Diodsummering

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Diodsummering

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Jag undrar vad som gäller om man har situationen att man har en halvvågslikritare vars katod ger +17V, sen har man en glättad och fin spänning från nån annan enhet som är på säg +18V, slutligen lägger man 18V:en direkt på 17V:ens katod (dvs utan högströmsdiod, säger vi vilket ju ger ett litet tapp).

Då har man situationen att om +17V inte finns där och man lägger på +18V så lägger man ju på den på katoden och allt är safe, men om +17V finns där och +18V tillåts stängas av, då kan man teoretiskt tänka sig att +17V-strömmen rusar "ner" i +18V-regulatorn MEN jag tror inte detta sker för i mitt fall är +18V-regulatorn en ordinär effekttransistor SOM inte leder ström från kollektor till bas (NPN).

DVS det gör inget om +18V:en är på eller inte, strömmen bestäms av den potential som är högst, TROTS att bara en diod används.

Eller?

MVH/Roger
PS
Grejen med att nyttja få eller inga dioder är dels framspänningsfallet (Vf) dels att om det handlar om lite ström så är det inte säkert man har dom i lager samtidigt som dom kostar lite mer
Användarvisningsbild
prototypen

Re: Diodsummering

Inlägg av prototypen »

Kommer NPN transistorn att fungera som diod?

P
Janson1

Inlägg av Janson1 »

Det skall nog inte vara nån intern backströmsdiod inbyggd i transistorn...
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Jag skrev egentligen lite fel ovan, det ska vara från emitter till bas på en NPN ty trissan är seriereglerade med emitterföljande utgång (potential på bas MINUS 0,7V gäller då ut, basen innehåller f.,ö en Zener på säg 18,7V till backe).

När jag tänkt lite mer så är jag faktiskt rätt säker att man kan tolka emitter-bas som en Zener-diod på runt 10V (min KFG nyttjar tom detta, då är Zener-spänningarna för småsignaltrissorna runt 8V men här snackar vi effekttrissor så då kanske det är lite annorlunda MEN helt klart finns en Zener-verkan).

Om vi säger att Zener.-verkan är 10V och jag har min Zener på 18,7V i serie då kan ingen ström gå när man lägger på 17V på ett totalt Vz om 10+18,7=28,7V, gissar jag.

Jag tror att jag nu har besvarat min egen fråga, förlåt att jag störde :)

MVH/Roger
Janson1

Inlägg av Janson1 »

Om npn transistorn blir strömlös då? Då ligger väl det 17-18 volt på emittern medans bas och colektor är 0 eller näst intill. Nu har jag aldrig hört talas om att det finns en zenerspänning på en transistor.... Men å andra sidan jag aldrig jagat den heller.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Roger, om du ritar ihop ett schema så ska jag ge dig någon vink hit eller dit.
Småsignalare brukar ha 5 volt som max på Veb innan genombrott i backriktningen så dina praktiska erfarenheter stämmer nog MEN man ska inte utmana ödet med en massa volt åt fel håll.

Protte
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Jag har nu ritat ett litet schema, hoppas det framgår vad jag menar.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Du bör ha en kondensator över zenern för att det inte ska brusa så mycket.
Sätter du ett motstånd bas-emitter så kommer du inte få så mycket backspänning.

Protte
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Jag har aldrig förstått den biten med bas-emitter motstånd, varför behövs det?

Och hur räknar man på det?

Brus på matningsspänningar ser jag dock inte som så viktigt, det sitter mängder med avkopplingskondingar i mina konstruktioner.

Tack för att du bryr dig om mitt lilla problem :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Det är väl bättre att inte skapa något brus än att senare försöka dräpa det.

Motståndet ska sitta där för att motverka läckströmmen i zenern innan den kommer till zenerknät.

Är läckströmmen större i transistorn än i zenern behövs inte motståndet.
Kanske 100 k kan vara ett lämpligt värde att utgå ifrån.

Protte
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

prototypen skrev:Det är väl bättre att inte skapa något brus än att senare försöka dräpa det.
Å andra sidan är brus inte den största anledningen till att man avkopplar...
Motståndet ska sitta där för att motverka läckströmmen i zenern innan den kommer till zenerknät.
Är läckströmmen större i transistorn än i zenern behövs inte motståndet.
Det här förstår inte jag.
Kanske 100 k kan vara ett lämpligt värde att utgå ifrån.
Så högt?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Om läckströmmen är hög i zenern kommer det bli en låg spänning över zenern.
Om läckströmmen är låg i transistorn kommer det att bli hög spänning emitter - bas. Begränsas dock av genombrott i PN övergången
Obs att jag skriver emitter - bas då PN övergången är förspänd i backriktningen.

Varför snåla in på en 0,1 då zenrar är kända som brusgeneratorer?
Jag bygger 50A strömförsörningar och det blev en märkbar förbättring med en 0,1 över zenern.

Protte
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

prototypen skrev:Om läckströmmen är hög i zenern kommer det bli en låg spänning över zenern.
Kan man alltså betrakta läckström hos zenern som "vanlig" ström?

Dvs zenern kommer ge en liten spänning vid en viss "läckström" fast långt nedanför knä't?

Jag tror mig dock veta att både riktigt låga Vz och höga Vz har inte så skarpa knän som Vz~6V för det har jag sett nån gång, dvs en Zener på 6V kommer inte leda nåt förrän väldigt nära 5mA, säger vi ty de är vid 5mA dom vanligaste småsignalzenrarna är specade (+/-5% tolerans hos Vz)

Generellt borde man dock kunna säga som du gör dvs att man får ett litet spänningsfall vid låg ström (läckström).

Har jag rätt i detta?
Om läckströmmen är låg i transistorn kommer det att bli hög spänning emitter - bas. Begränsas dock av genombrott i PN övergången
Obs att jag skriver emitter - bas då PN övergången är förspänd i backriktningen.
Funkar det tvärtom här då eller?

Dvs att "eb-zenern" mår bäst av låg läckström?

Det här fattar jag inte alls!
Varför snåla in på en 0,1 då zenrar är kända som brusgeneratorer?
Du har helt rätt.
Jag bygger 50A strömförsörningar och det blev en märkbar förbättring med en 0,1 över zenern.
Intressant applikationsexempel men på vilket eller vilka sätt blev det bättre?

Mindre brusigt i alla fall, gissar jag :)

Men med vadå, 100mVpp?

MVH/Roger
PS
Jag börjar tycka att den där starkt förenklade modellen med BJT som två motriktade dioder är fel, det bör vara två motriktade Zener-dioder i stället.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Oj vad komplicerat det enkla kan bli...

Sätt en diod från serietrissans emitter till dess kollektor. Då kan inspänningen aldrig komma under utspänningen så mycket att något går sönder.

Sätt en stadig diod över utgången och därefter en säkring i serie med utgående ström. Ger endast säkringens spänningsfall vid normal drift. Ansluts ett felpolat bilbatteri e.dyl. så avsmälter säkringen istället för ett utbränt aggregat...
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Ännu enklare är om jag faktiskt inför den där högströmsdioden mellan emitter och RL, då har man en "äkta" diodsummering.

I mitt fall ger 17VDC dock bara 1A och en 1N4007 räcker, 18VDC kan dock ge 3A och jag har inte så många högströmsdioder, därav mitt lilla problem.

Man kan faktiskt parallella dioder för högre ström, i mitt fall skulle jag dock rekommendera minst 4st 1N4007 pga "kapplöpning".

MVH/Roger
Skriv svar