Ahh, PIN-kod är bara användbar på datorn, den går inte att använda till fjärrinloggning.
Kan du skapa en ny användare (nisse?) och sätta ett lösenord (sommarsolgladadagar)?
Därefter ska du dela ut Dokumentmappen till nisse.
Då ska det funka.
ReadyNAS = hur gör man?
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt:
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: ReadyNAS = hur gör man?
Sorry men det är nåt fel i min burk eller mig helt klart, detta fungerar inte.
NAS:en är inte gjord att vara klient och pull:a data från olika win-datorer (som då agerar som varsina servrar) - visst med lite svett kan det gå men knappast genom det grafiska skalet frontview utan du måste nog aktivera ssh och gå in som root och försöka piska igång smbclient (japp - den finns som binär) - det är en bunt konfig-filer som också måste sättas upp rätt etc.
sök lite på smbclient och linux så kommer du hitta ett antal sidor om detta och jag tvivlar att frontview har scriptar som ordnar detta automagiskt...
Det är liksom inte första tillämpningen för en NAS utan det är meningen att NAS är en filserver som de olika klienterna (windatorerna oftast) skall sända upp eller hämta data med olika protokoll (SMB oftast - mediaspelare kan dock använda andra protokoll)
Gissar att en (lättare??) väg är att konfiga en RPI eller liknande med en linux som får vara den backuppklienten som hämtar datat från de olika windatorerna och sedan lägga upp filerna på NAS:en...
sök lite på smbclient och linux så kommer du hitta ett antal sidor om detta och jag tvivlar att frontview har scriptar som ordnar detta automagiskt...
Det är liksom inte första tillämpningen för en NAS utan det är meningen att NAS är en filserver som de olika klienterna (windatorerna oftast) skall sända upp eller hämta data med olika protokoll (SMB oftast - mediaspelare kan dock använda andra protokoll)
Gissar att en (lättare??) väg är att konfiga en RPI eller liknande med en linux som får vara den backuppklienten som hämtar datat från de olika windatorerna och sedan lägga upp filerna på NAS:en...
- Retroperra
- Kontakt:
Sätt upp ett script på din dator som varje timme/dag rsyncar det du vill backa till din NAS.
Jag rsynkar en viktig dator till NAS1 som sedan varje dygn rsynkar mot samma mapp i NAS2. Det funkar fint.
Alla tre nassar hemma är ReadyNAS, jag har ännu inte hittat något som inte går att göra.
Jag rsynkar en viktig dator till NAS1 som sedan varje dygn rsynkar mot samma mapp i NAS2. Det funkar fint.
Alla tre nassar hemma är ReadyNAS, jag har ännu inte hittat något som inte går att göra.