Med en
sådan här skulle det nog gå få till någorlunda smärtfri ombyggnad, men det normala är att fin-justera blandningen genom att ändra nålsätets höjd, förutom att slipa nålprofilen.
På SU och Strombergare går det enkelt att koppla in en mekanisk choke-wire för att ändra sätes-höjden utöver vad normala choke-funktionen medger.
Till Volvo med dubbla SU fanns det som tillbehör.
Med ytterligare choke-wire kopplad till fördelarhuset för att styra förtändningen kunde man få Volvo-motorn att bottna både varvmätare och hastighetsmätare vid lite medlut och medvind men slutade inte sällan med brända ventiler och kolvkanter. Fast det kunde det vara värt att se hastighetsmätarens röda pil på en Volvo PV att helt försvinna, vilket var ca 190 km/t . Få nu levande har sett det

.
SU.JPG
Denna typ av wire-styrt sätes-reglage fanns på många äldre engelska bilar, allt från Morris/MG till Aston Martin.
Modernare SU-förgasare typ de som satt på B18B chokades förgasaren genom en enklare gaffel som sänkte sätet.
Dess funktion var att ge motorn fetare blandning när den var kall.
En fördel med denna typ av choke var att den inte bromsade luftflödet och minskade risken för att motorn fick så mycket bränsle att den surade, som annars var vanligt problem för många andra förgasare med manuellt choke-spjäll som ströp till-luften.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.