För det första så är terminologin kring avlopp obefintlig så följande inlägg består av många egna uttryck.
Korta versionen:
Jag har en pumpbrunn som jag vill hålla koll på vätskenivån i ett tag framöver. 230V finns tillgängligt i brunnen. Vad skulle ni rekommendera för sensor? Jag misstänker det är för mycket bråte i brunnen för att en ultraljudssensor ska fungera pålitligt. En flottör hade varit enklast och bäst, men känns klurigt då brunnen är ganska ljup.
Långa versionen:
Jag har trekammarbrunn och ovanliggande markbädd/filtrering. Denna brunn sitter alltså som ett mellansteg och pumpar den överflödande vätskan ur tredje kammaren upp till markbädden.
Pumpen la av för några månader sen vilket resulterade i att brunnarna svämmande över.
En röris ringdes in och en ny pump installerades, dock fick rörmokaren komma tillbaka dagen efter för den nya pumpen fungerade inte längre. Det visade sig att han installerat alldeles för mycket slang så det såg ut som en banan i brunnen och pumpens flottör vilade mot brunnsväggen. Det här rättades till men det fortsätter att krångla.
Jag misstänker att det svämmat över lite "fast material" från trekammarbrunnen ner i den här brunnen och göra att flottören hänger sig. Ibland fungerar pumpen i några veckor och ibland får jag gå och banka till på brunnslocket och "skaka om" pumpen för att den ska börja pumpa.
Tyvärr gick det rostiga ställningen och sönder under pumpbytet, så allt känns väldigt temporärt.
Planen är således att svetsa en helt ny ställning samt dra upp paketet igen, tvätta rent, slamsuga samtliga brunnar, och sen ihop med skiten (

Den här kommer ta tid och kosta pengar så under tiden vill jag ha ett enkelt sätt att övervaka så pumpbrunnens nivå aldrig överstiger inloppsröret.
Steg 1: 230V->5V väggvårta, microkontroller, avståndsmätare och stark LED som sitter på brunnslocket som indikerar hög nivå.
Steg 2: 230V->5V väggvårta, microkontroller, GSM-modul, avståndsmätare och sms vid hög nivå.
Steg 3: 230V->5V väggvårta, microkontroller, WIFI-modul, avståndsmätare och e-mail vid hög nivå.
Steg 4: Permanent installation, 230V->5V, WIFI-modul och avståndsmätare. Någon snyggt gränssnitt via en app som visar bland annat detta.