Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Touch Off....Problem...
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Första Start PROBLEM
Du har inte ändrat alla inställningarna, ta det lilla lugna och tänk igenom hur saker är satta nu.
Ok.. vilka mer inställningar ska jag ändra för att få den att gå lika sakta och mjukt som tidigare... nu är det 0-100 på 1 sekund, den accelererar så fort att den tappar steg när den drar iväg...
Tänka igenom... ja du.. jag grejar med grejer nu som jag inte har en aning om.. inte så mycket att tänka igenom eftersom jag saknar begrepp om det här.... men som tanten sa som kom till min bilverkstad på 90 talet vars ramlager hade gått åt skogen så det skramlade som fan: Jag kan inte ett smack om bilar men det här låter inte bra och min magkänsla säger att detta kan omöjligt vara hälsosamt..
Helt riktigt sa jag till henne och stängde av bilen...
Tänka igenom... ja du.. jag grejar med grejer nu som jag inte har en aning om.. inte så mycket att tänka igenom eftersom jag saknar begrepp om det här.... men som tanten sa som kom till min bilverkstad på 90 talet vars ramlager hade gått åt skogen så det skramlade som fan: Jag kan inte ett smack om bilar men det här låter inte bra och min magkänsla säger att detta kan omöjligt vara hälsosamt..
Helt riktigt sa jag till henne och stängde av bilen...
Har du startat om linuxcnc efter ändringen?
Lägg upp ett foto på alla inställningar i datorn och på dipswitcharna så kan vi nog klura ut vad som har missats.
Lägg upp ett foto på alla inställningar i datorn och på dipswitcharna så kan vi nog klura ut vad som har missats.
Ja jag har startat om LinuxCNC efter jag gjorde ändringarna...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
DIP
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
När du ändrar värden i stepconfig, visst ser du då längst ner ett värde för "step/mm" som programmet själv räknar ut baserat på vilka värden du skriver in?
Detta ska ju stämma med det man räknar fram i maskinen.
Du har väl 48mm/motor varv(16kugg drivhjul på en HTD3-rem)?
48mm/varv delat med 200steg/varv är 0,24mm/steg
1mm delat med 0,24mm/steg är 4.166667steg/mm om du kör helsteg.
Kör du drivaren på 1/2 steg så blir det 4.166667 gånger 2 vilket blir 8,333steg/mm så om det står det längst ner i stepconfig så borde det bli rätt om stegdrivaren står på:
SW5 OFF
SW6 ON
SW7 ON
SW8 ON
Detta ska ju stämma med det man räknar fram i maskinen.
Du har väl 48mm/motor varv(16kugg drivhjul på en HTD3-rem)?
48mm/varv delat med 200steg/varv är 0,24mm/steg
1mm delat med 0,24mm/steg är 4.166667steg/mm om du kör helsteg.
Kör du drivaren på 1/2 steg så blir det 4.166667 gånger 2 vilket blir 8,333steg/mm så om det står det längst ner i stepconfig så borde det bli rätt om stegdrivaren står på:
SW5 OFF
SW6 ON
SW7 ON
SW8 ON
Drivaren står rätt men du ska nog skriva 48 eller nått i leadscrew pitch. Är det HTD3-rem du har?
Edit: JA, 48 om du har HTD3-rem som har 3mm mellan tänderna.
Edit: JA, 48 om du har HTD3-rem som har 3mm mellan tänderna.
Senast redigerad av Glattnos 4 september 2018, 14:37:30, redigerad totalt 1 gång.
Glattnos Ja du ser ju på bilderna jag laddade upp vad det står... Axis Scale 80 steps/mm
Ja det är HTD3 rem jag har... jasså ska jag sätta tillbaka 48 ? 5 är inte bra ... eller ?Glattnos skrev:Drivaren står rätt men du ska nog skriva 48 eller nått i leadscrew pitch. Är det HTD3-rem du har?
Skriv 48 istället för 5 på leadscrew pitch på X och Y
Edit: Baserat på att du har 16 kuggs hjul på motorerna för X och Y
Edit: Baserat på att du har 16 kuggs hjul på motorerna för X och Y
- SeniorLemuren
Är inte leadscrew pitch den sträcka som muttern färdas på ett skruvvarv. Den kan väl knappast vara 48 mm? Är det så att det finns en utväxling mellan stegmotor och skruv så är det väl Pulley teeth (motor leadscreew) som skall ändras till den utväxling som råder och den sanna stigningen på skruven som gäller?
Hur mycket ska jog Speed i LinuxCNC stå på för att hastigheten ska vara normal, råkade röra den för att kunna jogga tillbaka saktare när det gick så fort och la inte på minnet vad den stod på... ?
Det går att göra båda, det viktiga är att det står 8,333steg/mm längst ner när det är klart. Det finns varken skruv eller utväxling utan det är en tandrem på X och YSeniorLemuren skrev:Är inte leadscrew pitch den sträcka som muttern färdas på ett skruvvarv. Den kan väl knappast vara 48 mm? Är det så att det finns en utväxling mellan stegmotor och skruv så är det väl Pulley teeth (motor leadscreew) som skall ändras till den utväxling som råder och den sanna stigningen på skruven som gäller?
Sätt 500 i jog speed till att börja med, du kan ändra till 3000 eller nått sen när det funkar.
Senast redigerad av Glattnos 4 september 2018, 14:51:49, redigerad totalt 1 gång.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
SeniorLemuren skrev:Är inte leadscrew pitch den sträcka som muttern färdas på ett skruvvarv. Den kan väl knappast vara 48 mm? Är det så att det finns en utväxling mellan stegmotor och skruv så är det väl Pulley teeth (motor leadscreew) som skall ändras till den utväxling som råder och den sanna stigningen på skruven som gäller?
Motor till drev = 200 steg/varv x2 = 400 steg 48 = 48mm sträcka på remmen.
DP = 15.28 x Pi ~48mm