Axlarna går inte annars... på vilket sätt inverteras direction om jag kryssar i den rutan ?Finns det nån anledning att du har inverterade stegsignaler? Riktning kan jag förstå, men steg känns lite udda.
Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Touch Off....Problem...
Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Första Start PROBLEM
Ja ok, det är åt vilket håll axeln ska gå alltså, då borde jag invertera Z axeln eftersom den går åt fel håll när jag kör ett program,larky skrev:Om maskinen kör åt fel håll mot för vad du har förväntat dig så kryssa i rutan "invert" för till exempel pinne 7, Z direction.
Det här låter konstigt, en invertering på stegpulser borde bara betyda att du som mest får ett steg mindre, men röra sig kommer det att göra ändå när du kör program eller joggar. Det är så att säga bara för att anpassa om stegmotordrivarna är aktiv hög eller aktiv låg. kan det vara så att du gjort flera ändringar samtidigt och att det var nåt annat som spökade som gjorde att det inte gick att köra?Perkla skrev:Axlarna går inte annars... på vilket sätt inverteras direction om jag kryssar i den rutan ?Finns det nån anledning att du har inverterade stegsignaler? Riktning kan jag förstå, men steg känns lite udda.
Som vid all felsökning, en sak i taget.
EDIT: för sju sidor sen skrev jag om att byta riktning på en axel:
Om du sen har problem med att maskinkoordinaterna räknar upp när du tycker att de borde räkna ner osv, då kan du byta polaritet på riktningssignalen.
Senast redigerad av X-IL 30 augusti 2018, 07:58:04, redigerad totalt 1 gång.
Om du kör detta i MDI rutan
G0 X10
G0 X50
Gör maskinen en rörelse från vänster till höger om du står framför maskinen precis som när du tog fotot på maskinen?
Z bör gå ner mot bordet med minus värden och från bordet med.
Om det ligger en 20mm hög träbit på bordet som ska fräsas så bör du ha arbets nollpunkten 20mm ovanför bordet för att allt ska bli rätt.
Z-2 kommer att fräsa 2mm djupt i träbiten och Z10 kommer att ha verktyget 100mm ovaför träbiten.
G0 X10
G0 X50
Gör maskinen en rörelse från vänster till höger om du står framför maskinen precis som när du tog fotot på maskinen?
Z bör gå ner mot bordet med minus värden och från bordet med.
Om det ligger en 20mm hög träbit på bordet som ska fräsas så bör du ha arbets nollpunkten 20mm ovanför bordet för att allt ska bli rätt.
Z-2 kommer att fräsa 2mm djupt i träbiten och Z10 kommer att ha verktyget 100mm ovaför träbiten.
Med risk för att det blir en kock för mycket...
Din maskin beter sig nästan identiskt med min när jag startade upp den, så jag tänkte bidra med hur jag löste det. Det är inte det helt korrekta sättet eller det enda, men det fungerar för mig.
Anledningen till att dina jobb hamnar utanför maskinens arbetsområde är att den jobbar i "fel" kvadrant. Normalt brukar CAM verktygen lägga jobben i den positiva kvadranten (X=plus, Y=plus), det som är markerat i grönt i LGRFBS's bild på koordinatsystemet tidigare. Din maskin arbetar i kvadranten rakt nedanför (X=plus, Y=minus).
Detta beror på att du valt att ha HOME i det bortre VÄNSTRA hörnet (om du står rakt framför maskinen).
Jag hade samma dilemma med min maskin och jag löste det genom att rotera koordinatsystemet 180 grader på maskinen. Jag har alltså mitt HOME i det bortre HÖGRA hörnet. X-axelns positiva riktning går alltså från höger till vänster och Y-axeln bortifrån och mot mig när jag står framför maskinen. Z-axeln är som vanligt + uppåt och - neråt.
Du kan behöva invertera rikningen på X och Y för att de ska gå i rätt riktning.
Om du ändrar behöver du också ändra din konfiguration av min och max så att min är 0 och max är + vad som nu är din maskins max rörelse i X resp Y riktning.
Hoppas detta inte blev för svårbegripligt. Lite svårt att förklara utan att kunna visa eller rita.
Din maskin beter sig nästan identiskt med min när jag startade upp den, så jag tänkte bidra med hur jag löste det. Det är inte det helt korrekta sättet eller det enda, men det fungerar för mig.
Anledningen till att dina jobb hamnar utanför maskinens arbetsområde är att den jobbar i "fel" kvadrant. Normalt brukar CAM verktygen lägga jobben i den positiva kvadranten (X=plus, Y=plus), det som är markerat i grönt i LGRFBS's bild på koordinatsystemet tidigare. Din maskin arbetar i kvadranten rakt nedanför (X=plus, Y=minus).
Detta beror på att du valt att ha HOME i det bortre VÄNSTRA hörnet (om du står rakt framför maskinen).
Jag hade samma dilemma med min maskin och jag löste det genom att rotera koordinatsystemet 180 grader på maskinen. Jag har alltså mitt HOME i det bortre HÖGRA hörnet. X-axelns positiva riktning går alltså från höger till vänster och Y-axeln bortifrån och mot mig när jag står framför maskinen. Z-axeln är som vanligt + uppåt och - neråt.
Du kan behöva invertera rikningen på X och Y för att de ska gå i rätt riktning.
Om du ändrar behöver du också ändra din konfiguration av min och max så att min är 0 och max är + vad som nu är din maskins max rörelse i X resp Y riktning.
Hoppas detta inte blev för svårbegripligt. Lite svårt att förklara utan att kunna visa eller rita.
Jag fick också problem med det där, det slutade med att jag vände på hela maskinen så home blev nere till vänster, och sen anpassade jag configen efter det.
