Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Touch Off....Problem...

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
säter

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Första Start PROBLEM

Inlägg av säter »

Vad är DCCSV för något?
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

primerone skrev:Hoppas detta inte blev för svårbegripligt. Lite svårt att förklara utan att kunna visa eller rita.
Det här var en bra beskrivning eftersom det känns som det är precis så som du beskriver, ska testa detta och se om det blir nån skillnad, det känns som att man inte alltid bara kan bestämma hur som helst var Home ska vara nämligen.

Återkommer ang detta och se om det fungerade...
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

primerone skrev:Detta beror på att du valt att ha HOME i det bortre VÄNSTRA hörnet (om du står rakt framför maskinen).
Det har väl ingen betydelse var nollan på maskinen ligger?
Inte heller om +riktningen är höger eller vänster?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Glattnos skrev: Edit: Jag har en känsla av att det är LCNC som är lite väl invecklat för en nybörjare, jag har inte själv kört LCNC men har provat det och det verkar ju vara lite annorlunda i både terminologi och funktion jämfört med de system jag stött på förut. Det enklaste jag använt är nog DDCSV-controllern(fristående controller) och det näst enklaste är nog GRBL(dator + Arduino).
För en nybörjare som bara vill komma igång verkar LCNC vara lite overkill, eller är det bara ovanligt krångligt?
Jag tycker LinuxCNC var klart enklare att förstå sig på än MACH3 i alla fall. Det är dessutom kraftfullt och gratis.
Glattnos

Inlägg av Glattnos »

säter skrev:Vad är DCCSV för något?
Jag menade DDCSV :)
Det är en fristående controller som har det som behövs men inget mer, dvs minimalt med krångel. Man kopplar in sina drivsteg, givare, spindelstyrning direkt i controllern(ingångarna är redan skyddade med opto-kopplare) även MPG, start/stopp-knapp och nödstoppar kopplas in direkt. Alla inställningar för step/mm, riktning, acceleration, max hastighet, home-läge, mjukvaruändlägen mm finns på inställnings-sidan i controllern.
Man kör programmen direkt från USB-sticka så dom kan i princip vara hur långa som helst, jag har kört program på över 500 000 rader utan problem. Controllern haltar aldrig och har realtidsjustering av matning och varvtal så man kan finjustera och hitta bättre skärdata till kommande program. Jag är mycket nöjd med min, ingen dator, inga sladdar att hålla koll på, inga störningar...bara funkar.
https://www.jbcnc.se/sv/i-o-kort-motion ... xlar-p-849

Den har inte allt så man kan ju eventuellt sakna någon funktion som man är van vid sedan tidigare. En gång började skärmen att visa lite konstiga siffror, då la jag in Pandora(http://pandora-cnc.eu/en) och efter det har den gått perfekt. Jag tror dom nya original-mjukvarorna har sådana eventuella buggar fixade i dagsläget.

Jag tror att för en nybörjare så är det ett mycket enklare steg än att köra på en dator eftersom det inte krävs några drivrutiner eller speciella utgångskort och liknande samt att inställningarna som finns är dom som behövs, varken mer eller mindre :)

En känsla för hur den ser ut:
Och en väldigt bra beskrivning av den:
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Jag menade DDCSV
Och denna manick skulle vara nåt för mig som nybörjare menar du alltså ? Jag kan ha full kontroll på min CNC och dess inställningar även med en sån här sak som kostar 3000:- ?

Om den riktar sig även till nybörjare så kan det ju vara en bra investering om man nu vill lägga 3000:- vill säga.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Fast ska man ha en sån där måste man väl ha separata stegmotordrivare ? det kanske du har redan iofs.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Du har ju kommit väldigt långt med LCNC nu.
Oavsett vad du använder för styrsystem måste du lära dig koordinatsystemen och hur man sätter home och zero osv.

När du väl fått kläm på det så går det ju köra igång. Sen kan du komplettera med home-switchar och senare dela upp y-axeln.
Glattnos

Inlägg av Glattnos »

Perkla skrev:Och denna manick skulle vara nåt för mig som nybörjare menar du alltså ?
Ja, det är det enklaste systemet att få igång, som jag har använt. Jag använder det nu på min DIY-fräs och är mycket nöjd just för att det funkar så bra. Den är alltid redo i garaget och startar snabbt, sitter dessutom infälld i styrskåpet så den tål ju damm, slipspån och liknande. Inte ömtålig på samma sätt som en dator med skärm, mus och tangentbord.
Perkla skrev:Jag kan ha full kontroll på min CNC och dess inställningar även med en sån här sak som kostar 3000:- ?
Ja, det tror jag. MEN...den har inte vad jag vet något enkelt sätt att köra dubbla Y-motorer så det kan vara ett problem. Du kan såklart koppla som du gjort nu men det är inte optimalt med denna controller om dom inte utökat mjukvaran till att stödja dubbla motorer. Den har 4:e axel som kan väljas att vara cirkulär eller linjär men jag har inte hittat någon inställning för att få den att vara slav till en annan axel.
Perkla skrev:Om den riktar sig även till nybörjare så kan det ju vara en bra investering om man nu vill lägga 3000:- vill säga.
Ja, den riktar sig nog mest till DIY hobbyister och dom som vill byta ut trasiga system i äldre maskiner. 3000:- är väldigt billigt för ett fristående styrsystem. Att köra PC, utgångskort och liknande är ju bara billigare för att folk oftast kan få tag på eller redan har gamla persondatorer, skärmar mm.

