Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Touch Off....Problem...

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Perkla

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Första Start PROBLEM

Inlägg av Perkla »

Testade som Primerone sa en sida bak, fortfarande felande när det gäller var maskinen ska fräsa, samt att X går åt fel håll mot vilken tangent jag håller nere.. känns trassligt och struligt nu.. känns som jag måste gå tillbaka till inställningarna jag hade förut.. även om inte det heller är rätt.. :humm:
Glattnos

Inlägg av Glattnos »

Perkla skrev:Innan jag började laborera med invertera directions och grejer gick alla axlarna att jogga i rätt riktning, men den arbetade fel, den tror att den skulle arbeta typ 180 grader fel eller nåt sånt och Z jobbade uppåt istället för att fräsa neråt som man normalt vill göra..
Om maskinen går rätt så ska du inte mixtra med riktningar och liknande i den utan istället försöka lista ut varför koden inte blir rätt. Det var förmodligen koordinatsystemet som var felvänt i CAM-programmet, alltså din maskin gick precis som koden sa att den skulle göra, bara det att koordinatsystemet i din CAM inte stämde med din maskin.
Att ställa in sitt CAM-program så det stämmer med maskinen är nått man alltid måste göra. Maskiner är olika och bara för att det funkar på en maskin behöver det inte betyda att det funkar på en annan.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Börjar bli riktigt jävligt förvirrande detta.. tror jag har ändrat ett hundra tal gånger i Stepconf nu... :(
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
cilione

Inlägg av cilione »

Gissar på att du behöver:
1. Sätta en nollpunkt/work offset (tex. G54) någonstans på arbetsstycket.
2. Skriv G54 överst i programmet.

Därefter så kommer programmet att utgå från din nya nollpunkt.
idiotdea
Kontakt:

Inlägg av idiotdea »

Jag har inte läst allt i tråden så noggrannt, men en sak som kan ställa till det är om koordinatsystemet är fel inställt. Du skall ha ett högerhänt koordinatsystem. Ställer man in varje axel för sig utan att tänka på det så kan man enkelt få en maskin med vänsterhänt koordinatsystem. Då kan jag tänka mig att det blir exakt som du upplever, att det blir 180° fel när du försöker fräsa ett program. Varför skall man då ha ett högerhänt koordinatsystem? Det är för att alla använder högerhänta koordinatsystem. I skolan fick jag lära mig att man får välja riktningar på krafter och andra vektorstorheter hur man vill, men man får aldrig använda något annat än högerhänta koordinatsystem. Det är liksom en av de få sakerna som hela världen är överens om.

Vad betyder då ett högerhänt koordinatsystem i detta fall? Man ställer tummen, pekfinger och långfinger så att alla är 90° mot varandra på höger hand. Ställ sedan tummen i riktningen som fräshuvudet rör sig i vid positiv x-rörelse och pekfingret i riktningen vid positiv y-rörelse, så kommer tummen att peka i riktningen som fräshuvud skall röra sig i vid positiv z-rörelse. Ifall du står framför fräsen och har ställt in det så att x-axeln går mot höger med ökande x-värde och y-axeln går ifrån dig vid ökande y-värde, så skall y-axeln röra sig uppåt vid ökande z-värde. Ifall du har x- och y-axlarna enligt föregående mening, men ändå vill att z-axeln skall öka i värde när den går neråt så är det kört för dig. Då får du antingen skriva din egen G-kod, eller också ditt eget CAM-program för att få det att fungera.

Det kan förstås vara mycket annat också som ställer till det, men detta är i alla fall en sak som måste vara rätt.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Så tjatar vi lite igen då :D
cnc_a1.gif
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Matade in G54 i MDI Command.. ingen skillnad blev det, den jobbat på exakt samma sätt som tidigare... :S
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

tecno skrev:Så tjatar vi lite igen då :D
cnc_a1.gif
Det spelar ingen roll hur mycket du tjatar med den där bilden tecno... jag ser ju vad det är men har ingen jätte bra förståelse för innebörden av alla riktningar..

Det är jävligt förvirrande när jag aldrig haft dom här problemen förut.. folk tjatade om uppdateringar, att jag måste invertera axlar, att det ser knepigt ut, att jag måste göra sig och så.. läsa det här plugga det där..

Det ser nog så jävligt ut att jag har inte tid för den här CNC maskinen i mitt liv som det ser ut just nu, jag hade absolut inte tänkt mig att det skulle komma sånna här problem, min förra fräs var absolut enklare att komma igång med än så här vill jag lova...

Blir fullständigt tokig på sånt här... :evil:
Glattnos

Inlägg av Glattnos »

Om du skickar detta till maskinen(som ett program eller matar in raderna manuellt)

Kod: Markera allt

G91
G0 X20
Rör sig då maskinen åt höger?
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor

Inlägg av mankan »

Som jag och någon mer redan har sagt: Det är skumt att du behöver göra invert på step och inte bara på direction. Innan det blir rätt och joggning fungerar kan man testa sig blå med koordinatsystem osv. Har du dubbelkollat att du kopplat rätt från BOB till drivarna?

NB: Har aldrig kört LinuxCNCN
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Glattnos skrev:Om du skickar detta till maskinen(som ett program eller matar in raderna manuellt)

G91
G0 X20
Rör sig då maskinen åt höger?
Det gör den...
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

mankan skrev:Som jag och någon mer redan har sagt: Det är skumt att du behöver göra invert på step och inte bara på direction. Innan det blir rätt och joggning fungerar kan man testa sig blå med koordinatsystem osv. Har du dubbelkollat att du kopplat rätt från BOB till drivarna?

NB: Har aldrig kört LinuxCNCN
Axlarna ville inte rör sig annars.. ja jag har dubbelkollat drivare och BOB..
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Hittar inga inställningar i ArtCam för att ändra vinklar och sånna saker som kan ha av betydelse att göra när det kommer till fräsning i min maskin.. :humm:
Glattnos

Inlägg av Glattnos »

Perkla skrev:Det gör den...
Och detta:

G91
G0 Y20
Rör sig då maskinen bakåt/bort från dig?

Och detta:

G91
G0 Z20
Åker då spindelmotorn uppåt?
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Ja det stämmer... axlarna går i dom riktningarna som G koden du skrivit in...
Skriv svar