Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Touch Off....Problem...
Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Första Start PROBLEM
Och nu när jag körde G0 X0 Y0 Z0 så åkte den som förut till mitten nånstans och tror att det är hemma... så kort varade det lilla hoppet om att nåt hade gått åt rätt håll.. 

Jag joggade hem till var hem ska vara, sen knappade jag in G0 X0 Y0 och den åkte tillbaka till mitten nånstans... SKIT... 

- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Finns inget sådant = det är DU som har knappat in att nollan finns där inte LinuxCNC som bara gör vad den blir tillsagd att göra.tror att det är hemma
Nej, så vitt jag vet har jag gjort Home på alla axlar som du föreslog med Y närmast mig när jag står framför den och med X till vänster och Y längst upp...
Jag har inte satt nån nolla mitt på wasteboard...
Jag har inte satt nån nolla mitt på wasteboard...
Här tror den att arbetsstycket ligger och det gör det inte.. den jobbar på exakt samma ställe som tidigare.. ingen skillnad där..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kan du vara vänlig att lägga ut CNC programmet du försöker köra? (Använd
Kod: Markera allt
knappen)
Prova att köra G0 G53 X0 Y0Perkla skrev:Och nu när jag körde G0 X0 Y0 Z0 så åkte den som förut till mitten nånstans och tror att det är hemma.
Så kan det nog vara.hawkan skrev:Så fort du sedan anger koordinater med G0,G1,G2 osv så är det i G54s koordinatsystem.
Det är det normala koordinatsystemet.
På min maskin, med Fanuc, är det G53 som är default.
Ja men visst... då åkte den hem till där hem ska vara...säter skrev:Prova att köra G0 G53 X0 Y0Perkla skrev:Och nu när jag körde G0 X0 Y0 Z0 så åkte den som förut till mitten nånstans och tror att det är hemma.

lgrfbs skrev:Kan du vara vänlig att lägga ut CNC programmet du försöker köra? (AnvändKod: Markera allt
knappen)[/quote] Har ingen code knapp dessvärre...
Perfekt, kör med G53 i fortsättningen under testerna.Perkla skrev:Ja men visst... då åkte den hem till där hem ska vara...
Nu kan du testa G0 G53 X100, och mäta.
Ska absolut testa det imorgon, har en del order som ska gå iväg imorgon så jag måste dra igång plotter maskinen och få nåt gjort där och packa innan läggdags.. 

Problemen kvarstår ju med att den verkar inte veta att den ska vara hemma där jag säger åt den att vara.. tecno sa visserligen att jag sagt åt den att den ska vara hemma mitt på men jag har ju inte gjort det, då har mjukvaran fixat det själv utan min vetskap i alla fall. Sen är det ju så att den borde ju rimligtvis veta att hemma är där jag sätter Home Axis... ? eller ?
Perkla skrev:lgrfbs skrev:Kan du vara vänlig att lägga ut CNC programmet du försöker köra? (AnvändKod: Markera allt
knappen)[/quote] Har ingen code knapp dessvärre...[/quote] Alltså den är inbyggd i forumets svar/inläggs sida, så du bör ha den om du inte kör med mobil stilen för där vet jag inte hur det ser ut.
Ja just det... men programmet jag försöker köra är nog en 300 rader.. relativt mycket att sitta och skriva ner...