Blender för att tillverka STL'er?
Blender för att tillverka STL'er?
Någon som använder Blender?
Jag har testat det nu i ca två veckor och det uppkommer ju en del frågor.
Jag har testat det nu i ca två veckor och det uppkommer ju en del frågor.
Re: Blender för att tillverka STL'er?
Nej, tyvärr inte. Det var alldeles för hög inlärningströskel på Blender.
Re: Blender för att tillverka STL'er?
Har använt blender en del för många år sedan, en sak man kan notera är att det finns ett antal interface till det att välja på, och det är olika som är default beroende på vem som paketerat det, det gjorde i mitt fall att det i princip såg ut som två HELT olika program i windows och i linux, sen körde jag det även i MorphOS, och fick ytterligare att utseende, om än hyfsat likt linuxversionen.
Däremot tyckte jag inte det var så ologiskt, men då hade jag kört Real3D och Maya innan.
Dock är det väl sällan helt bra att använda sådana program för att skapa saker som ska bli fysiska, i alla fall inte om mått är viktiga.
Däremot tyckte jag inte det var så ologiskt, men då hade jag kört Real3D och Maya innan.
Dock är det väl sällan helt bra att använda sådana program för att skapa saker som ska bli fysiska, i alla fall inte om mått är viktiga.
Re: Blender för att tillverka STL'er?
Jag är ju inte ovan vid 3d program i sig. Jobbade ju som 3d-animatör i många år och har jobbat med 3d studio, Wavefront, Alias, Maya, Softimage, XSI, mfl.
Här är en av mina första större animationer jag gjorde till Pharmacia/Upjohn. Varje bild tog över en timme att rendera och animationen var över minuten lång. Så det tog ett tag. Hade en del datorer att tillgå, men det tog nog ändå ca 3.5 månader i bara renderingstid. Det var tider det, dator, program och videodisk på hela 3 minuter kostade runt en miljon och nu snackar vi för över 20 år sen.
Denna är gjord i 3d studio år 1993, när man startade program från DOS. Har för mig att jag hade en Pentium 90 MHz... 8MB minne... uhh...
Här är en av mina första större animationer jag gjorde till Pharmacia/Upjohn. Varje bild tog över en timme att rendera och animationen var över minuten lång. Så det tog ett tag. Hade en del datorer att tillgå, men det tog nog ändå ca 3.5 månader i bara renderingstid. Det var tider det, dator, program och videodisk på hela 3 minuter kostade runt en miljon och nu snackar vi för över 20 år sen.
Denna är gjord i 3d studio år 1993, när man startade program från DOS. Har för mig att jag hade en Pentium 90 MHz... 8MB minne... uhh...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Blender för att tillverka STL'er?
Första testet med ritplattan och zbrush. Renderat i blender:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Blender för att tillverka STL'er?
Fortsätter med mina tutorials och leker. Man lär sig nya saker hela tiden.
Kvällens meck.
Kvällens meck.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Blender för att tillverka STL'er?
Så här dan efter så tycker jag att dom ser för stora ut.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Blender för att tillverka STL'er?
Tjusigt, ger lite flashbacks till när man satt med Amigan och lekte med Imagine och Real 3D
Re: Blender för att tillverka STL'er?
Det var tider det. Kommer ihåg att det tog en vecka att rendera en bild.
Re: Blender för att tillverka STL'er?
Råkade dra igång en "tävling" på FB's Blender grupp. Började mer som en förfrågan som spårade ut till att det var igång.
Alla skulle göra samma bild utifrån ett foto.
Här är originalbilen: Här är mitt första försök: Andra testet: Clay render:
Alla skulle göra samma bild utifrån ett foto.
Här är originalbilen: Här är mitt första försök: Andra testet: Clay render:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Inlägg: 17
- Blev medlem: 12 juli 2014, 15:12:54
Re: Blender för att tillverka STL'er?
Ibland vill man bara ctrl-c någons kunskaper och ctrl-v på sig själv 

Re: Blender för att tillverka STL'er?
Gammal tråd, men enligt mig så är blender ett ytterst kompetent verktyg för att skapa modeller. Jag använder det ofta/alltid för att göra organiska ytor.
Om man lägger några timmar på att titta igenom blendergurus tidigare YouTube tutorials så bör man kunna göra en hel del roliga modeller.
Vill man dock göra maskinkomponenter skulle jag rekommendera Autodesk produkterna (gratis för små företagare och hobbyister.) Gillar man gnu licenser finns ju freecad, men det är ett program som är mycket oförlåtande.
Mvh Samuel
Om man lägger några timmar på att titta igenom blendergurus tidigare YouTube tutorials så bör man kunna göra en hel del roliga modeller.
Vill man dock göra maskinkomponenter skulle jag rekommendera Autodesk produkterna (gratis för små företagare och hobbyister.) Gillar man gnu licenser finns ju freecad, men det är ett program som är mycket oförlåtande.
Mvh Samuel