Använder du Java för inbyggda system?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Shimonu

Re: Använder du Java för inbyggda system?

Inlägg av Shimonu »

https://sv.wikipedia.org/wiki/Inbyggt_system

Att använda Java för inbyggda system funkar säkert gallant om det inte finns några vidare strikta realtidskrav men så snart det börjar dyka upp så finns det inga möjligheter för Java att vara av värde. Så det funkar säkert för godisautomater, kaffemaskiner eller liknande men inget mer seriöst som ABS eller styrsystem.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Shimonu skrev:Nej, jag frågar hur garanterat du att du kan styra pinnarna med ett bestämt tidsintervall? Och jag pratar mikro- eller millisekunder.
Så vad hade du tänkt dig göra då? Klappa med ett mekaniskt relä?
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Använda en µC och en timer som inte kan bli interruptade av div OS funktioner...
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Shimonu skrev:https://sv.wikipedia.org/wiki/Inbyggt_system

Att använda Java för inbyggda system funkar säkert gallant om det inte finns några vidare strikta realtidskrav men så snart det börjar dyka upp så finns det inga möjligheter för Java att vara av värde. Så det funkar säkert för godisautomater, kaffemaskiner eller liknande men inget mer seriöst som ABS eller styrsystem.
Fast där tog du i lite. Enligt Oracle själva så gör dem mer avancerade inbyggda system än ABS.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

AndLi skrev:Använda en µC och en timer som inte kan bli interruptade av div OS funktioner...
Å andra sidan så bygger du från grunden, vilket tar mer tid.

Allt beror på hur man ställer in OS:et. Jag har programmerat IX paneler från Beijer Electronics och dem kör Windows CE 6.0. Fungerade riktigt bra och blev aldrig stört utav Windows.

Edit:
https://www.firstcontrol.se

Adaptiv regulator för industrin där Professor Karl Johan Åström är kopplad till. Gissa om det är en Paj eller en PIC? ;)

Edit2:

Börja får känslan att många här verkar endast lita på det dem själva gör och inte vad andra gör.
Shimonu

Inlägg av Shimonu »

Al_Bundy skrev:
Shimonu skrev:https://sv.wikipedia.org/wiki/Inbyggt_system

Fast där tog du i lite. Enligt Oracle själva så gör dem mer avancerade inbyggda system än ABS.
Vad menar du då? Mer avancerade hur då?
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Om du tittar här vad Oracle hävdar Java kan användas till:

https://www.oracle.com/java/java-me-embedded.html
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Det tog en halv evighet för sidan att godkänna cookies inställningarna, "Det kan ta några minuter".
Var det måhända Java som var i farten? :D
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Segt internet kanske?

Java kanske är något att bita i? Jag kan java och har gått många javakurser.
Shimonu

Inlägg av Shimonu »

Presentera gärna dina argument lite bättre, jag vet inte riktigt vad jag ska titta på. Är det exempel med use cases?

Hade också problem att komma in på sidan
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Al: personligt har jag testat Java - och det ger mig inget jag inte redan kan uppnå.

Min erfarenhet från dina inlägg ger mig också en säkerhet i att Java är ett dåligt val om du rekommenderar det.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Al_Bundy skrev:
AndLi skrev:Använda en µC och en timer som inte kan bli interruptade av div OS funktioner...
Du måste titta på totalkostnaden, ska du tillverka enstaka prototyper/skoluppgifter kan du ju i princip kasta hur mycket pengar på hårdvara som helst. Och köra whatever går snabbast att utveckla i på din överflödiga hårdvara. Ska du tillverka 50 000 enheter om dagen som drivs med 2 CR2032 med en livstid på 7 år till absolut lägsta möjliga pris, så kanske man inte riktigt tycker det är värt att ligga och snurra OS/JVM och annat bara för att det tjänar in några manår i utveckling.

Men njut så länge du pluggar och har projekt med oändliga hårdvaruresurser, sen kommer verkligheten...
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

RPi är gränsfall för kalla embedded... Ja, om du bakar en egen image som tål strömavbrott och tuff hantering. Nej, om du bara kör en Rasbian out-of-the-box.

Jag har inget emot Java som språk, men jag tycker JVM-tänket är skit rent ut sagt. Dålig kompabilitet mellan versioner och käkar obegripliga mängder minne.
Senast redigerad av maDa 27 augusti 2018, 16:32:59, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Icecap skrev:Al: personligt har jag testat Java - och det ger mig inget jag inte redan kan uppnå.

Min erfarenhet från dina inlägg ger mig också en säkerhet i att Java är ett dåligt val om du rekommenderar det.
Då ska jag börja rekommendera C samt din NPN/PNP testare hädan efter.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

AndLi skrev:
Al_Bundy skrev:
Du måste titta på totalkostnaden, ska du tillverka enstaka prototyper/skoluppgifter kan du ju i princip kasta hur mycket pengar på hårdvara som helst. Och köra whatever går snabbast att utveckla i på din överflödiga hårdvara. Ska du tillverka 50 000 enheter om dagen som drivs med 2 CR2032 med en livstid på 7 år till absolut lägsta möjliga pris, så kanske man inte riktigt tycker det är värt att ligga och snurra OS/JVM och annat bara för att det tjänar in några manår i utveckling.

Men njut så länge du pluggar och har projekt med oändliga hårdvaruresurser, sen kommer verkligheten...
Jag talar om prototyp/styrsystem som tillverkas få utav. Jag vet om att massproduktion så måste det vara så snålt att företaget flyttar till Kina.
Skriv svar