Projekt: Radiostyrd bil med motorsågsmotor (el. liknande).

Berätta om dina pågående projekt.
beavy-o

Inlägg av beavy-o »

Vad brutal den ser ut med avgassystemet på! :D

Vad jag inte riktigt förstår är att det ser ut som mellanaxeln och bakaxeln har lika stora drev? vad är då nyttan med mellanaxeln, då roterar ju axlarna med samma hastighet?
Olle E.
Kontakt:

Inlägg av Olle E. »

Hej igen! Nu verkar det som att jag kanske har en motor på gång! Dock är ekonomin fortfarande tveksam, vilket betyder att projektet står fortsatt stilla...

Dock har jag tänkt lite på hur man skulle kunna få ut mer effekt ur en vanlig motorsågsmotor... Främst har jag tänkt på sådant som man kan genomföra relativt enkelt själv. Jag har till exempel funderat på hur man skulle kunna bygga en slags intercooler utan några större problem, samt lite annat. Ska man vara lite extrem när det gäller överladdning skulle man ju kunna experimentera med en 2-cylindrig kompressor, i stil med sådana som Biltema och Jula har... (Det finns lösa kompressorblock att köpa).

Förresten, hur tror ni en motorsågsmotor reagerar på finare soppor, som till exempel V-Power? Om motorn inte tar stryk av det, borde man ju på så vis kunna öka effekten en liten aning, samt få motorn att gå bättre och renare...
DragonOrb

Inlägg av DragonOrb »

Genom att använda bränsle med högre oktanhalt så kan du öka kompresionen och förtändningen vilket ger mera effekt.
Jag hade kört E-85 istället för V-power.

Om motorn är av "hög kvalité" så finns det inte så mycket att göra , tillverkarna brukar ha bra avstämda portar i cylindern, det du kan göra är att leta efter gjutskägg i cylinderns portar.
Användarvisningsbild
Turbosharp

Inlägg av Turbosharp »

hmm, hur skulle du bygga en egen intercooler hade du tänkt?
rätta mig om jag har fel, men anledningen till att man har intercooler är att när turbon gör tryck skapas värme av komprimeringen och detta kyler man genom en intercooler med hjälp av fartvinden. du har ingen användning av det eftersom du inte har turbo aight?
iofs om du kan bygga nått system som kyler under vanlig temperatur så kan du på så sätt trycka in mer syre (högre syrehalt), men det blir nog svårt.

ett kompressor block väger mycket, och jag tror inte ens röjsågsmotorn orkar snurra den tillsammans med bilen, då är det bättre att du har en intern trycktank (tex en gammal brandsläckare) som du fyllt innan du ska ut och köra, sen använder du den när den behövs istellet. men ärligt tror jag inte det är lönt det heller, vet någon som testade med tryckluft rakt in i förgasarn och det funka inge vidare.

vill inte vara nån "negativitist" men satsa på bränslet istellet, nitro blandning (citizendildo testade metanol/nitro i bensinen och det verkade speeda på rätt bra, fråga han om det) eller möjligtvis högoktanigt flygbränsle . V-power tror jag inte direkt på, men testa gärna =)
sen kan jag ju säga att vad du än gör för att få ut mer hk så tar motorn stryk. själv håller jag mig till orginal, så håller det bättre.

lycka till ;)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Att mata med övertryck till en 2-taktarare är så vitt jag kan förstå rent slöseri med bränsle om motorn fungerar efter det sättet att kolven i sig stänger portarna. För om man bygger upp ett högt tryck så kommer det övertrycket att tryckas ut samtidigt som kolven är i sitt nedersta läge då både avgas och insugningsporten är öppna samtidigt. Mer eller mindre allt överskottstryck kommer helt enkelt att gå rakt igenom. I 4-taktaktare däremot finns det ju ventiler som stänger och som hindrar att bränsle/luft-blandningen kan gå rakt ut.

Visst något lite kanske det gör i effekt då det kanske kan bli lite som stannar kvar men det är långt ifrån 100% av det man pumpar in.
Olle E.
Kontakt:

Inlägg av Olle E. »

Turbosharp > Exakt hur man kan bygga en har jag inte funderat så mycket på, utan jag har mest tänkt på olika modeller man kanske skulle kunna använda. Jag hade tänkt bygga den av den senare anledningen. Dock skulle det ju bli ganska knepigt.
Anledningen till att jag tänkte på V-Power är just för att oktanhalten är högre, samt att soppan är allmänt renare än konventionell bensin.

Henry > Jag tror nog att du har rätt, tänkte inte på detta förut...

DragonOrb > Ja, fast hur reagerar en bensinmotor på etanolblandat? Om den inte tar någon större stryk kan det ju vara värt att prova.

