Transformator 13V

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Chrille
Kontakt:

Transformator 13V

Inlägg av Chrille »

Jag behöver en transformator på 13V DC och minst 1,8A. Det går att köpa lösa transformatorer som tillbehör till produkten de är tänkta till men de kostar över 600kr vilket jag tycker verkar lite mycket för en enkel transformator.
Hur gör jag enklast för att få en spänning på 13V, är ju lite udda spänning?
Någon kanske har en transformator som ger 13V som jag kan köpa?
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Kanske kan "produkten" drivas med 12 volt?
Hur mycket ström är det som skall levereras vid 13 volt?
Kanske går det att modda en väggvårta som har reglerbar utspänning?
Kanske går det att modda en laddare till en gammal skruvdragare för 18 volt?
Chrille
Kontakt:

Inlägg av Chrille »

Jag tvivlar på att det går med 12V, då borde transformatorn vara på det. Det verkar inte vara direkt vanligt att man använder en transformator på 13V så man undrar ju lite varför den måste ha just 13V, det är en nätverkskamera som transformatorn ska vara till.
Det här med att modda någon transformator, brukar det vara en potentiometer som reglerar spänningen ut ifrån dessa som är reglerbara eller hur regleras spänningen?
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Ska du ha en transformator eller eller ett likspänningsaggregat som lämnar 13V@1,8A?

Det är nämligen STOR skillnad mellan dessa bägge prylar...
Loial

Inlägg av Loial »

Art. nr. 32-5282 på clasohlson skulle väl funka ypperligt? 295:-
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

>>>>brukar det vara en potentiometer som reglerar spänningen ut ifrån dessa som är reglerbara eller hur regleras spänningen?

I den som jag har plockat isär var det en liten PWM krets kopplad till en strömställare som valde mellan fasta motstånd. Plus en hel del annat såklart.
Chrille
Kontakt:

Inlägg av Chrille »

Ska du ha en transformator eller eller ett likspänningsaggregat som lämnar 13V@1,8A?
Jag förmodar att det är ett likspänningsaggregat jag ska ha eftersom jag vill ha en stabiliserad utspänning som alltid håller 13V oberoende på belastningen.

Loial> Den fungerar säkert även om det blir 0,2V för hög spänning. Annars verkar 32-8529 rätt trevlig. Tror det blir den annars kan den vara bra att ha.

Provade att pocka sönder ett likspänningsaggregat eller vad jag ska kalla det och det är nog någon typ av switchat variant men det är som du säger Greensilver, där finns en rad med motstånd som kopplas in med en strömbrytare.
Loial

Inlägg av Loial »

0,2 volt är absolut inget att oroa sig för, kör på den du. Toleransen på originaltillbehöret är säkert större än så. +/- 10% brukar inte vara nåt problem.
Skriv svar