Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Touch Off....Problem...
Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Första Start PROBLEM
Ungefär så var det från början och det funkade absolut inte, jag ska testa det igen strax, jag ska bara.... äta gröt först.
Aha, jag trodde inte att man satte nollan med G54.primerone skrev:Säter:
Varför kan man inte nolla var man vill? Jag antar att med nolla menar du "Touch Off" (G54).
Gör man det, då bortfaller det jag skrev.
G54 är arbetsstyckets nollpunkt, fristående från var maskinens nollpunkt/referens punkt är.
http://linuxcnc.org/docs/html/gcode/coordinates.html
i länken ovan är maskinens nollpunkt/referens punkt = G53.
G54 till G59 ställs in i LinuxCNC mjukvaran och inte i CNC-programmet.
http://linuxcnc.org/docs/html/gcode/coordinates.html
i länken ovan är maskinens nollpunkt/referens punkt = G53.
G54 till G59 ställs in i LinuxCNC mjukvaran och inte i CNC-programmet.
G54 borde man väl kunna sätta var man vill.. det är ju så vitt jag vet startpunkten ? Sen om den är här eller där på bordet borde inte spela nån roll... ???
När man gör "Touch Off" med LinuxCNC, hamnar då aktuella koordinater automatiskt på G54 i tabellen för Workoffset?
Fast att skicka kommandot "G54" nollar ingenting utan väljer bara det koordinatsystemet. Om du nollar axlarna när G54 är aktiv så nollas det arbetskoordinatsystemet eller det sparar egentligen workoffset från maskin-nollan, hur det presenteras i systemen kan skilja.Perkla skrev:G54 borde man väl kunna sätta var man vill.. det är ju så vitt jag vet startpunkten ? Sen om den är här eller där på bordet borde inte spela nån roll... ???
Kan du inte posta lite mer kod eller bilder när du säger "jag gör detta och då funkar det inte"? Det är inte säkert att du gör det du tror och om så är fallet blir det jättesvårt för oss att hjälpa. Om du säger att du sätter home i ett visst hörn så utgår vi ifrån att det är det du har gjort men kan ju inte verifiera det på nått sätt.
Nu har jag tagit bort invertering på step och satt plusvärden på alla axlar utom z, jag har klickat på home för alla axlar som jag tidigare joggade till längst bak till vänster, detta var samma inställningar som tidigare och nu går den inte köra på nån axel... Stendöd alltså.
Det kan hända, att step-pulsen är för kort och dina stegmotordrivare inte hinner uppfatta den. Vad har du för inställningar på det?
(Jag såg på en bild att Max velocity var på 36000 mm/min, d.v.s 600 mm per sekund!)
(Jag såg på en bild att Max velocity var på 36000 mm/min, d.v.s 600 mm per sekund!)
Jag tyckte också det såg högt ut då jag har en liknande maskin som klarar max 20000mm/min innan stegmotorerna tappar sync helt och då kör jag på 48V.
- SeniorLemuren
Ok. Det är väl inte samma system som på min skrivare. Där händer följande när jag spänningssätter skrivaren. Den vet inte var den är. Det går bara att jogga i den riktning som ändlägesbrytaren befinner sig eftersom den inte vet vart den är, skulle det gå att jogga åt andra hållet så riskerar den ju att krocka, men om man vänder stegmotorns rotation så att den går åt fel håll så kommer den ju att gå att jogga åt fel håll och aldrig finna ändlägesbrytaren
När jag väljer home så kommer styrprogrammet att starta med att gå i en loop som söker upp ändlägesbrytarna en i taget. Programmässigt så måste den hitta brytaren för att nollställa t.ex X. Det går inte att komma förbi detta genom att försöka lura programmet att den hζr hittat X=0. Den går helt enkelt i den riktning som brytaren befinner sig till den får en input i styrprogrammet att den nått brytare. Först när detta händer kommer den vidare i home-loopen och letar upp nästa ändläge. Det är först efter att alla ändlägen har hittats och nollats som styrprogrammet lämnar home- loopen och går vidare i styrprogrammet.
Så gör man det enkelt och metodiskt så sätter man dit ändlägesbrytare. Startar styrprogrammet och konstaterar att t.ex X rör sig i rätt riktning mot brytare. Om den går åt andra hållet så går den åt fel håll. Att börja trolla med plus och minustecken är ingen bra lösning. Har man ett värde på bordet från 0 till 500 så skall den gå i riktning mot ändlägesbrytaren och där skall är det 0. Svårare var det inte för mig. En av motorerna gick åt fel håll från början men det såg man ju direkt när man startade och körde home.
När jag väljer home så kommer styrprogrammet att starta med att gå i en loop som söker upp ändlägesbrytarna en i taget. Programmässigt så måste den hitta brytaren för att nollställa t.ex X. Det går inte att komma förbi detta genom att försöka lura programmet att den hζr hittat X=0. Den går helt enkelt i den riktning som brytaren befinner sig till den får en input i styrprogrammet att den nått brytare. Först när detta händer kommer den vidare i home-loopen och letar upp nästa ändläge. Det är först efter att alla ändlägen har hittats och nollats som styrprogrammet lämnar home- loopen och går vidare i styrprogrammet.
Så gör man det enkelt och metodiskt så sätter man dit ändlägesbrytare. Startar styrprogrammet och konstaterar att t.ex X rör sig i rätt riktning mot brytare. Om den går åt andra hållet så går den åt fel håll. Att börja trolla med plus och minustecken är ingen bra lösning. Har man ett värde på bordet från 0 till 500 så skall den gå i riktning mot ändlägesbrytaren och där skall är det 0. Svårare var det inte för mig. En av motorerna gick åt fel håll från början men det såg man ju direkt när man startade och körde home.
Och vad gör det för skillnad om jag inte ändrar 600mm per sekund jämfört med att invertera Step och vips fungerar axlarna ?Hesabon skrev:Det kan hända, att step-pulsen är för kort och dina stegmotordrivare inte hinner uppfatta den. Vad har du för inställningar på det?
Jag kör 36 Volt.. vilken skillnad skulle det göra jämfört med 48 Volt ?Glattnos skrev:Jag tyckte också det såg högt ut då jag har en liknande maskin som klarar max 20000mm/min innan stegmotorerna tappar sync helt och då kör jag på 48V.
Nej.. men det är ett sånt som syns på första sidan.. tycker mest alla ser ut på det sättet...
Då blev jag förvånad idag med. Stegpulslängd som nån skriver skulle det absolut kunna vara, men jag hade nog trott att pulserna var symmetriska, över hela hastighetsspannet. Längst bak = närmast dig när du står framför maskinen? 36000mm/min med låt oss säga 0,01mm/mikrosteg ger pulser som är 0,016ms=16mikrosekunder om jag tänker rätt? Det borde väl stämma? Det är ju inte så farligt snabbt alls, tror Mach3 har 3mikrosekunder som standard.Perkla skrev:Nu har jag tagit bort invertering på step och satt plusvärden på alla axlar utom z, jag har klickat på home för alla axlar som jag tidigare joggade till längst bak till vänster, detta var samma inställningar som tidigare och nu går den inte köra på nån axel... Stendöd alltså.
Däremot kommer nog maskinen aldrig klara den hastigheten.