Vi försöker få maskinen att flytta sig 10mm, när man har programmerat 10mm.Perkla skrev:Nu har det varit så mycket hit och dit så jag har glömt vad som egentligen är problemet...
Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Touch Off....Problem...
Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Första Start PROBLEM
Ja så är det nog, det där läste jag en del om när jag installerade grejerna i lådan men jag hittade inget som gav mig nån info om hur DIP switcharna ska stå helt enkelt... fanns massa konfigurationer, jag tog en av dom..
Ja flytta maskinen 10mm funkar ju men inte på Z..
Ja flytta maskinen 10mm funkar ju men inte på Z..
Vi tar Z när X och Y fungerar perfekt.
Du kan börja med att försöka mäta stigningen på trapetsskruven.
Du kan börja med att försöka mäta stigningen på trapetsskruven.
Jaha, jag fick intrycket att den flyttade sig på tok för mycket.Perkla skrev:Ja flytta maskinen 10mm funkar ju

Måste gå bakåt och läsa men jag tror jag skrev att den flyttade sig som den skulle nu sist jag kollade...
Ja just ja .. så skrev jag...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jag tror att du har rätt i att du inte kan gå till ett positivt värde i Z-axeln när du har angivit 0 och ett negativt värde i "travel stops".
Testa istället och se om den rör sig 10 mm.
Testa istället
Kod: Markera allt
G0 Z-10.
Det låter märkligt att det skulle stämma med nuvarande inställningar. 

Jag tycker det är en hel del som är märkligt med den här maskinen...
jag är i stort behov att kunna använda den känns det som.. har dock försökt lägga så mycket tid som möjligt på detta nu senaste 1-2 veckorna eller vad det nu är...

Om du behöver köra den så skulle du kunna köra GRBL på en Arduino istället. Jag kör det på min maskin som är ungefär lika som din, utan referens-körning och utan mjukvarustoppar.
https://github.com/grbl/grbl/wiki/Connecting-Grbl
Jag vet att det är lite som att börja om, men du verkar ändå kört fast så...jag vet inte riktigt hur du ska lösa det om du faktiskt behöver köra maskinen snart
https://github.com/grbl/grbl/wiki/Connecting-Grbl
Jag vet att det är lite som att börja om, men du verkar ändå kört fast så...jag vet inte riktigt hur du ska lösa det om du faktiskt behöver köra maskinen snart

Inte ens den är väl plug&play?Om du behöver köra den så skulle du kunna köra GRBL på en Arduino istället.
Även i denna måste du väl göra de mest grundläggande inställningarna?
TS verkar ju inte ha brytt sig om några inställningar överhuvudtaget.
Det är klart att det går att få igång denna med LinuxCNC, efter lite handpåläggning.
- SeniorLemuren
Jag tycker det hoppas och gissas lite hur som helst mellan olika axlar och problem. Varför inte göra som säter föreslår. Fixa en axel i taget genom att kolla inställningarna i konfig sedan köra axeln med M-koder en viss sträcka åt vardera hållet. Det är ju ingen ide att gå till nästa axel för än den första fungerar.
Problemet måste ju vara rimligt enkelt att lösa på en pisskvart om man går logiskt tillväga steg för steg.
Som jag har förstått så finns det även en manual som man borde kunna använda sig av.
Problemet måste ju vara rimligt enkelt att lösa på en pisskvart om man går logiskt tillväga steg för steg.
Som jag har förstått så finns det även en manual som man borde kunna använda sig av.

M-koder är för tillbehör/övrigt
G-koger är "gå till"/utför
Helt klart ska man testa en axel i taget.SeniorLemuren skrev:Varför inte göra som säter föreslår. Fixa en axel i taget genom att kolla inställningarna i konfig sedan köra axeln med M-koder en viss sträcka åt vardera hållet. Det är ju ingen ide att gå till nästa axel för än den första fungerar.
Först måste man pilla in de värden man tror kan stämma.
Att det skulle fungera med nuvarande inställningar är magi för mig.
Perkla:
Testa att få ordning på X-axeln först.
Det är ju inte speciellt mycket att skriva in i rutan.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Så här ser det ut i min INI fil
Börja med att sätta
DIRSETUP = 5000
DIRHOLD = 5000
STEPLEN = 5000
STEPSPACE = 5000
Min maskin 0 så är verktyget till vänster och jag tillåter att gå 10mm längre till vänster och max till höger 430mm = justera efter eget behov.
Ställ X (verktyget till vänster och HOME All ) då ska det vara markerat att axeln är satt i homeläge.
jogga nu åt höger och TOUCH OFF i lämplig position = nu ställer du workoffset = G54 till 0
Härifrån kan du nu via MDI köra G0 x100 och då skall verktyget gå 100mm åt höger och G0 x- nåt gå åt vänster.
Fungerar detta ??
Kod: Markera allt
#********************
# Axis X
#********************
[AXIS_0]
TYPE = LINEAR
HOME = 0.0
# these are in nanoseconds
DIRSETUP = 400
DIRHOLD = 400
STEPLEN = 800
STEPSPACE = 800
MIN_LIMIT = -10
MAX_LIMIT = 430
DIRSETUP = 5000
DIRHOLD = 5000
STEPLEN = 5000
STEPSPACE = 5000
Min maskin 0 så är verktyget till vänster och jag tillåter att gå 10mm längre till vänster och max till höger 430mm = justera efter eget behov.
Ställ X (verktyget till vänster och HOME All ) då ska det vara markerat att axeln är satt i homeläge.
jogga nu åt höger och TOUCH OFF i lämplig position = nu ställer du workoffset = G54 till 0
Härifrån kan du nu via MDI köra G0 x100 och då skall verktyget gå 100mm åt höger och G0 x- nåt gå åt vänster.
Fungerar detta ??