Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Touch Off....Problem...
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Första Start PROBLEM
ON ON OFF OFF skulle jag välja på SW1-4 till att börja med, lite hängslen och svångrem 

Då tänker jag ändra på DIP nu till vad vi tidigare diskuterat.. samt sätta siffra nummer 2 i driver microstepping för X axel till att börja med..
Det är inte Arduinon i sig som är grejen utan den bantade men effektiva mjukvaran GRBL som gör Arduinon till ett enkelt(och även lite begränsat)styrsystem via USB. Jag tror att det initialt utvecklades av en norsk och mjukvaran har stått som grund i många olika controllers på marknaden https://github.com/grbl/grbl/wiki/Connecting-Grblsäter skrev:Bortsett latency-testet, ser jag inte hur en Arduinokontroll skulle vara lättare att komma igång med.
Både linuxCNC och MACH3 har ju stött det länge, problemet är att det blir ganska dyrt, en dator med parport är i princip gratis. Många av fräsarna man köper pp ebay och liknande har dessutom haft parportsanslutning.Glattnos skrev: Edit: Även Mach4 verkar ju numera funka precis så med ett separat styrkort via USB eller ethernet så att försköna tycker jag nog inte att det är.
- tecno
- Kontakt:
Perkla skrev:Då tänker jag ändra på DIP nu till vad vi tidigare diskuterat.. samt sätta siffra nummer 2 i driver microstepping för X axel till att börja med..
Låter som en bra idé, se bara till att göra detta utan på slagen spänning!
Med dom inställningarna kan jag lova att Y fick turbo fart och drog iväg som fan bara jag nuddade knapparna.. inte bra.. inte bra, vet inte dock exakt vad det beror på... om det bara är DIP eller nåt annat ?
Ja, så fler än jag tycker tydligen att det är rätt väg att gåGlenn skrev:Både linuxCNC och MACH3 har ju stött det länge, problemet är att det blir ganska dyrt, en dator med parport är i princip gratis.Glattnos skrev: Edit: Även Mach4 verkar ju numera funka precis så med ett separat styrkort via USB eller ethernet så att försköna tycker jag nog inte att det är.

- tecno
- Kontakt:
Skit i farten till att börja med, nu ska du MÄTA ! om 100 = 100
Som det ser ut nu kommer jag inte köra nåt annat system än LinuxCNC och PC så vi kan ta snacket om priser och fördelar nackdelar med detta och varför man förespråkar ditten eller datten i en annan tråd... tack..
Kommer jag på andra tankar så öppnar jag upp för diskussionen antingen här eller i annan tråd

Kommer jag på andra tankar så öppnar jag upp för diskussionen antingen här eller i annan tråd

Det är bara bra om det går sakta när du testkör för mätning, då minskar risken för att den tappar steg.Perkla skrev:Och X går supersakta... Z lika så..
Nä men du ... fan, Y drar iväg som satan här, kan aldrig vara hälsosamt för grejerna, åtminstone inte bordet den står på..tecno skrev:Skit i farten till att börja med, nu ska du MÄTA ! om 100 = 100
Kommer mäta på X nu... Y ger jag fan i då den fick dubbelturbo med NOS och 300+ hästar plötsligt..Glattnos skrev:Det är bara bra om det går sakta när du testkör för mätning, då minskar risken för att den tappar steg.Perkla skrev:Och X går supersakta... Z lika så..
Ja, att den går fort är inte bra för då kan den tappa steg också. Sakta är bra och lång mätsträcka är bra, då har du störst chans att få ett bra mätresultat.
X gick fan lika snabbt när jag använde mig av G0 G54 X100... o den drog iväg närmare höger sida än 100mm som den ska åka... nåt är väldigt galet här.. dessutom tappade den massa steg när den drog iväg...
Kommer nog ställa tillbaka DIP som jag hade för det här är inte bra....
Kommer nog ställa tillbaka DIP som jag hade för det här är inte bra....