Någon som vet var man kan få tag i en vettig transformator till utgången? 400V 16A > 20V 300A eller något i den stilen!? Går det bygga själv? Har cnc fräs, så jag skulle kunna tillverka lamineringar om jag fick tag i rätt material! Blir nog ganska fet sekundär
Induktions värmare...
Okej! Ja ir2104 verkar ju vara ett bättre val isf! Ska kolla om jag lyckas simulera en sådan! Väntar med överströmsskyddet tills jag fått den normala funktionen simulerad! 
Någon som vet var man kan få tag i en vettig transformator till utgången? 400V 16A > 20V 300A eller något i den stilen!? Går det bygga själv? Har cnc fräs, så jag skulle kunna tillverka lamineringar om jag fick tag i rätt material! Blir nog ganska fet sekundär
Någon som vet var man kan få tag i en vettig transformator till utgången? 400V 16A > 20V 300A eller något i den stilen!? Går det bygga själv? Har cnc fräs, så jag skulle kunna tillverka lamineringar om jag fick tag i rätt material! Blir nog ganska fet sekundär
Som sagt det var det första som dök upp så det var inget som jag då tänk på mer än så, för visst fungerar svetsar som du beskriver. Skulle kanske ev kunna modda en på något sätt i brist på annat. Att sedan göra sig en egen 6000VA trafo för 300A är nog inget man direkt gör på en kafferast men är säkert fullt möjligt om man har grejerna till det och vet hur man skall räkna ut det hela.
JBV:
Jag har aldrig använt ditt simuleringspriogram, men du har lämnat SD, VCC och VB oanslutna, det kan ställa till det. Du har inte heller nån lågspänningskälla för drivkretasarna. En god princip är att inga ingångar får lämnas oanslutna.
Mitt råd är att du kör med en ideal 380V DC spänningskälla och en ideal 12V DC källa med gemensam jord under de första delarna av din simulering. Sen kan du köra med likriktning och äkta matning mot slutet av designarbetet. Dels minskar det simuleringstiden och så minskar det mängden gröt så det är lättare att se att din princip verkar fungera.
Bootstrap kondingen med diod saknas, kolla på sidan 2 så ser du hur du skall koppla in den och dioden. Kika gärna på principschemat på sidan 5 och försök förstå hur bootstrapingen fungerar. tänk på kondensatorn som ett litet batteri som laddas upp via dioden.
Hentry & GFEF:
Han behöver väl inte köra nån transformator alls, räcker väl att bara likrikta. Spänningen han får ut borde bli ungefär lagom. kanske en liten 12V trafo för AVR m.m.
Jag har aldrig använt ditt simuleringspriogram, men du har lämnat SD, VCC och VB oanslutna, det kan ställa till det. Du har inte heller nån lågspänningskälla för drivkretasarna. En god princip är att inga ingångar får lämnas oanslutna.
Mitt råd är att du kör med en ideal 380V DC spänningskälla och en ideal 12V DC källa med gemensam jord under de första delarna av din simulering. Sen kan du köra med likriktning och äkta matning mot slutet av designarbetet. Dels minskar det simuleringstiden och så minskar det mängden gröt så det är lättare att se att din princip verkar fungera.
Bootstrap kondingen med diod saknas, kolla på sidan 2 så ser du hur du skall koppla in den och dioden. Kika gärna på principschemat på sidan 5 och försök förstå hur bootstrapingen fungerar. tänk på kondensatorn som ett litet batteri som laddas upp via dioden.
Hentry & GFEF:
Han behöver väl inte köra nån transformator alls, räcker väl att bara likrikta. Spänningen han får ut borde bli ungefär lagom. kanske en liten 12V trafo för AVR m.m.
Jo jag har försökt med dom andra pinnarna och komponenterna kopplade som du sa.. men det fungrade inte så jag tog bort dom för att höra om det är rätt ikopplat "så långt" som jag gjort där 
Det är nog klokt! Jag ska pröva göra ett nytt enklare schema med 380V DC och bara en halvbrygga för att se så det fungerar!
Tanken med en transformator på utgången är att jag vill få upp strömen till tex 200A i induktionsspolen! Den har i sin tur 15 varv och arbetstycket motsvarar ett varv så det ger 3000A. Utan utgångstrafo får jag väl kring 240A i arbetstycket...
Det är nog klokt! Jag ska pröva göra ett nytt enklare schema med 380V DC och bara en halvbrygga för att se så det fungerar!
