Parkeringsvarnare

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Robban31

Parkeringsvarnare

Inlägg av Robban31 »

Hej!

Hittade en parkeringsvarnare på Conrad som hade optisk och akustisk varningssystem..

Nu undrar jag om någon vet hur en sådan fungerar signalmässigt..

Kan man ersätta displayen med en Basic Stamp för att sedan bygga ut den mer som till ex att istället för PIP så säger basic stampen avståndet med hjälp av en talsyntes som jag fått tag på.
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Hur många signalkablar har den och vad visar dom om man mäter med oscilloskop? Ser det ut att vara analog eller digtal signal? Ser den svarta dosan ut att innehålla en microkontroller, isåfall: modell? Och var är utgående trådar anslutna? Hur ser det ut inuti mottagaren.. bara analoga delar eller något digitalt? Finns många saker att kika på... :)
Ett simpelt sätt, beroende på pipets frekvensområde, vore ju att mäta pipfrekvensen med din Basic Stamp och utifrån det erhålla avståndet... Eller så kopplar du in dig på 7-segmentarna och kodar av dem. Vinns många val, men något är säkert det bästa!
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Varför inte köpa den färdiga ultraljudsmodulen till BS? Eller är du ute efter att ha den som backvarnare?
Robban31

Inlägg av Robban31 »

ja,jag tänkte ha den som parkeringsvarnare...

Svar till oJsan....har inte köpt den än så jag vet inte hur den fungerar,men om man bara använder sensorerna och kopplar in dom på kretskortet till en SRF04 o sen in på stampen,skulle d kunna funka?
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

ok, då blev det ju genast lite krångligare! :roll:
"Bara använda sensorerna"... för mig så ser de ut som vanliga ultraljuds-sändare/mottagare.. och det känns lite dyrt att betala 499:- bara för att erhålla 4 ultraljudsmojänger...
Två stycken PING))) (från robotshop.se) kostar ju lika mycket, då är du ju dessutom säker på att de funkar med din Basic Stamp
Robban31

Inlägg av Robban31 »

jo,har en sån här hemma som jag exprementerar med och funderade på att använda en sån som parkeringsvarnare,men då kommer frågan om hur man fäster en sån på ett prydligt sätt och om dom e vattentåliga
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Ja antingen chansar du, eller så köper du kit:et från Condrad!
När det gäller PING))) så är det ju onödigt att montera hela kortet bak på bumpern, kolla om det går att löda loss mic/högtalare och endast placera dessa bak på bilen. Själva kortet kan ju sitta tillsammans med din BS på någon mer skyddad plats..
Själva elementen borde vara gjord av plast och inte av "papper" som traditionella högtalare. Tyvärr så kan dom väl korrodera antar jag... Men kika på www.farnell.se, dom har många ultraljudssändare/mottagare. Kanske har dom även datablad som säger något om vädertåligheten...
Skriv svar