Hej,
Jag är ju ganska ny på det här med uC men börjar lära mig lite. Jag konstaterade ganska snabbt att det är smidigt med ett oscilloscope för att kolla vad som händer.
Jag lyckades få ett gammalt 2kanals 10MHz Philips som skulle slängas på min mammas jobb. Den gjorde jobbet när jag kör min pic i 4MHz.
Nu har jag turen turen att ha fått en Tektronix 2215 2kanals 60MHz scope av en på jobbet och därtill ett några riktiga probar.
Till mitt gamla körde jag bara en vanlig coax med bnc i ena änden och 2st gripklor i andra. Mycke simpelt men det gjorde jobbet.
Finns det föresten någon som är utan eller har ett sämre än mitt philips så skänker jag det gärna. Det finns för avhämnting i Mölndal strax söder om göteborg. Altså gratis förutsatt att det behövs å inte säljs vidare inom rimlig framtid.
Det jag fått nu är följande. (förutom oscilloscopet då).
1st Tek p6103 50MHz 10MOhm 13,2pF 10x 2.0M
1st Tektronix 10MOhm 3.5ft
1st Tek p6122 10MOhm 11.0pF 10x 1.5M
Jag gissar att det är bra med ett högt motstånd för att påverka kretsen lite. Det har gissningsvis inte sladden med bara gripklor.
Jag gissar att 10x betyder att signalen tiodubblas.
Min fråga är sådeles. Vad är det för skillnad på dom? På vilket sätt är de olika bra? Spelar det någon stor roll vilken jag använder för mitt hobbypulande?
Jag har provat att söka här men inte hitta nått vettigt som förklarar probars egenskaper. Så någon får gärna förklara eller peka på någon sida med relevant info. Tack på förhand.
Vad är det för skillnad på olika probar till Oscilloscope
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Proben balanserar ingången när du kör 10X läget så att kurvformen bibehålls intakt. 10x betyder att signalen är en tiondel av av sitt verkliga värde. Fördelen med 10 probe är att den belastar mätobjektet mindre. Resistansen kan synas hög på ett scop, men den kapacitiva belsatningen ger en hög belastning på mätobjektet vid höga frekvenser.
Det ska finnas en skruv på proben som du kan kalibrera den kapacitiva delningen med.
Det görs genom att koppla proben till en bra fyrkantvåg och sedan vrida på skruven tills bilden visar en perfekt fyrkantsvåg utan varken över eller undersväng. På scopen i min skola fanns det en fyrkantsutgång på scopet avsedd för detta.
Det görs genom att koppla proben till en bra fyrkantvåg och sedan vrida på skruven tills bilden visar en perfekt fyrkantsvåg utan varken över eller undersväng. På scopen i min skola fanns det en fyrkantsutgång på scopet avsedd för detta.