Att motorn kommer ta lite skada har jag räknat med. Det första jag tänker göra med motorn är att ta isär den och göra rent allt samt byta luftfilter, olja, packningar, kolvringar och allt annat som förbrukas på ett eller annat sätt.
Användarvisningsbild
Turbosharp

Inlägg av Turbosharp »

ja fast det räcker inte med en intercooler, du måste kyla ner luften under atmosvärtemperaturen för att du ska få en effektökning.

eftersom de som ansvarar för V-power bensinen måste försäkra sig om att det inte blir några som helst motor ras på vilken motor man än använder det av, så är den bensinen enligt mig rätt fjuttig, det blir vesentligt bättre med nitro =)

för att köra etanol på bilar måste man konvertera motorerna till detta genom att byta till bla andra packningar som klarar etanolen. sen dricker den mer soppa, så då måste bränsle blandningen också ändras, vilket å andra sidan är rätt lätt på en röjsågsmotor eller liknande. effektökningen med etanol kan jag säga inte ger överdrivet mycket, tippar på max nån %. de jag jobbar med bygger traktorpullers och dom testade med etanol i blandningen, och fick tillslut ut några futtiga hästar efter minutiöst mappande vid datorn.

jepp, jag håller med dig henry, jag tror inte det är lönt.
men olle, optimera din bil istellet för att optimera motorn, det är där du kan tjäna mest prestanda!
Olle E.
Kontakt:

Inlägg av Olle E. »

Okej, då kan jag ju glömma intercooler...

Jag kan ju i alla fall börja med att köra med V-Power, och om motorn klarar av det utan problem kanske jag kan börja fundera på nitro...

Mycket jobb, lite lön alltså. Då skiter jag i etanol också.

"men olle, optimera din bil istellet för att optimera motorn, det är där du kan tjäna mest prestanda!"
Jo, det är ju sant... Dock är det lite på det viset att jag tycker om att greja med motorer, och jag skulle därför vilja se hur mycket man kan få ut ur en motorsåg.

Lite saker man skulle kunna göra för att optimera motorn, men inte skada den är väl att, till exempel optimera tändning och bränsletillförsel.
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

beavy-o skrev:[...]Vad jag inte riktigt förstår är att det ser ut som mellanaxeln och bakaxeln har lika stora drev? vad är då nyttan med mellanaxeln, då roterar ju axlarna med samma hastighet?
Han behöver växla ner och då krävs ett stort kugghjul. Eftersom kugghjulet är större än drivhjulen kan de inte sitta på samma axel. Det krävs därmed en mellanaxel.
malbeat

Inlägg av malbeat »

det var många som körde med "trattturbo" till moppen(puch) när jag var ung och det gav en del, men inte överdrivet mycket.. Dvs typ en tratt fram på moppen med en slang till förgasaren..
Även en som gjorde om moppen till etanoldriven.. jag tror han planade toppen en aning och justerade tändning och blandningen.. inte så mycket jobb..fungerade bra och gick lite bättre.. men ingen stor förändring där heller.

fränt projekt!
.. vore sköjj att se videoklippen

förresten.. en granne gjorde en gokart av en trimmad motorsågsmotor.. gick riktigt hårt.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Som sagt man kan förmodligen få en liten ökning i effekt men om den är klart märkbar vet jag ej. Anledningen till detta skulle jag kunna tro beror på motorn sätt att göra sig av med avgaserna. För vid normal gång så trycks avgaserna ut mha spoltrycket när kolven är i sitt nedersta läge men detta sätt är inte 100% perfekt på att ta ut avgaserna vilket gör att det stannar kvar lite grand i cylindern. Om man trycksätter luften så blir det mer luft/bränsle som trycks igenom och med högre fart vilket gör att mer avgaser sköljs ut vilket gör att förbränningen blir renare vilket ger lite effekt. Men jag skulle inte kunna tro att det är inte så mycket så att det skulle motsvara den bensinen som bara går igenom cylindern och rakt ut.
Olle E.
Kontakt:

Inlägg av Olle E. »

malbeat skrev:det var många som körde med "trattturbo" till moppen(puch) när jag var ung och det gav en del, men inte överdrivet mycket.. Dvs typ en tratt fram på moppen med en slang till förgasaren..
Trattturbo har man ju hört talas om, det kanske skulle kunna vara värt att prova...

malbeat skrev:förresten.. en granne gjorde en gokart av en trimmad motorsågsmotor.. gick riktigt hårt.
Hårt som i riktigt dåligt eller riktigt bra?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Har ni sett dom motorsågarna som dom använder i en tävling som jag har för mig går i USA? Dom är ju trimmade något helt otroligt och sågar igenom en stubbe som är uppskattningsvis (var länge sedan jag såg det) runt en meter tjock, på bara några få sekunder. Det skulle inte förvåna mig om dom körde på en hel del nitro och dom kan nog ligga på ett antal hästar. Har man en sådan till en gokart så kan det nog gå undan.
Olle E.
Kontakt:

Inlägg av Olle E. »

Det skulle inte förvåna mig om de bytt ut cylindern helt och hållet mot en med större volym. Det behövs ju inte speciellt mycket större volym för att hästarna ska rusa iväg...
DragonOrb

Inlägg av DragonOrb »

inga problem att etanolkonvertera en 2-taktare.

ca 30% större munstycke, använd en ricinbaserad olja typ castrol R30 / R40 ( vattenkyld / luftkyld)

kör själv en moped på detta, klarar mera förtändning och mera komp.
Skriv svar