För att ta väl vara på mina nyinköpta och svindyra litiumbatterier, skulle jag vilja ha en övervakning på cellernas spänning, så att de aldrig understiger 2,5V vid användning. Dessutom vill jag ha en kalkylering av % återstående kapacitet, så att jag kan planera laddning. Det rör sig om en radiostyrd modell.
För att lösa detta har jag helt enkelt dragit en tåt från varje cell till analogporten på en Arduino (som kan räkna, visa och larma). Eftersom varje cell håller sig under 4V, tänkte jag att 5V-begränsningen där skulle funka bra, men jag tänkte visst inte på att de är seriekopplade, 8st. Efter att ha vädrat ut röken,

Det föreslås ofta en enkel spänningsdelare för detta, men då ligger den ju och drar ström dygnet runt. Dessutom behövs max 5mV felvisning för att vara användbar för kapacitetsberäkningen (litiumbatterier tappar otroligt lite i spänning) och det funkar ju på cell #1, men inte på cell #8 (typ 26V delat med Arduinons 10 bitar,1024 = 25mV) Finns det någon fiffig krets (lättlödd, åttakanals seriell AD-omvandlare som inte drar ström när avstängd etc) som man kan ansluta till Arduinon, eller hur skulle ni göra?
Tacksam för förslag!
cahlfors