Vad rekomenderar ni att man ska ha till en 3.3 V microprocessor som drar 1.6 A vid full belastning på alla portar?
EDIT:
Den ska klara av.
Inspänning >28 V
Utspänning 3.0-3.3 V
Utström >1.6 A
Sökes: Spänningsregulator fast till en 3.3 V microprocesso
Sökes: Spänningsregulator fast till en 3.3 V microprocesso
Senast redigerad av BEEP 6 juli 2006, 01:06:34, redigerad totalt 3 gånger.
Jag skulle nog ha talat om att den ska kunna klara av en ingångspänning på 30 V och så får den helst inte kosta mer än 20-30 kr eftersom jag ska köpa 5-10 stycken.
Kezo:
Tyvärr så klarade den inte av mer än 7 V inspänning.
bengt-re:
Den behövde en diod och en drossel på utgången och det blir ca 80 kr vilket nästan är halva priset för microprocessorn.
Köper en justerbar spänningsregulator och väntar med dom fasta tills jag har hittat någon som faller mig i smaken.
Kezo:
Tyvärr så klarade den inte av mer än 7 V inspänning.
bengt-re:
Den behövde en diod och en drossel på utgången och det blir ca 80 kr vilket nästan är halva priset för microprocessorn.
Köper en justerbar spänningsregulator och väntar med dom fasta tills jag har hittat någon som faller mig i smaken.
-
Glöm fullständigt alla justerbara seriereglerade regulatorer, du har mer än 40W att kyla bort! Din kylfläns måste vara på mindre än 1,6 grad C/W vid 40 W minimum för att det skall funka.
Kostnaden för den kylflänsen överstiger kraftigt vad en switchregulator+drossel och shottydiod kostar (kylfläns - billigaste på ELFA med erfoderlig spec 75-621-01 á 125:-). Jag skulle nog använda den modernare LM2670 (högre switchfrekvens) då får du billigare drossel och kondensator men jobbigare layout och mer/svårare EMI/RFI att ta hänsyn till.
Vilken processor skall du använda? 1.6A är väldigt, väldigt mycket. Den ARM9 som jag använder till ett routerprojekt just nu behöver bara ca 1W internt (166MHz, 83,6 bogoMIPS) (fördelat på 3V3 och 1V8) sen är det ju lite till för lysdioder och ethernetdrivningen totalt 1,7W vid 46Mbit/s WAN-LAN och 92Mbit/s LAN-LAN över FTP.
Kostnaden för den kylflänsen överstiger kraftigt vad en switchregulator+drossel och shottydiod kostar (kylfläns - billigaste på ELFA med erfoderlig spec 75-621-01 á 125:-). Jag skulle nog använda den modernare LM2670 (högre switchfrekvens) då får du billigare drossel och kondensator men jobbigare layout och mer/svårare EMI/RFI att ta hänsyn till.
Vilken processor skall du använda? 1.6A är väldigt, väldigt mycket. Den ARM9 som jag använder till ett routerprojekt just nu behöver bara ca 1W internt (166MHz, 83,6 bogoMIPS) (fördelat på 3V3 och 1V8) sen är det ju lite till för lysdioder och ethernetdrivningen totalt 1,7W vid 46Mbit/s WAN-LAN och 92Mbit/s LAN-LAN över FTP.
Jo det är Propellern och jag ska egentligen inte ha så stor belastning på spänningregulatorn för det var mest för att jag ville gardera mig ifall det skulle behövas mer kräm till microprocessorn och att jag ville ha ett gäng hemma för framtida experiment.
Jag tänkte kyla regulatorn med aluminiumlådan som den ska sitta i men bengt-re och limpan4all har nog rätt i att en switchad regulator är ett bättre alternativ.
EDIT:
"mer än 40W att kyla bort!"
Tänkte inte på att jag skulle få så stora förluster och då kommer inte lådans kylning att räcka till så jag får väl beställa en switchad regulator.
Tack för hjälpen.
Jag tänkte kyla regulatorn med aluminiumlådan som den ska sitta i men bengt-re och limpan4all har nog rätt i att en switchad regulator är ett bättre alternativ.
EDIT:
"mer än 40W att kyla bort!"
Tänkte inte på att jag skulle få så stora förluster och då kommer inte lådans kylning att räcka till så jag får väl beställa en switchad regulator.
Tack för hjälpen.