag hörde detta.

En bad-boll av alla tänkbara kompensationer, hade brytt mej mindre om man inte skickat med något alls. hade ju utlägg för otaliga resor och tidigare betalda värdelösa reparationer för över 2000kr samt att TVn inte kunnat användas pga alla reparations-resorna.
Några månader senare, när jag kom hem från utlandet, då var butiken stängd för ombyggnad och SIBA skulle läggas ned.
Ytterligare ett par månader senare så intog NetOnNet lokalerna.

Netonnet skulle överta garantier osv men något garanti-ärende fanns inte. Man skickade mej till slut en kaffebryggare som skulle vara värd 1200 kr som en extra flott kundkompensation. Den var trasig vid leverans, spräckt plast och avbruten strömbrytare och förpackningen hölls ihop med packtejp. Förmodligen överbliven SIBA-vara som inte ens gick sälja vid slut-rean.

Undrar hur många Sony Bravia som skickats ut med trasiga HDMI-kontakter och hur många som som nu sitter med bristfällig TV utan att förstå detta.
Normal konsument och normal-support vet inte vad EDID är. SIBAs säljare visste inget, förmodligen inte mycket bättre hos andra elektronik-kedjor.
Inte ens den centrala reparations-företaget som tydligen även betjänar andra butiks-kedjor gör någon generell fel-kontroll om EDID-infon finns om det inte specifikt påtalas utan skickar TVn åter om man inget hittar.

Jag som anser mej vara något tekniskt kunnig, det tog mej två år att få en ny TVn fungerande, och känner mej ändå lurad. Skulle köpt en Andersson eller Skantic istället för att kosta på reparationer på en ny SONY.
Antog att mitt fall var unikt, att EDID sällan fallerade men här kan finnas ett mörkertal med konsumenter som inte vet mer än att koppla in sladdarna och som inte kan få hjälp av butik eller service-center om EDID-infon fallerar.

I mitt tycke är det design-fel om EDID kan skadas av strömavbrott och lär kunna drabba många normal-konsumenter som sedan inte kan få hjälp.
Skriv svar