* 32bitars arkitektur
* 8 COG's (pipes/kärnor/processorer, ja, du läste rätt)
* Varje COG snurrar i 20MIPS, dvs totalt 160MIPS
* 2KB minne per COG
* 16KB globalt minne
* 32KB ROM
* Finns med DIP40, QFP44 eller QFN44-kapsel
* Programmeras i antingen assembler eller deras egna flexibla högnivåspråk, SPIN
* Programmeras via en enkel serieportsadapter, eller USB
Vad mer kan man kräva? Ett 32bitars multiprocessorsystem med 8 pipes för cirka 200kr låter ju som en dröm

(länk)
Den har inga interface av något slag. Om man till exempel ska ha en serieport måste man bitbanga. Dock är det inga problem då man har 8st COG's och tonvis med färdiga moduler för interface:a mot olika saker. Till exempel så finns det färdig kod för att interface:a mot vanliga VGA-skärmar. Det finns kod för att generera en RF-signal på 60MHz, direkt i processorn, som man sedan kan skicka till en TV. Verkar också finnas nått tjaffs som kunde genera vågformer på upp till 125MHz, en signal per COG. Blablablablabla... det här kan hålla på i all oändlighet. Enkelt förklarat så är den ganska flexibel och kraftfull.
Ett löst chip i DIP40-kapsel kostar 179:- + moms hos Lawicel, dvs typ lika billigt som att köpa direkt från Parallax. Finns som sagt ett starterkit, som förvisso är ganska dyrt, hos Parallax för $59. Är man beredd att spendera $210 kan man dessutom få ett schysst starterkit och en jättesöt 2.4" färgskärm

Finns hur mycket som helst att skriva om den. Kan omöjligt få plats med allting här, men nu har ni i alla fall fått en hint. Ni kan ju gissa vad jag ska beställa på måndag, då Lawicel vaknar upp igen efter helgen (tyvärr har de stängt idag).
Btw, hoppas inte tråden blir lika lång som när jag tipsade om bluetooth-modulerna strombom tipsade mig om.

(Nördhumor på hög nivå: "My Propeller won't SPIN")