Spänningsvakt till Hö-låda

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ojkroken

Re: Spänningsvakt till Hö-låda

Inlägg av ojkroken »

Lidning skrev:Finns det någon analogingång på logon?
Med en spänningsdelare skulle logon kunna bevaka sig själv, trixet är att låta en utgång styra relä/transistior som matar logon.
Det kräver en återställningsknapp dock.
Då kan du passa på att stänga av logon när hösläppet är gjort.
Blir batterispänningen dålig när den är laddad med hö, får hästen tidig lunch :)
ja hade den tanken men . och ja den har en analog ingång som inte används. det kanske är det lättaste att göra på de sättet . frågan är bara vad man ska använda för relä som e relatict strömsnålt och tål typ 3-4A:)
Lidning

Inlägg av Lidning »

hur driver logon magneten nu?

om utgångarna på logon har egen matning, så kanske det fungerar att koppla en utgång som driver logon direkt utan relä
Letar man lite, så går det hitta ganska lättdrivna relän.

De gånger jag gjort samma typ av koppling, så har jag haft relä, så jag tar inte ansvar om något brinner upp :)
ojkroken

Inlägg av ojkroken »

logon och magnetdrivningen ligger på samma matning. men lutar nog mot ett relä som logon får styra:)
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

svanted skrev: man kan byta till ett betydligt lättare batteri som ryttarinnorna orkar bära.
Mtp vad de brukar kånka runt på är nog ett litet bilbatteri det minsta problemet....
ojkroken

Inlägg av ojkroken »

Ja det kan du ge dig tusan på :) kan man bära 25liter vatten så orkar man nog ett litet batteri:)
ojkroken

Inlägg av ojkroken »

måste uppdatera denna tråd lite :) det blev så att logon fick vakta sig själlv med övervakning av batterierna . och det hela har gått över ett års tid prickfritt:) . nu ser förutsättningarna ut lite annorlunda . nu har vi tillgång till fast ström som är nergrävd till hagen. så nu sitter de två hölådor ute i hagen som släpper vid olika tider beroende på vad inställningsvredet är inställt på . och sen har vi en inne i stallet me som ger dom mat när dom står inne . är en kopia på den ute men utan bevakningsfunktionen.
allt flyter på utan problem .

jag vet att det är lite overkill att köra logo . men har man väl börjat är man fast :)

Har även full styrning av växthuset med automatisk bevattning med siemens logo och de är riktigt intressant va de kan hantera mycket en sån där liten pryl:)

Ha det gott där ute i sommar värmen allihopa :)
Skriv svar