Jag tror att när du kommit så långt som du har i nuläget så är det nog inte värt att byta till en sån här controller. Det är nog väldigt lite som fattas i ditt system nu för att det ska funka perfekt. Men för dom som bygger från början så tror jag att en DDCSV är mycket bra. Jag väljer det även fast(eller kanske just därför) jag kört mycket CNC både professionellt och DIY-maskiner. DDCSV är till användningen mest likt äldre industriella system.
Jag har bra CAD/CAM-system på kontoret på en snabb dator. Där ritar, CAM-bereder och simulerar jag med bra prestanda, sen lägger jag programmen på USB-sticka och tar med ut i garaget. Väl i garaget behöver jag ingen grafik eller liknande utan jag sätter nollan där den ska vara och startar maskinen. Långa program är inget jag står och tittar på utan rullar det fint så går jag och gör annat, maskinen stannar när den vill ha nytt verktyg eller när programmet är slut :)
Glenn skrev:Fast ska man ha en sån där måste man väl ha separata stegmotordrivare ? det kanske du har redan iofs.
Det måste man ha ändå och han har redan det. DDCSV ersätter datorn, skärmen, inmatningsenhet(mus tangentbord), utgångskort(optoisolering), system-mjukvara och kablar som ska gå där i mellan.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

mrfrenzy skrev:Du har ju kommit väldigt långt med LCNC nu.
Oavsett vad du använder för styrsystem måste du lära dig koordinatsystemen och hur man sätter home och zero osv.

När du väl fått kläm på det så går det ju köra igång. Sen kan du komplettera med home-switchar och senare dela upp y-axeln.
Ja jag har inte tänkt köpa nån sån närmaste tiden i alla fall, nöjer mig med datorn.. bara jag får maskinen att fungera tillfredställande, vilket den inte gör nu..
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

En uppdatering här, jag har inverterat arbetsytan på Y och nu verkar biten jag vill fräsa ligga inom maskinens arbetsområde i alla fall, men den fräser fortfarande åt fel håll... tror jag snart blir galen på det här faktiskt..

Z går neråt nu i alla fall sen jag ändrade lite i Stepconf.... och sen jag inverterade directions på X så går den åt motsatt håll än den tangenten jag trycker ner på tangentbordet... kändes konstigt... :humm:
Glattnos

Inlägg av Glattnos »

Perkla skrev:jag har inverterat arbetsytan på Y och nu verkar biten jag vill fräsa ligga inom maskinens arbetsområde i alla fall
Alltså att hålla på och vända axlarna för att få in biten inom arbetsområdet är helt fel väg att gå. Börja med att få maskinen att gå åt rätt håll på alla axlarna och strunta i programmet du vill fräsa. När maskinen går rätt med jogging och med enstaka rader kod, då ställer du in ditt CAM-program så att det blir lika som i maskinen.

Om du CAM-bereder med en nolla som inte stämmer med din maskin och sen försöker invertera axlarna i maskinen för att få in arbetsstycket i arbetsområdet så är det inte säkert att det någonsin går att få arbetsstycket i arbetsområdet samtidigt som alla axlar går åt rätt håll.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Det var ju inga problem att rita upp grejerna jag vill fräsa i ArtCam.. men jag börjar misstänka om själva arbetsstycket jag vill fräsa ut ifrån ligger fel i CAM och därför vill maskinen fräsa vad jag tycker är fel... :humm:

Börjar misstänka att CAM jävlas med mig här, kanske ska rita upp nåt nytt och kolla inställningarna där i rutan som kommer upp om jag kan välja nåt..

Saken är den att jag placerade själva grejen som ska fräsas ut mitt på materialet.. vette fan hur detta fungerar egentligen, känner mig mer och mer förvirrad, hade absolut inte sånna här problem att komma igång med min förra fräs faktiskt..
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Glattnos skrev:
Perkla skrev:jag har inverterat arbetsytan på Y och nu verkar biten jag vill fräsa ligga inom maskinens arbetsområde i alla fall
Alltså att hålla på och vända axlarna för att få in biten inom arbetsområdet är helt fel väg att gå. Börja med att få maskinen att gå åt rätt håll på alla axlarna och strunta i programmet du vill fräsa. När maskinen går rätt med jogging och med enstaka rader kod, då ställer du in ditt CAM-program så att det blir lika som i maskinen.

Om du CAM-bereder med en nolla som inte stämmer med din maskin och sen försöker invertera axlarna i maskinen för att få in arbetsstycket i arbetsområdet så är det inte säkert att det någonsin går att få arbetsstycket i arbetsområdet samtidigt som alla axlar går åt rätt håll.
Innan jag började laborera med invertera directions och grejer gick alla axlarna att jogga i rätt riktning, men den arbetade fel, den tror att den skulle arbeta typ 180 grader fel eller nåt sånt och Z jobbade uppåt istället för att fräsa neråt som man normalt vill göra..
Borre

Inlägg av Borre »

Rita en helt vanlig fyrkant och testa med. Visa all kod här sen.
I Artcam ser du koordinaterna nere i statustaden, bekanta och lär dig dem så blir allt sannolikt enklare.
Skriv svar