Jag förstår inte riktigt.
De där problemen måste ju gå att lösa i CAM-programmet?
De där problemen måste ju gå att lösa i CAM-programmet?
Största anledningen att jag baxade runt min var att ALLA exempel och dokumentation utgår från att home är nere till vänster och sen X/Y åt "rätt" håll, jag ville inte addera ännu mer krångel när jag skulle ha igång grejerna som grön nybörjare..
Håller med säter.
Var maskinens home-läge ligger spelar ju ingen roll. Oavsett var den ligger så måste man se till att den ligger rätt varje gång man startar om man har mjukvaruändlägen. Normalt genom att köra emot home-switchar men har man inga får man göra det på annat sätt.
Sen var arbetsnollan ligger på arbetsstycket spelar heller ingen roll, så länge man har den på samma ställe i verkligheten som man har i CAM-programmet.
Jag har arbetsnollan där det passar för tillfället, ibland mitt på biten, ibland i ett befintligt hål, ibland i ett hörn på en palett osv.
Var maskinens home-läge ligger spelar ju ingen roll. Oavsett var den ligger så måste man se till att den ligger rätt varje gång man startar om man har mjukvaruändlägen. Normalt genom att köra emot home-switchar men har man inga får man göra det på annat sätt.
Sen var arbetsnollan ligger på arbetsstycket spelar heller ingen roll, så länge man har den på samma ställe i verkligheten som man har i CAM-programmet.
Jag har arbetsnollan där det passar för tillfället, ibland mitt på biten, ibland i ett befintligt hål, ibland i ett hörn på en palett osv.
Så gör jag också, med den skillnaden att jag fixar detta med G54-G59.Sen var arbetsnollan ligger på arbetsstycket spelar heller ingen roll, så länge man har den på samma ställe i verkligheten som man har i CAM-programmet.
Jag har arbetsnollan där sett passar för tillfället, ibland mitt på biten, ibland i ett befintligt hål, ibland i ett hörn på en palett osv.
Rotationen av kordinatsystemet måste naturligtvis vara rätt redan i CAM-programmet.
Ja det som styr är ju var på biten det är enklast att nolla. Om jag har en sågad råbit så brukar jag ha nollan mitt på biten och om jag vänder och ska fräsa andra sidan så brukar jag ha nollan mitt i ett genomgående hål(som är fräst). Z-nollan brukar jag ha uppepå en sågat råbit och på en vänd bit brukar jag ha Z-nollan på den yta som biter ligger på, oftast parallell-bitar eller fräsbordet.
Mjuka (skruvstyckes)backar och paletter brukar jag ha speciella "nollnings-ytor" på, så då ligger nollan inte på biten alls.
Edit: Jag har en känsla av att det är LCNC som är lite väl invecklat för en nybörjare, jag har inte själv kört LCNC men har provat det och det verkar ju vara lite annorlunda i både terminologi och funktion jämfört med de system jag stött på förut. Det enklaste jag använt är nog DDCSV-controllern(fristående controller) och det näst enklaste är nog GRBL(dator + Arduino).
För en nybörjare som bara vill komma igång verkar LCNC vara lite overkill, eller är det bara ovanligt krångligt?
Mjuka (skruvstyckes)backar och paletter brukar jag ha speciella "nollnings-ytor" på, så då ligger nollan inte på biten alls.
Edit: Jag har en känsla av att det är LCNC som är lite väl invecklat för en nybörjare, jag har inte själv kört LCNC men har provat det och det verkar ju vara lite annorlunda i både terminologi och funktion jämfört med de system jag stött på förut. Det enklaste jag använt är nog DDCSV-controllern(fristående controller) och det näst enklaste är nog GRBL(dator + Arduino).
För en nybörjare som bara vill komma igång verkar LCNC vara lite overkill, eller är det bara ovanligt krångligt?
Senast redigerad av Glattnos 30 augusti 2018, 11:01:52, redigerad totalt 1 gång.
Problemet här är att jag fattar inte riktigt vad som händer när han ska köra.
Man måste se programmet för att fatta.
Man måste se programmet för att fatta.
Precis.
Perkla: Skulle du kanske kunna ta en bild på programmets början och så mycket det nu går att få med? Om det inte går att posta hela programmet på nått sätt.
Perkla: Skulle du kanske kunna ta en bild på programmets början och så mycket det nu går att få med? Om det inte går att posta hela programmet på nått sätt.
Som en person som just håller på att byta från LinuxCNC till DDCSV tycker jag positioneringen av arbetsstycket i DDCSV är klart svårare än i LCNC, men jag har bara kört två jobb än så länge.
Det ritas ju så snyggt på skärmen till LCNC vart fräsen kommer att köra relaterat till nuvarande position på spindeln, sen tar man touchoff för att ändra och flytta. Dessutom röda streck vart man kört tidigare så att man ser var det finns material att fräsa ur, om man inte bytt arbetsstycke.
Det ritas ju så snyggt på skärmen till LCNC vart fräsen kommer att köra relaterat till nuvarande position på spindeln, sen tar man touchoff för att ändra och flytta. Dessutom röda streck vart man kört tidigare så att man ser var det finns material att fräsa ur, om man inte bytt arbetsstycke.
Senast redigerad av larky 30 augusti 2018, 12:37:13, redigerad totalt 1 gång.
larky: Ja, det beror förstås på vilket arbetsflöde man har eller är van vid. Grafik är nog trevligt om man vant sig vid det.
Har du MPG på din DCCSV? Det är nått som jag tycker är väldigt viktigt på i synnerhet den controllern.
Har du MPG på din DCCSV? Det är nått som jag tycker är väldigt viktigt på i synnerhet den controllern.