Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Touch Off....Problem...

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
hummel

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Billig Pinnfräs ?

Inlägg av hummel »

Satsa på vettigare spännhylsor i stället för att modifiera så där. Det kommer förenkla rejält för dig.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

säter skrev:
Perkla skrev:Satte upp själva colleten i pelarborrmaskinen och använde först fil tills den nästan passade och sen sandpapper tills den passade precis i spindeln, det är tämligen bättre passform än dom colletar som följde med maskinen...
Hur vart det med kastet på fräsen efter denna modifiering?
Vet ej.. han inte köra så lång...
Glattnos

Inlägg av Glattnos »

Om det kastar blir det lättare att få till skärdatan, men det är såklart inte optimalt :)
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Körde nyss en oval ring insida och insida med 4mm djup och utsida och i den ska det sitta en spegel, verktyget är 9.5mm och matningen var 400mm/min som jag justerade i LCNC under arbetets gång samtidigt som jag reglerade hastigheten på spindeln mellan max och hastighet nummer 4... endå blev det lite bränt här och där, verktyget blev bränt det också.. klarade mig genom hela passet dock men vette fan om det går använda igen...
Glattnos

Inlägg av Glattnos »

Det är på tok för hög skärhastighet(baserat på att din spindel är specificerad 10 000-30 000rpm) och för låg matning. Det kan väl knappt bli några spån, bara damm?
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Blev knappast några spån alls precis som du säger.. ska göra ett test nu..

Sänker jag hastigheten på spindeln känns det som den får jobba ganska hårt.. men kanske ska vara så.. kanske ska köra på hastighet 4 på spindeln.. ?
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Körde på 3 hela vägen och det blev inte bränt nånstans.. den svagaste länken i detta är nog Julas frässtål som nästan inte ens är vass innan man använt dom, behöver verkligen kolla in var jag kan köpa stål med bättre kvalité för en billig slant..
Borre

Inlägg av Borre »

Ja använd mycket lägre hastighet, lägst skulle jag säga. Annars filar du och inte fräser/skär.
Det är klart den får jobba hårt, men så länge den orkar spelar det ingen roll.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Testade att gå ner på hastighet 2 men verkade fan som den skulle storkna då.. sen är den här billiga spindeln inte säkert den bästa heller.. skulle troligen få nåt bättre om jag betalade en tusenlapp eller nåt sånt, fast en äkta makita är ju på runt 700 watt också samma som den här kopian jag använder så vet inte om det skulle vara nån skillnad egentligen.. ?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Den äkta Makitan har "riktig" varvtalsreglering, alltså den tappar inte varv för att man belastar den (om man inte överbelastar såklart), hur är det med din kopia?
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Upplever att den tappar varv ganska mycket beroende på hur träet är... jag ska ändra mitt tidigare inlägg där jag sa att den svagaste länken är mina Jula frässtål... det stämmer inte.. jag skulle säga min spindel och julas frässtål... ska kolla efter nån annan spindel och se om jag ska köpa nåt annat.. undviker dock vattenkylda grejer eftersom jag inte orkar hålla på med kylning o sånt.. :S inte just nu i alla fall.. en äkta makita eller en DeWalt kanske ?
Glattnos

Inlägg av Glattnos »

Jag använder Julas frässtål för att fasa stålplåtar så det är mycket bra stål i dom. Dock kan faktiskt HSS vara bättre i trä om man kan nå lägre skärhastighet(HSS tål värme sämre än hårdmetall men är ofta vassare).
Men din spindel är helt klart en begränsning. Om du byggde en utväxling så skulle det funka, växla ner varvet typ 4:1, effekten på motorn är inte helt relevant på så högvarviga motorer utan det viktiga är vridmomentet(det krävs tillräckligt vridmoment för att rotera en fräs i ingrepp).
På min fräs har jag 2,2kw motor, men den storknade också på 8-10mm fräsar eftersom den inte kunde hålla runt 3000rpm med den belastningen(på lågt varv blir effekten också lägre). Jag växlade min 3:1 och nu kör den 12mm fräs i aluminium utan problem.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Så då är ju frågan hur en Makita RT0070 skulle klara sig i förhållande till kopian jag har nu.. ?, vridmomentet vill man ju ha förstås eftersom jag mest fräser i trä, Makitan lär kanske ska hålla varvtalet bättre än min kopia, lika lär det vara på DeWalt antar jag, såg att det finns en DeWalt som är på 900 watt vilket är 200 watt mer än Makitan, min kopia är på 710Watt..

Julas stål för fräsning i trä är ingen höjdare alls... vet inte hur dom funkar med en betydligt bättre spindel dock..
Glattnos

Inlägg av Glattnos »

Jag tror inte att det är värt att köpa en äkta Makita eller DeWalt eftersom även om dom har varvtalsreglering så kommer dom gå väldigt varma när man kör på lågt varvtal och pressar dom hårt, det blir typ samma som om du kör på 4:an med den du har och låter den sacka. Utväxling är nog det bästa så du kan ha högt varvtal på motorn = hög effekt och bra kylning, samtidigt som du har lågt varv på fräsen = bra skärdata. I synnerhet om du vill köra med 8 och 9,5mm fräsar. Det finns väldigt fina ER-20(typ av spännhylsa) chuckar på axel som man kan bygga av, t.ex: https://www.ebay.com/itm/ER20A-C20-150L ... 0005.m1851

Jag hade nog kört med spindeln du har på lågt varv och hög matning och sen kört med så stora ingrepp som den orkar, även om det bara blir 2mm ingrepp eller liknande. Då belastas inget onödigt hårt och fräsarna håller längre. Enda nackdelen är att det tar lite längre tid att köra vilket inte alltid spelar så stor roll.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Jag upplever att min spindel är ganska svag på låga varv, och varven sänks lätt vid belastning också, jag är inte så duktig på detta med spindlar men på höga varv orkar den med en del, dock går stålet varmt och det blir inte bra. Utväxling.. ja skulle kanske vara bra att kunna köra på höga varv men ha själva stålet att snurra betydligt saktare, precis som du säger så orkar den ju hålla varven uppe bättre på så sätt.. blir ju som en växellåda ungefär.

Förstår inte riktigt vad grejen du länkade till skulle göra för nytta ?
Skriv svar