Tanken med en transformator på utgången är att jag vill få upp strömen till tex 200A i induktionsspolen! Den har i sin tur 15 varv och arbetstycket motsvarar ett varv så det ger 3000A. Utan utgångstrafo får jag väl kring 240A i arbetstycket...
pagge: jag svarade på :
Någon som vet var man kan få tag i en vettig transformator till utgången?!..
Om han sedan behövde det eller ej var inget som jag lade ner någon större tankeverksamhet på.
JBV är spänningen på 20V kritisk på något vis eller går det med lägre? För då borde det inte vara några problem att göra en trafo. Lindade själv om en lite större trafo som hade 2v ut eller något sådant och som gav ett antal 100A vid ett test utan att bli varm.
Någon som vet var man kan få tag i en vettig transformator till utgången?!..
Om han sedan behövde det eller ej var inget som jag lade ner någon större tankeverksamhet på.
JBV är spänningen på 20V kritisk på något vis eller går det med lägre? För då borde det inte vara några problem att göra en trafo. Lindade själv om en lite större trafo som hade 2v ut eller något sådant och som gav ett antal 100A vid ett test utan att bli varm.
Henry: Flåt, jag yrade. glöm d bara 
Vad det gäller trafon tror jag det är enklast att linda själv. Använd en spolstomme av högpermeabilitets ferrit. Mättnad är inget större problem i en transformatorkärna (till skillnad från en filterspole). Fälten från primär och sekundär strömmar tar ut varandra och orsakar inte mättnad. Bara induktansen i trafon blir stor nog att inte mätta då den går på tomgång (om sec. är bortkopplad kan man se pri. sidan som en vanlig spole bara.).
Vad det gäller trafon tror jag det är enklast att linda själv. Använd en spolstomme av högpermeabilitets ferrit. Mättnad är inget större problem i en transformatorkärna (till skillnad från en filterspole). Fälten från primär och sekundär strömmar tar ut varandra och orsakar inte mättnad. Bara induktansen i trafon blir stor nog att inte mätta då den går på tomgång (om sec. är bortkopplad kan man se pri. sidan som en vanlig spole bara.).
Natten mot fredag slängde jag ihop en enkel induktionsvärmare som jag kopplade till H-bryggan och styrkretsen på min SSTC och resultatet blev faktiskt ganska lyckat. Jag provade bl.a att vitglödga diverse skruvar och muttrar.
Förutom H-bryggan och PLL drivern så består den endast av 4st 0,33uF 2000v kondingar som är uppdelade i två banker om 0,66uF , en trafo med 20varv primär spole och 3varv sekundärspole som är lindad på en ferritkärna från en flyback samt arbetsspolen som för tillfället är gjord av 1,5mm koppartråd.
Schema:

En film där jag värmer en M10 mutter. 5,24Mb
http://hem.bredband.net/prylar/induktio ... mutter.wmv
Förutom H-bryggan och PLL drivern så består den endast av 4st 0,33uF 2000v kondingar som är uppdelade i två banker om 0,66uF , en trafo med 20varv primär spole och 3varv sekundärspole som är lindad på en ferritkärna från en flyback samt arbetsspolen som för tillfället är gjord av 1,5mm koppartråd.
Schema:
En film där jag värmer en M10 mutter. 5,24Mb
http://hem.bredband.net/prylar/induktio ... mutter.wmv
Jävlar det var drag i den, riktigt intressant.
Vilken spänning och ström matas spolen med där? Råkar du även ha frekvensen så hade också varit intressant.
Påminner om när jag en gång för många år sedan ställde in bilden i en äldre datorskärm som var igång och det som skulle justeras var kärnan i en lite större spole. Jag hade inte min plastskruvmejsel i närheten så det blev en av järn och bilden reagerade inte så mycket på den så det fick bli den. Hade haft den i denna spole några sekunder då det helt plötsligt började ryka från skruvmejseln och en 100-dels sek senare brände jag fingrarna av mig. Helt otroligt vad snabbt det gick. Skärmen höll dock.
Påminner om när jag en gång för många år sedan ställde in bilden i en äldre datorskärm som var igång och det som skulle justeras var kärnan i en lite större spole. Jag hade inte min plastskruvmejsel i närheten så det blev en av järn och bilden reagerade inte så mycket på den så det fick bli den. Hade haft den i denna spole några sekunder då det helt plötsligt började ryka från skruvmejseln och en 100-dels sek senare brände jag fingrarna av mig. Helt otroligt vad snabbt det gick. Skärmen höll dock.

