Formula Student - Nu bär det av till england !

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Formula Student - Nu bär det av till england !

Inlägg av strombom »

Hej svejs!

Tänkte bara berätta om ett projekt jag varit med i sedan i höstas: Chalmers Formula Student. Det är en kurs på Chalmers där vi (23 studenter) bygger en formula-bil från scratch för att sedan åka till england och tävla mot över 60 andra högskolor runt om i världen. Vi har även anmält oss för en tävling i Italien.

Jag har (såklart?) varit ansvarig för elsystemet i bilen, med andra ord motorstyrning, instrumentering och sådant.

I söndags skickade vi iväg bilen med båt och på tisdag flyger resten av laget över till tävlingen som pågår fram till på Söndag. Det har varit några hektiska sista veckor !

Jag är ganska nöjd med slutresultatet faktiskt och hoppas såklart att tävlingen går bra ! Skall bli spännande !

Kolla gärna in vår hemsida: http://www.me.chalmers.se/formula/2006/html/index.php

Bilder finns under menyn som heter media. Kameran följer givetvis med på tävlingen, stay tuned ;)

Provkörning ute vid volvo
Bild
Bild

Bilen precis innan båtresa, dekaler klistras fast på onsdag
Bild

Ratten är en av de delar jag har tillverkat. Behöver jag nämna att vi har gjort åt en del kolfiber i år?
Bild

/Johan
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Snyggt som fan! :shock:

Kan du berätta lite mer om elektroniken? :)
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Jäkligt häftigt!!! :)
Användarvisningsbild
Greve Hamilton
EF Sponsor

Inlägg av Greve Hamilton »

Det här verkar hur roligt som helst!

Ser fram emot filmerna. :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Mycket coolt! 8) :shock: 8)

Text-inläsning/uppläsnings-penna, Formula-bil mm mm. Alltid massa spännande projekt.
Du verkar inte direkt sakna begåvade hjärnceller... :D
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

JimmyAndersson: Du skulle bara veta vilka halvfärdiga projekt, "småprojekt" och liknande han har också. 8)

Riktigt cool bil btw. Kan du berätta lite mer om elen? Den hade ju bland annat antispin-system?
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Blir inte så mycket specialfunktioner till den här tävlingen, vi satsar på en robust bil som klarar endurance-tävlingen. Det har ju inte gått särskilt bra för Chalmers tidigare i England :/ Det ska vi dock ändra på. :twisted:

Antispin osv blir det till italientävlingen i så fall. Jag har byggt klart den största delen av elektroniken som ska behövas för traction control, men jag hade ingen chans att hinna montera och testa (viktigt!). :roll:

Vissa lag har ju 15 personer som bara har hand om elektroniken plus att de kan få saker gratis från tidigare år... fusk :)

Känns som att jag mest dragit kabel... blev lite tjatigt mot slutet, men jag är världens tålmodigaste person så det gick bra ändå :wink: Resten av tiden gick åt till att förstå sig på motorstyrsystemet, VEMS. Jag köpte det i (miss)uppfattningen att det var baserat på öppen källkod. Dokumentationen var minst sagt bristfällig !

Tiden jag inte hade över använde jag till att göra en ratt som visar oljetryck och lite sånt. Gjorde en datalogger också som sparar ner data på ett SD-minneskort, fast den blev klar så sent att det inte var lönt att använda den (för att optimera bilen) och nu är den inte inkopplad :oops:

Sen gjorde jag hemsidan också... och lite annat småpill. Var kan man köpa mer tid ? :twisted:

Så, nu har jag matchat er i smiley-användning också.

/Johan
Användarvisningsbild
papa
Kontakt:

Inlägg av papa »

Apcoolt!

Hoppas den e lika snabb som cool! :)

Du får göra en ratt så jag kan börja köra NFS Underground igen. ;)
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Detta är väll alla killars dröm, att få bygga & köra en hemma mekad bil utan trampor :)
Ja jag är avis :tumupp: :D
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Härligt projekt, Johan!

Perfekt, enligt min mening, att kunna kombinera elektronikintresset med lite motor och racing. Hoppas det går bra för er.
pheer
EF Sponsor

Inlägg av pheer »

Ojojoj, grym bil. Hoppas det går bra er!
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Kul. Glöm inte att säga hur det gick för er... :)
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Hur är det med insuget för motorn för ni har har väl någon typ av tratt för att pressa in luften vid högre farter?

EDIT:
Jag älskar sådana här projekt, hoppas att det går bra för er på racet :)
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Fy vad tufft, skulle offra min farmor för att få vara med på ett sånt projekt :)

Lycka till!!!
farskost

Inlägg av farskost »

Vilken linje ska man gå på chalmers om man vill vara med på ett sådanthär projekt. eller plockas det fok från alla olika delar som elektronik och fysik för att få så bred kompetens som möjligt?? lite nyfiken för jag har planer att börjar på chalmers och det skulle vara coolt o vara med i ett sådant här projekt : D

//St
Skriv svar