Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Touch Off....Problem...

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Första Start PROBLEM

Inlägg av mrfrenzy »

Ändra den till 1 och rör den inte förrän allt annat är klart.

Om det inte funkar med 1 så kommer det inte funka stabilare med högre siffra. Enda skillnaden med högre siffra är att du kan få bättre precision och tex stanna på 50.5144 istället för 50.51
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Ska testa det direkt imorgon o se hur den kommer vilja samarbeta med mig, känns som vi hållit på med den här maskinen nu i ett par veckor utan att komma framåt... :S den här tråden kommer gå till historien... eller nåt.. :shock:
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

mrfrenzy skrev:
Perkla skrev:
mrfrenzy skrev:Vad fick du för resultat på latency på den datorn du kör nu?
Umm... få se nu efter att jag uppdaterat till nyare OS så blev det väl runt 50 tusen eller nåt sånt..
Som tecno säger är 16 mikrosteg alldeles för mycket, särskilt för en så långsam dator!

Börja med att ändra till 1 och se om du får stabila resultat, prova sen att öka till 2, 4 osv och se om det håller i sig.
Man kan väl inte bara ändra microstep i mjukvaran. Man måste väl även ändra DIP switcharna SW5-SW8 på drivern. Det är ju den som bestämmer. Mjukvaran talar väl bara om hur driver är inställd för att kunna räkna ut hur mycket stegmotorn rör sig.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Man måste väl även ändra DIP switcharna SW5-SW8 på drivern.
Så vitt jag kan förstå måste man även ändra dessa.
Användarvisningsbild
papabear
Kontakt:

Inlägg av papabear »

Om jag fattar dokumentationen rätt så kan man inte ställa drivarna lägre än 400 pulser/varv.
sw5 off
sw6 on
sw7 on
sw8 on

http://www.wantmotor.com/product/dq542ma.html
Glattnos

Inlägg av Glattnos »

SeniorLemuren skrev:Man kan väl inte bara ändra microstep i mjukvaran. Man måste väl även ändra DIP switcharna SW5-SW8 på drivern. Det är ju den som bestämmer. Mjukvaran talar väl bara om hur driver är inställd för att kunna räkna ut hur mycket stegmotorn rör sig.
mrfrenzy menar nog att man ska börja med 1 för att säkerställa att datorn hinner med att skicka steg, om datorn är lite slö så klarar den inte att skicka allt för många microsteg och då kan maskinens konstiga uppförande bero på detta. Att övriga inställningar måste vara rätt är ju underförstått...men ja, man måste även ändra DIP-switcharna så att det stämmer.

Jag har aldrig gillat lösningar när stegningen drivs från en persondator. Jag är inte så insatt i hur det fungerar men läste nånstans att en dator inte har samma precision på stegningen som ett kontrollkort kan ha, till och med en Arduino ger högre precision och högre steghastigheter än en vanlig dator. Förmodligen för att den kan ha bättre koll på timingen när den går på 16Mhz och kan starta och stoppa pulser på i princip vilken klockcykel som helst(16Mhz = 62,5 nanosekunder) medans en dator har ett operativsystem, program med grafik och drivrutiner till allt möjligt som tar tid i anspråk(om någonting som är överordnat steg-genereringen tar längre tid än 62,5 ns så borde arduinon ha högre precision). Är det därför det i princip krävs paralellport på datorn om det över huvudtaget ska gå? Det går väl i princip inte på en modern dator utan parallell-port?
Att driva stegpulser till en CNC med en persondator är som att jaga flugor med en JAS Gripen ungefär :)
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

För många år sedan blev jag anlitad som konsult av ett företag som sålt en begagnad CNC-fräs (Alberti) till ett möbelföretag i Tartu Estland. De fick den inte att fungera som den skulle. Man körde den med styrdatorn (win XP) kopplad till ett internt nätverk för att kunna ladda ner program från konstruktionsavdelningen.

Jag förklarade för dataansvarig på företaget att kommunikationsprogrammet i styrdatorn endast skulle vara påslagen när program måste laddas ner och att inga andra bakgrundsprogram fick köras. Han gav sig faan på att det inte behövdes. Jag kopplade bort styrdatorn från nätverket och avbröt kommunikationsprogrammet som låg i bakgrunden varefter problemen var ur världen. Det kostade företaget en bra peng att få reda på detta. Lättförtjänta pengar för mig. :)

Serviceteknikern som installerat fräsen hade redan fått sparken och var inte kvar på företaget när jag kopplades in. Kan ha berott på att datachefen hade högre befattningsgrad än serviceteknikern och inte lyssnade på honom avseeende kommunikationen. Det var nästan snudd på att han inte tänkte lyssna på mig heller. Han var ganska ödmjuk efter detta. :)
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Därför har jag aldrig nånsin kopplat upp fräsdatorn till internet eller använt den till några andra program, enbart LinuxCNC och inget annat...
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Glattnos skrev:
SeniorLemuren skrev:Att driva stegpulser till en CNC med en persondator är som att jaga flugor med en JAS Gripen ungefär :)
Om det nu skulle vara på det viset så undrar jag varför inte alla kör med helt andra grejer än PC, jag har set hundratals CNC maskiner live och några tusen på youtube... i princip alla har drivits av en PC... konstigt med tanke på att det nu skulle vara så dåligt..

Vi har ju alla olika uppfattningar om saker och ting, jag menar vissa gillar Volvo medans andra aldrig i livet skulle kunna tänka sig en sån bil... lär väl vara ungefär lika här kan jag tro..
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Vad tror du att LATENCY TEST är till för?
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Ska DIP Switcharna ändras eller inte ? kan ju vara bra att veta eftersom jag tänkt ändra i inställningarna som jag fick tips om igårkväll.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Både och
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Då behöver jag veta vilka inställningar jag ska ha på DIP eftersom jag tänkt sätta siffra 1 där det står 16 nu... ?
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

:shock:

Läser du inte din egen tråd Perkla? + Bruksanvisningen till dina DRIVERS!
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

tänkt sätta siffra 1 där det står 16 nu
Det räcker nog bra om du ställer ned till 2 eller 4.
Skriv svar