Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Touch Off....Problem...
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Första Start PROBLEM
Pg Up = Pil Upp = Y axel från dig ( borde vara + på Y rörelsen )
PgDn = Pil Ner = Y axel mot dig ( borde vara - på Y rörelsen )
PgDn = Pil Ner = Y axel mot dig ( borde vara - på Y rörelsen )
När du gör vad? Joggar maskinen, söker referens, kör ett program eller vad?Perkla skrev:Y går inte alls om jag inte inverterar direction, eller jo den går men vill fortsätta bakåt fast det tar stopp...Glattnos skrev:Hur vet du att den går åt fel håll? Känns ju som att den gick åt rätt håll först om den går åt fel håll emot pilarna nu efter att du inverterat den.
Axlarna gick i rätt riktigning när du testade detta med koden som Glattnos skrev. Föreslagningsvis så håller du dig till detta.
Jag har själv en fräs med linuxcnc (2.7.11) utan home- och ändlägesbrytare och checkade ett par saker när jag ändå var där idag.
I linuxcnc nollställer man maskinens koordinatsystem (G53) med "Home". Har man homebrytare konfigurerade så "söker" maskinen automatiskt efter dessa och sätter nollan för axlarna var den hittar brytarna (med konfigurerbar offset). Har man inga homebrytare så nollas axeln eller axlarna där maskinen står för tillfället. Jag är inte säker på detta, men det kan vara så att ifall du har inställt arbetsområde t.ex. 0 till 500 mm, och du gör en home på den axeln, så kan den inte röra den efteråt, eftersom den då står på 0, vilket är samtidigt är en "soft" ändlägesbrytare. Detta problem uppstår i alla fall om man använder riktiga ändlägesbrytare också som homebrytare utan "home offset". Mitt förslag är att du ställer in alla arbetsområden till -1000 ... 1000 mm, så att dessa aldrig kan komma emot (förutsatt at du har mindre än 1000 mm rörelse i alla riktningar). Så har jag det på min fräs tills jag får tid/ork att installera home- och ändlägesbrytare.
För att ställa in arbetskoordinatsystemet (antagligen fel term) så använder du "Touch off". G54 är det som normalt används, och när du gör "Touch off" på en axel så betyder detta att positionen du står på motsvarar 0 i CAM-systemet (ingen med möjlig offset).
Personligen tror jag inte att linuxcnc versionen du använder eller om du har installerat homebrytare eller inte har med problemet att göra. Men jag kan hålla med om att det var rätt att uppdatera linuxcnc till en mer modern version, för att underlätta för alla som försöker hjälpa dig.
Jag har själv en fräs med linuxcnc (2.7.11) utan home- och ändlägesbrytare och checkade ett par saker när jag ändå var där idag.
I linuxcnc nollställer man maskinens koordinatsystem (G53) med "Home". Har man homebrytare konfigurerade så "söker" maskinen automatiskt efter dessa och sätter nollan för axlarna var den hittar brytarna (med konfigurerbar offset). Har man inga homebrytare så nollas axeln eller axlarna där maskinen står för tillfället. Jag är inte säker på detta, men det kan vara så att ifall du har inställt arbetsområde t.ex. 0 till 500 mm, och du gör en home på den axeln, så kan den inte röra den efteråt, eftersom den då står på 0, vilket är samtidigt är en "soft" ändlägesbrytare. Detta problem uppstår i alla fall om man använder riktiga ändlägesbrytare också som homebrytare utan "home offset". Mitt förslag är att du ställer in alla arbetsområden till -1000 ... 1000 mm, så att dessa aldrig kan komma emot (förutsatt at du har mindre än 1000 mm rörelse i alla riktningar). Så har jag det på min fräs tills jag får tid/ork att installera home- och ändlägesbrytare.
För att ställa in arbetskoordinatsystemet (antagligen fel term) så använder du "Touch off". G54 är det som normalt används, och när du gör "Touch off" på en axel så betyder detta att positionen du står på motsvarar 0 i CAM-systemet (ingen med möjlig offset).
Personligen tror jag inte att linuxcnc versionen du använder eller om du har installerat homebrytare eller inte har med problemet att göra. Men jag kan hålla med om att det var rätt att uppdatera linuxcnc till en mer modern version, för att underlätta för alla som försöker hjälpa dig.
Det var det jag misstänkte.Har man inga homebrytare så nollas axeln eller axlarna där maskinen står för tillfället.
