Ljuddämpning -> CNC-maskin

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
crize

Ljuddämpning -> CNC-maskin

Inlägg av crize »

Har en CNC fräs stående i en verkstad som jag har tänkt att flytta till en lägenhet. Men för att kunna använda den där så måste den bli MYCKET tystare. Har tänkt mig nåt i stil med att bygga in alltihop i en låda som man sedan klär med något ljuddämpade material. Har aldrig gjort något liknande förut så jag skulle gärna vilja ha lite ideér och tips. Har sett att det finns ljuddämpningsmattor för datorer, men dessa verkar lite väl klena, nån som har en bättre idé? Kan ljudet dämpas mer om man har flera lager med väggar i lådan?
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

En annan sak, du måste nog dämpa vibrationer som går ner genom golvet.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

För att få effektiv ljuddämpning så bör man kika på hur/var ljudet uppstår och fortplantar sig. För att ljudisolera behöver man därför dämpa stomljud och luftöverförda ljud.

*Stomljud:
Låter det mer när fräsen står på bordet jämfört med om den skulle stå i luften? Troligen. Då är det första steget att ställa fräsen på något tjockt gummi-liknande material. Ju tyngre fräs, desto hårdare ska detta material vara. Ovanpå detta material lägger du en trä/plåtskiva och och sedan själva fräsen ovanpå.Det finns mattor för ljudisolering som heter Stepisol. Kika i t.ex bygghandeln efter dessa. Ikea har annars bra PVC-mattor.

Motorfästen och sådant behöver också moddas så att inget metall har kontakt med metall (förutom motoraxeln då..) Detta gör så att vibrationer från bl.a motorer inte förstärks i chassit och därmed behöver man inte isolera lådan lika mycket.

*Luftöverförda ljud:
Fräsverktyg, motorsurr mm som inte går att dämpa med metoden ovan.
I detta fallet är det en ljudisolerad låda som gäller.

Stillastående luft isolerar bäst. därför är det en bra idé att bygga en isolerad låda runt fräsen. Några cm utanför den bygger man ytterligare en isolerad låda. En låda i lådan, kort sagt.

Alltså:

|Vägg| isolering |Vägg| luft |Vägg| isolering | Vägg|

Som isoleringsmaterial borde det fungera med vanlig "guldfiber" eller liknande. Det beror helt på hur seriös man är. Tänk på att lägenheten även isolerar en del. Gå ut i trappuppgången eller kanske knacka på hos grannen för att få en bild om hur mycket du behöver isolera.

All isolation kräver förstås att du kollar så att inte motorer eller fräsverktyg blir för varma.

Det går att skriva hur mycket som helst om detta, men nu har du fått "lite" tips. :)

edit: Glömde en viktig sak: Ju mindre yta av fräsen som har kontakt med bordet, desto bättre. Därför har vissa högtalare bara tre fötter.
Senast redigerad av JimmyAndersson 3 juli 2006, 17:46:51, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Hur stor är den där fräsen & vad är det som ska tystas?.
Spindelmotor, spånsugare, Kompressor, & vad använder du för kylning?. Antar att det inte är modellen som vräker 15liter skärvätska /min :D
crize

Inlägg av crize »

Tackar för tipsen.

JimmyAndersson:

Ska kolla upp om Stepisol finns at köpa på nån byggfirma i närheten. Det är alltså detta som ska hindra vibrationerna från fräsen att sprida sig ner till botten på lådan?

Angående det du skrev om att högtalare ibland bara har tre fötter. Spelar den någon roll om det är fräsen som har tre fötter eller lådan den står i ?

Fagge:

Här är en länk till fräsen: (Måtten är dom som står under punkt 1)

Länk

Jag vill inte ändra på något i den befintliga konstruktionen, utan jag vill endast bygga en "låda" som tar bort så mycket oljud som möjligt. Det mesta oljudet uppstår då pinnfräsen skär i arbetsstycket. Skulle även vilja dämpa oljudet från spindelmotor och stegmotorer.
Senast redigerad av crize 4 juli 2006, 13:11:16, redigerad totalt 5 gånger.
Användarvisningsbild
Turbosharp

Inlägg av Turbosharp »

länken funkar inge vidare för tillfället?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Turbosharp: Nepp. Datei nicht gefunden!

Crize:
Jepp, Stepisol hindrar vibrationerna från fräsens fötter/botten ner i lådan. Men alltså bara vibrationerna. Den är knappt ljudisolerande.

Det blir *mycket* bättre om det är fräsen som har tre fötter. Dvs, Fräs -> Fötter -> Stepisol -> Låda.

Förstår om du inte vill ändra något i fräsens konstruktion. Det går bra ändå, men det kanske hörs ett brummande från lådan. Särskillt i andra rum. Detta går förstås att bygga bort när du isolerar själva lådan. Det som du främst behöver tänka på är att isoleringen måste vara ganska tjock och täcka hela utrymmet i lådan.

Vad heter fräsen? (Tänkte söka efter den eftersom länken inte fungerar.)
crize

Inlägg av crize »

Dom måste ha ändrat adressen igår, testade den nämnligen direkt efter jag hade lagt till den. Hur som helst så har jag uppdaterat länken nu =)

JimmyAndersson: Fräsen är en Kosy A4 standard. Har jag tolkat detta rätt:

(Sätt från "vänster till höger" i genomskärning)

[vägg][isolering][vägg][luft][vägg][isolering][vägg] [plats för fräs] [vägg][isolering][vägg][luft][vägg][isolering][vägg]

Där [isolering] = tjock skiva gullfiber.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Jajjamensan, mitt i prick! :)

Ska kika på fräsen (på internet alltså...)

edit: Har kollat upp fräsen. Den var inte så jättestor, så med denna isolering kommer du få bort i princip allt oljud. Troligen kommer det låta lite från luftintag på lådan, men det går att bygga bort genom att göra en "ljudälla". En sådan ser ut som en labyrint ungefär. Men detta kan du vänta med tills lådan är klar, det är inte ens säkert att det behövs.
crize

Inlägg av crize »

Det där låter bra =)

Tänkte bygga lådan med hjälp av spånskivor, nån rekommendation på hur tjocka skivor jag ska använda? och hur tjock gullfiber-skiva?
Skriv svar