Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Touch Off....Problem...
Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Y axel fungerar nu, enkla vä
Jag skulle aldrig köra med en lång parallellkabel.
Det som upplagt för problem.
Det som upplagt för problem.
Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Y axel fungerar nu, enkla vä
swesysmgr skrev:Finns 3m också:
https://www.dustinhome.se/product/50103 ... lell-kabel
Och gender changer hane/hane:
https://www.dustinhome.se/product/5010309388/adapter
3 meter funkar perfekt.. och det är väl inte för långt ? jag vill kunna flytta modulen som datorn stå i runt maskinen, därför anser jag att 3 meter funkar bra..

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Nu är det snart dags för sta
Har gjort ett tillfälligt fäste för spindeln... sitter som bärget, kanske håller till att fräsa ett nytt tänkte jag, behöver bara hitta ett bra CAD som funkar bra för okunniga människor...
Så här ser det ut nu..
Så här ser det ut nu..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Så gjorde jag till min fräs; sågade ut ett fäste i bandsågen, som dög för att fräsa nytt.
Jag gjorde liknande modell som du gjort, men av 22mm (?) mdf x2, kanske 70-80mm mellan, minns inte riktigt.
Satte dem så långt ifrån varande jag fick plats med.
Fusion 360 har ju både CAD och CAM, men det är ju en del att lära sig.
När jag hade min fräs hade jag inte börjat med Fusion ännu, utan körde Sketchup + Phlatscript (tror jag det hette?), men det är ju leksaker i jämförelse.
Jag gjorde liknande modell som du gjort, men av 22mm (?) mdf x2, kanske 70-80mm mellan, minns inte riktigt.
Satte dem så långt ifrån varande jag fick plats med.
Fusion 360 har ju både CAD och CAM, men det är ju en del att lära sig.
När jag hade min fräs hade jag inte börjat med Fusion ännu, utan körde Sketchup + Phlatscript (tror jag det hette?), men det är ju leksaker i jämförelse.
Ja jag tyckte fästet borde vara stabilt nog för att fräsa ut ett nytt fäste... sitter som berget gör spindeln i alla fall
Jag har Fusion 360 och grejade en del med det för nåt halvår sen eller så, verkar vara ett bra program, jag kommer inte göra några grejer i 3D så det borde ju vara betydligt enklare att komma igång.. ?
Hittade en kille på youtube som tydligen jobbar på företaget som gör Fusion 360 som har en massa många bra instruktionsvideos som jag följde för att göra lite enkla grejer..
Jag har Fusion 360 och grejade en del med det för nåt halvår sen eller så, verkar vara ett bra program, jag kommer inte göra några grejer i 3D så det borde ju vara betydligt enklare att komma igång.. ?
Hittade en kille på youtube som tydligen jobbar på företaget som gör Fusion 360 som har en massa många bra instruktionsvideos som jag följde för att göra lite enkla grejer..

Jag beställde 3 meters kabel igår samt en omvandlare så dom grejerna bör dyka upp under nästa vecka hoppas jag.. idag ska jag sätta fast mitt tillfälliga wasteboard.. vet inte hur dock, kanske använda sånna där nuts som man sätter in i skenan och bulta fast ?
Blir det inte väldigt opraktiskt att ha tangenter och skärm så långt ifrån maskinen?
Själv tycker jag att 1m är i längsta laget.
Själv tycker jag att 1m är i längsta laget.
Jag kan ju inte gärna ha tangentbord och skärmen på maskinen.. och tanken med hurtsen jag byggt att ha datorn i och skärmen då är ju att den ska kunna gå att flytta till dit där jag känner att jag vill ha den beroende på vad jag jobbar med.. samtidigt kunna flytta datorn runt när jag inte använder maskinen för att få plats till annat...
Det är ju lite svårlöst det där, jag ställde först skärm brevid maskinen på samma bord, och sen tangentbord och mus framför.. men då blir hela bänken obrukbar, och det kommer spån i tangentbordet. ..Då satte jag en hylla ovanför där jag ställde dator+skärm och lyfter ner tangentbord och mus vid behov, inte heller helt lyckat.
..Dessutom skaffade jag en mindre skärm, från 24"WS till 17" 4:3
..Dessutom skaffade jag en mindre skärm, från 24"WS till 17" 4:3
Jag tänkte att jag skulle lösa det genom att bygga en hurts på hjul så kan jag flytta runt grejerna där jag vill ha dom, funkar inte det så får jag väl hitta en annan lösning helt enkelt, testar så här i alla fall..
känns ju ganska flexibelt eftersom grejerna går flytta...

Jag skaffade ett gummitangentbord för spånproblemet, det är överblivet nu när jag byter till DDCSV-som controller.
Typ https://www.inet.se/produkt/6100369/del ... likon-ip68 men det är mer lilafärgat.
Säg till om du är intresserad.
Typ https://www.inet.se/produkt/6100369/del ... likon-ip68 men det är mer lilafärgat.
Säg till om du är intresserad.
Låter ju som en bra lösning med gummitangentbord, dessvärre har jag inga bra erfarenheter av Deltaco överhuvudtaget.. 

Man vill ju gärna stå med handen på "feedhold" när man kör.
Här är det enkla spindelfäste som jag använder. Fyra 45-gradersfästen och slangklämmor. Har funkat finfint för mig.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.