Högströmskontakter

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Malm

Högströmskontakter

Inlägg av Malm »

Letar efter kontakter för min RC-helikopter att använda mellan batteri och fartreglage samt laddare. Batteriet ger fulladdat cirka 12 Volt och det skulle vara bra om kontakten klarar strömmar på över 40A. Låg vikt är också en viktig sak i sammanhanget.

Någon som vet om ELFA säljer något som skulle passa här?

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
Calle
Kontakt:

Inlägg av Calle »

Malm

Inlägg av Malm »

Tackar för tipset! Jag vet att det finns hos välsorterade hobbybutiker, men då jag helst vill få tag på kontakter under morgondagen så vill jag gärna ha tips om ELFA-produkter. Det verkar ju helt otroligt att välsorterade ELFA inte skulle ha passande kontakter. De är knappast billigast, men priset är sekundärt i det här läget (vill komma igång med flygningen :)).
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

annars vanliga kabelskor borde ju oxå funka? bara man tar tillräkligt stora
Användarvisningsbild
Kezo

Inlägg av Kezo »

anlamotte: De enda som funkar av de som du länkade till borde väl vara de på :http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2011176.htm
Typ "PP 75 A" och uppåt? De andra klarar ju inte strömmen!
Användarvisningsbild
Greve Hamilton
EF Sponsor

Inlägg av Greve Hamilton »

Banankontakter var ju mer eller mindre standard när jag höll på. Då var det iofs bilar jag höll på med, men ändock. :D Kanske värt ett försök.
Malm

Inlägg av Malm »

Tackar för alla tips!

Problemet med standardkontakter (typ banankontakter eller kabelskor) är att de knappast pallar dessa kraftiga strömmar. Det krävs kraftigare doningar helt enkelt :)

Det sista av anlamottes förslag är klart intressant. Får titta på dessa på ELFA imorgon.

Tar tacksamt emot fler tips!
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

Men sen drar den inte 40 A konstant, tror man klarar sig men en betydligt klenare kontakt.
Malm

Inlägg av Malm »

Den kan dra 28A kontinuerligt och 35A i spikar. Tillräckligt för att de flesta föreslagna kontakter inte ska funka.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... 011176.htm

Lite klumpiga, men fungerar bra. Hyggliga priser också. Den enda de inte tål är saltvatten - detta dödar dem med 100% säkerhet...
Skriv svar