Då kan ju inte de mjuka gränslägena stämma?
Ifall man manuellt joggar till samma ställe varje gång förrän man gör ”home”, så kan man ha användbara mjuka ändlägesbrytare. Men kör man inte mot hårt stopp så måste man minska arbetsområdet med osäkerheten för positionen var man gör ”home”, med andra ord kanske 10 ... 20 mm.
Om jag inte inverterar Y på directions så vill portalen gå i samma riktning som pilen på bilden när portalen står i sitt hemläge enligt bild, spelar ingen roll om jag gör home på alla axlar så förstår den inte att den ska jobba framåt .. och inte bakåt.
Om jag inverterar Y så förstår den att den ska köra åt rätt håll, alltså framåt, men när jag då trycker på pil upp på tangentbordet så går den inte längre mot väggen enligt bild.. den går mot mig.. portalen alltså, det känns förvirrande eftersom jag skulle vilja att den gick mot mig när jag trycker pil ner på mitt tangentbord.
Om jag inverterar Y så förstår den att den ska köra åt rätt håll, alltså framåt, men när jag då trycker på pil upp på tangentbordet så går den inte längre mot väggen enligt bild.. den går mot mig.. portalen alltså, det känns förvirrande eftersom jag skulle vilja att den gick mot mig när jag trycker pil ner på mitt tangentbord.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ja eftersom den inte går att jogga om jag inte inverterar så tvivlar jag på att det går att göra nåt annat.. grundkravet för att kunna ladda en fil och köra är väl endå att maskinen går att jogga till arbetsstycket och göra touch off där...Glattnos skrev:När du gör vad? Joggar maskinen, söker referens, kör ett program eller vad?Perkla skrev:Y går inte alls om jag inte inverterar direction, eller jo den går men vill fortsätta bakåt fast det tar stopp...Glattnos skrev:Hur vet du att den går åt fel håll? Känns ju som att den gick åt rätt håll först om den går åt fel håll emot pilarna nu efter att du inverterat den.
Har funderat på det.. men frågan är ju om det fungerar tillförlitligt eftersom det kanske fungerar.. men det är ju inte rätt.. 

Det är meningslöst att fördjupa sig i detta så länge du inte ritar ut axelriktningarna.
Det verkar fortfarande som att du har fel på timingarna.
Vad ger Latency-testen för värde på Max Jitter?
Vilka värden har du för:
- Step time
- Step space
- Direction hold
- Direction setup
- Base period maximum jitter
- Min base period
- Max step rate
- Maximum Velocity (för olika axlar)
- Maximum Acceleration (för olika axlar)
Vad ger Latency-testen för värde på Max Jitter?
Vilka värden har du för:
- Step time
- Step space
- Direction hold
- Direction setup
- Base period maximum jitter
- Min base period
- Max step rate
- Maximum Velocity (för olika axlar)
- Maximum Acceleration (för olika axlar)
Dom där värdena ser du på en bild nån sida bakåt i tråden, postade den igår tror jag... och tvivlar på att nåt i dom inställningarna har med åt vilket håll portalen går åt i förhållande till vilken tangent jag trycker på på tangentbordet..
Förutom enligt bilden jag postade så har jag bytt från 5000 till 20000... du förstår själv vad jag menar när du tittar på bilden..
Förutom enligt bilden jag postade så har jag bytt från 5000 till 20000... du förstår själv vad jag menar när du tittar på bilden..
Skit i pilarna så länge.
Ställ axeln på Y=0
G0 Y0
Gå fram en liten sträcka.
G0 Y10
Nu ska axeln gå i den röda pilens riktning. Gör den det så är axeln rätt.
Är axeln rätt kan du börja fundera på pilarna.
Ställ axeln på Y=0
G0 Y0
G0 Y10
Nu ska axeln gå i den röda pilens riktning. Gör den det så är axeln rätt.
Är axeln rätt kan du börja fundera på pilarna.
Bra förslag.Skit i pilarna så länge.
Ställ axeln på Y=0
G0 Y0
G0 Y10
Gör samma sak med X-axeln också.
Ja den hade jag missat. Det går så snabbt framåt i den här tråden.Perkla skrev:Dom där värdena ser du på en bild nån sida bakåt i tråden
Ifall det inte blir någon rätsida, här är en länk till en tråd där andra hade något strul med exakt samma drivare och samma BOB: https://forum.linuxcnc.org/16-stepconf- ... 5-1205-bob
...ifall det kan belysa något.