Med X i sitt hemläge dvs när jag står framför maskinen så är dess position längst till vänster, matar jag in koden G0 X10 så drog den iväg ca 320mm åt höger. Matar jag direkt efter det in koden G0 X0 så gick den tillbaka 10mm, matar jag in G0 X0 igen så händer inget.
Jag önskar jag kunde svara på det... jag har ingen jätte bra koll på vad som ska hända med den G koden jag knappade in nämligen, det där vet ni väldigt mycket bättre än mig, utifrån vad jag nyss berättat att maskinen gör enligt den kod jag skickat till den så är det kanske så den ska göra ?
Ja det är ju så... min fråga var, vad borde den göra med den koden jag fick... varför frågar jag detta ? Jo för att jag har ingen bra koll på vad koden betyder.
Då tar vi det på enkel svenska:
G0 X10
blir:
Gå snabbt till 10mm från 0 med axel X
Du kan även skriva G0 med flera axlar i samma rad:
G0 X0 Y0 Z0
blir:
Gå snabbt till 0 från där du stå i X, till 0 från där du står i Y, till 0 från där du står i Z.
Perkla skrev:När den drog iväg 320mm så joggar jag tillbaka den till hem och knappar in G0 X0 så drar den iväg samma sträcka åt samma håll igen, 320mm till höger..
Detta betyder ju att du står 320mm från 0 så självklart flyttar G0 X0 axeln till 0
Perkla skrev:När den drog iväg 320mm så joggar jag tillbaka den till hem och knappar in G0 X0 så drar den iväg samma sträcka åt samma håll igen, 320mm till höger..
Detta betyder ju att du står 320mm från 0 så självklart flyttar G0 X0 axeln till 0
Nu missförstod du mig.. om jag joggar tillbaka axeln till noll och knappar in G0 X0 så drar axeln tillbaka samma sträcka igen..