Lågnivåkabel mellan slutsteg o stereo....

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
aliig

Lågnivåkabel mellan slutsteg o stereo....

Inlägg av aliig »

Lågnivåkabeln som går mellan slutsteg o stereo har 3 kablar, 2 tjockare med hankontakter o sen en smal kabel vars ena ände går in i steget men vart ska den andra änden ta vägen?
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Snackar du bilstereo så är det nog en styrsignal för att slå av och på steget. Eventuellt skulle det kunna vara en jordkabel. Jag är ingen expert på bilstereo. 8) Annars kan du ju kika i manualen till steget!?
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Kan vara till LP-spelare med, en del sådana har ju seperat jord.
jon_kanon

Inlägg av jon_kanon »

Om det gäller bilstereo används den lilla kabeln till att slå på och av slutsteget. Signalen bruker ofta kallas "remote". Sätter man den till +12v startar steget (kan räcka med lägre spänning också, kolla stegets manual). Om din stereo har en remote-utgång kan du koppla in den lösa sladden där. Då kommer (förhoppningsvis) ditt slutsteg att starta när du slår på stereon istället för att vara på jämt.
aliig

Inlägg av aliig »

japp det gäller bilstereo.
Ok,men då kanske man kan "tjuva" lite ström från nån kabel då som dessutom inte har ström på förs tändningen är på så inte steget står på i onödan o drar ström?
Jag har ingen manual tyvärr... annars skulle ja kollat..
jon_kanon

Inlägg av jon_kanon »

En manual går säkert att få tag på på internet eller hos generalagenten.

Innan du kopplar in remote någonstans bör du försäkra dig om hur mycket ström remoten drar. Koppla direkt till "vanliga" matningen och mät med multimeter.

Ev. pallar inte tändningen (kolla upp! gäller särskillt nyare bilar) stora strömmar (som remote faktiskt kan dra ibland). Kolla alternativt hur mycket man får dra från stereons remote-utgång (om den har en sådan).
Mutiaz

Inlägg av Mutiaz »

Vanligaste är att remoten sätts på samma utgång som motorantennen som nästan finns på alla bilstereos. Kabeln ut brukar vara vit/blå.
tobbe

Inlägg av tobbe »

känner jag mig lat på en bil där det inte spelar någon större roll så tar ja bara en strömtjuv och pressar fast på en kabel till bakljusen (som ändå bara går på när tändningen är på eller belysning slås av.
Skriv svar