'Wizard' för AVR-utveckling

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
axelsonic
EF Sponsor

Inlägg av axelsonic »

cykze: Har du funderat i banorna "rita symboler" och därefter skapa kod?

Eller att rent av bygga ett IDE med "highlight" och "dra-ihop-parenteser"-funktionalitet =) (kommer fan inte ihåg vad det heter när man kan veckla ut och veckla in måsvingar).
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Vadå, som ett blockshema eller? Vore ju fräckt, men kanske lite svårt att skiva...

Är det "Code Folding/Outlining" du menar tro? Med ett litet plus eller minus i vänstermarginalen? (Funktionen finns i Programmers notepad som bland annat ingår i windowsinstallationen av WINAVR. För övrigt en mycket bra editor!)
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

Jag kommer inte bygga in någon avancerad editor i programmet. Meningen med programmet att det ska generera kod, som man kan använda i sin egen kod (skriven i sin favoriteditor/IDE). Att försöka konkurrera med de IDE:n och editors som finns är ingen idé. Däremot skulle man kunna göra det enklare att föra över kod från mitt program till sin egen kod. Bara en sådan sak som att lägga in en knapp eller ett kommando för att kopiera genererad kod till urklippet skulle nog underlätta (liknande den funktion som finns under "Delay generator"-fliken).

Det där med "rita symboler" för du gärna förklara lite närmare. :)
Användarvisningsbild
axelsonic
EF Sponsor

Inlägg av axelsonic »

oJsan: Code Folding heter det ja =) .

cykze: Först skrev jag "mfc-tänk" men det lät fel. Men å andra sidan, när jag kodade lite mot windows98 så använde jag mig av MFC. Där ritar man upp det man vill ha menyer, knappar, rutor, checkboxar, mätare osv... Man namnger variabler och funktioner, sen klickar man på "do-ze-shit" (det står väl "ok" elle ngt liknande på knappen men ni/du vet nog vad jag menar) så skapas alla funktioner och all nödvändig kod, ungefär som ditt program gör nu, fast liiite mer avancerat =) .

Det var ungefär det jag tänkte, fast jag är lite osäker på hur man skulle göra det i ditt program. Då skulle det bli mer ett IDE.

Jag tycker inte att ditt program konkurerar. Snarare så ansåg du att något saknades och gjorde ditt program för att göra livet lättare för dig.

Personligen skulle mitt liv bli lättare om jag kunde koda python i samma utsträckning, så har du ngn bra bok att rekomendera ? =D .
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Är inte så mycket jag saknar igentligen, men stöd för spi skulle vara guld värt. Sedan port interuppts till 48/88/168 skulle vara ett plus, men inte lika viktigt.
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

axelsonic: Jo, man skulle ju kunna lägga till ytterligare hjälpmedelsfunktioner som t ex färdig kod för ringbuffert för UART (som någon nämnde tidigare) osv.

> Personligen skulle mitt liv bli lättare om jag kunde koda python i samma utsträckning, så har du ngn bra bok att rekomendera ? =D

Du måste ju inte koda i just Python. Det finns ju andra språk också. Varför jag är så förtjust i Python beror på att språket är så fint helt enkelt. :)

Bra saker med Python:
* Objektorienteringen fungerar finfint.
* Exceptions används överallt för att indikera fel. Uppstår det ett fel i programmet som man har glömt att behandla så kan man vara säker på att man märker det (och vad som är fel), genom att man får en exception. Vanliga returvärden försvinner så lätt...
* Plattformsoberoende. Fungerar lika bra att köra under Linux som under t ex Windows, Mac OS eller SunOS.
* Går att skriva delar som måste gå undan i C/C++.
* Den interaktiva prompten, där man kan testa kommandon direkt.
* "Kan något fungera så gör det det!"
* Mycket ren och fin syntax.
* Kodblock skapas genom indentering istället för t ex måsvingar som i C/C++.
* Enkelt att programmera GUI med t ex wxPython.
* Det går _snabbt_ att koda i.
* "NASA uses it" :D
* mm...

Jag har inte använt Python så där jättelänge, men jag älskar det redan. :) Fast för mikrokontrollers så är det C som gäller för det mesta.

Vad det gäller att lära sig Python så läste jag boken Dive Into Python (gratis) när jag började med Python. Fast det förutsätter att du kan programmera i något annat språk sedan tidigare (helst objektorienterat). Det finns även länkar till guider på Pythons hemsida. Därefter är det bara att börja med något projekt och kolla upp saker man fastnar på. Något som jag uppskattar väldigt mycket är att man enkelt kan testa små kodsnuttar direkt genom att bara köra igång Python och testa.

Virror: Det och TWI/I2C ska absolut fixas!
Användarvisningsbild
axelsonic
EF Sponsor

Inlägg av axelsonic »

Jag har kodat en del C++, lite Java och litet Assembler. Python fastnade jag för direkt =) . Därav vill jag lära mig mer.

Angående AVR-wizarden så vore det tuffast om det kunde bli rålätt och ball att koda =) .
malbeat

Inlägg av malbeat »

skitbra initiativ! ska testa det så fort som möjligt..
Användarvisningsbild
axelsonic
EF Sponsor

Inlägg av axelsonic »

*bumpa*

Cykze, har det hänt något mer med denna applikation?
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

Det är någon som kommer ihåg programmet i alla fall. :D

Projektet har legat stilla sen i april. Jag tycker programmet fungerar rätt bra som det är nu. Kommer jag på något som jag saknar och behöver så lägger jag in det. I övrigt har jag inte längre tid eller lust att fixa allt som står på "Att göra"-listan, tyvärr... :(

Man kan förresten hitta fler sådana här program om man kollar runt lite nätet. Fast om de går att köra under Linux, är open-source och fungerar precis som jag vill vet jag inte. :D
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Kanske lägga in programmet på Launchpad?
Användarvisningsbild
axelsonic
EF Sponsor

Inlägg av axelsonic »

Jag använde programmet häromdagen, fungerar finfint.

En sak till önskelistan är dock att lägga in stöd för fler kretsar.
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

speakman: Jag får fundera på det. :)

axelsonic: Någon särskild du vill ha med?
Användarvisningsbild
axelsonic
EF Sponsor

Inlägg av axelsonic »

8515,2313 ... mhm ...några meg:or . Återkommer med komplettering =) .
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

Jag tänkte jag skulle kolla på programmet under julen. Vi får se vad det blir då. :)
Skriv svar