Elektronisk tändmodul med PIC lr Likn, programmering mot be

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
bearing

Inlägg av bearing »

neezzen skrev:men håll med om att det verkar lite skumt ändå..först är det ingen som direkt uppmuntrar ditt projekt och sen kommer en kille med ett nästan identiskt namn och har den kompletta lösningen och som till och med har ett företag som skulle kunna tänka sig att producera ditt projekt. Du verkar ha en grym tur iallafall.. Lycka till :roll:
Haha :lol: det var det absolut roligaste jag någonsin läst på den här sidan. :lol:
En konspirationsteori!

Mitt företag är bara ett hobbyprojekt än så länge. Har ingen utrustning för att massproducera. Har inte ens utrustning att etsa med än så länge.

Nu tror inte jag att jag kommer kunna sälja några 200 exemplar. Är nog inte så många som håller på med hobbytrimning av fyrhjulingar. (Moppemarknaden är kanske het iofs)
Om jag kan sälja 2 blir jag väldigt glad.

Förövrigt, om den ska bli en kommersiell produkt är nog 1000kr i underkant. Tar nog en stund att löda och montera ihop den. 1000kr - moms - materialkostnad - arbetsgivaravgifter betyder låg timlön för den (mig) som löder och monterar.
benring

Inlägg av benring »

Hehe.

Mopedmarknaden lär vara hetare än 4-hjulingar MEN det är ju inne med ATV:er nu. Om du får detta att funka kan jag garantera dig minst dom två du skulle bli glad över att sälja:)
(Dock inte om dom ska kosta 20 000:- :roll: )
/B
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Jag menar att 200 exemplar à 1000 spänn är 200 lakan och då är 20 000 riksdaler åt konstruktören ganska rimligt ändå.
benring

Inlägg av benring »

Ja, visst är det så men JAG hade inte tänkt ta dessa 200 000:-, dom var tänkt åt konstruktören.

Det jag vill ha är en tändbox som funkar bra för mig och till en billig kostnad, därför tänkte jag att den som kan grejja detta oxå kunde sälja o tjäna en hacka medans jag får en som "tack för ide´n" till självkostnadspris på materialet.
(Min behöver inte ens ha riktiga kretskort, kapsling etc, räcker att den funkar)

Jag själv tror på ide´n och kunde jag göra detta ensam så skulle jag göra det.

/B
Kurre86

Inlägg av Kurre86 »

Leta på nätet... jag vet att jag har sett en kille från england som har utvecklat en pic-styrd elektronisk tändnisgsmodul till sin gamla bmw motorcykel, har för mig att information om hur han byggt mm fanns på hemsidan... vet dock inte vad den heter, men jag hittade den på google för något halvår sedan....
benring

Inlägg av benring »

Ok, jag har sökt som fasen men hittar bara relativt dyra, färdiga lösningar som då är tändmoduler man hänger på innan orginalboxen.

När jag skrev inlägget här så hade min orginala box ett varvstopp så då funkade inte den varianten men nu är det stoppet fixat så den varvar fritt.

Och, eftersom stoppet är borta så kan jag använda vad som helst som placeras innan orginalboxen, klart smidigare än att göra en helt ny komplett box.

Dock har killen som jag fick hjälp av försvunnit, semester kanske?
Vi hade kommit en bit....

Ja, det va killen ni trodde var jag, personlighetsklyvning 8)

Bearing kallas han, ser du detta så hör av dig.

/B
Användarvisningsbild
Sune

Inlägg av Sune »

Hur fick du bort varvstoppet?

Jag har också en ATV som skulle behöva varva lite till :)
J10

Inlägg av J10 »

första träffen på google, pic ignition, färdigt schema och programvara
http://www.sportdevices.com/ignition/ignition.htm

iofs är den till för cdi med 300V från generatorn men det är ju bara att koppla så den funkar för tändning med brytare ombyggd till brytarlöst eller om man har egen step-up eller liknande

finns en hel bunt med olika tändsystemsdoningar med kompletta scheman på det hära internet

edit: står ju iofs inte om det är 2takt eller 4takt det handlar om här i tråden men jag antar 4takt och då måste man ju förståss modifiera lite men det är nog inte mycket jobb alls, bara att trigga på kamaxeln istället för svänghjulet eller något (men det kan nog behöva ändras lite i koden också, men inte mycket)
benring

Inlägg av benring »

Sune skrev:Hur fick du bort varvstoppet?

Jag har också en ATV som skulle behöva varva lite till :)
Tjena, får tydligen inte mail i detta ärende?!

Bak på min tändbox (som är en platslåda som dom fyllt flytande plast i o gjutit in allt) sticker det ut en kabelsnutt som i en bygel, klipper man av den så är stoppet väck:)

Det är det enda som syns bak så det blir inte fel.

Vad för ATV har du?

J10: Jag har T.C.I men det kanske går att bygga om, nu fick jag tag i Bearing (mitt andra jag*s*) så detta rullar på!

EDIT:
står ju iofs inte om det är 2takt eller 4takt det handlar om här i tråden men jag antar 4takt och då måste man ju förståss modifiera lite men det är nog inte mycket jobb alls, bara att trigga på kamaxeln istället för svänghjulet eller något (men det kan nog behöva ändras lite i koden också, men inte mycket)
Det är 4takt.
"bara att trigga på kamaxeln istället för svänghjulet eller något "
BARA? :lol:

/B
Skriv svar