Hålla temperatur i låda

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Dave

Hålla temperatur i låda

Inlägg av Dave »

Hejsan!

Jag skulle behöva ha en termostat som kan hålla temperaturen i en liten låda. Värmekällan är en vanlig lampa (230 V) som sedan skall släckas om temperaturen blir för hög, och analogt tändas vid för låg temperatur. Man skall kunna ställa in en temperatur (runt ca. 30 eller lite mer) och sedan hålla denna temperaturen med en önskvärd noggrannhet på ca 1 grad celsius.

Jag undrar om någon har ett tips på hur man kan bygga en sådan termostat. Tyvärr så inskränker sig mina elektronikkunskaper till hur en lödkolv med tillhörande tenn fungerar, men jag kan läsa ett schema och lär mig gärna nya saker! :wink:

Jag läste en annan tråd på forumet men förstod inte riktigt hur man skulle gå till väga.

Fråga gärna om något är oklart. Alla förslag och tankar är välkomna...

MVH
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

ELFA har ett färdigt termostat som kan utföra denna funktion och de har även byggsatser som kan göra detta.

Det går såklart att ge tips om en massa kretslopp som klarar detta men det är de snabbaste och enklaste på ELFA.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

On/off reglering har dock svårt att hålla temperaturen på en grad när. Tidskonstanten i värmekälla och tempgivare gör att tempen KOMMER att svänga.

Vill du noggrannare tempreglering så är det tyvärr bara PID regulator och PWM/fasvinkelstyrning som duger.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Min morfar byggde en äggkläckingsmaskin för ca 10 år sen, den hade en enkel termostat och så 6st glödtrådslampor.

Det hela höll sig inom en 5-gradigt område. Blev massa kycklinar kläckta i den och alla hade en pinne som "mamma".
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

5 grader går nog bra, men karln ville ha en grad och det är knepigare..
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Ska här tillverkas alkoholhaltiga drycker månne? :roll:
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Vill man inte ha det varmare då? eller det är kanske bara jag som tänker på starkare varor... :)
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Låter mer som ett terrarium med den temperaturen.

härfinns iaf en som klarar "båda". (man behöver 2 st om man ska hålla sig inom ett "område")
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Tror inte att man kan få en noggrannhet på 1 grad med den men jag har visserligen inte testat den så jag kan ha fel.

Skall man brygga så behöver inte mäskens värme kontrolleras så exakt utan det är vad ångan har för temp uppe i kolonnen som gäller, men det styr man med mängden vatten som går genom rör där uppe som man ställer manuell. Så den noggranheten behövs nog till någonting annat.
Användarvisningsbild
Turbosharp

Inlägg av Turbosharp »

"roliga" växter kanske?
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

bengt-re skrev:5 grader går nog bra, men karln ville ha en grad och det är knepigare..
Jo, det är klart. ville bara dela av mig av mina erfarenheter, eller mina morfars igentligen.
ensten skrev:Ska här tillverkas alkoholhaltiga drycker månne? :roll:
De effektstyrs. Möjligen att man har en brytpunkt om man bygger en ARC.

Roliga växter behöver inte så exakt temp.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

i något nummer av AoE fanns en simpel ritning till en som dom skrev pid regulator för en temperaturkontrollerad ugn för kristalloscillator

hadde bara en op och en lm35 om jag inte minns helt fel

byggde ihop en sådan för längesedan och med rätt betingelser så skötte den sig bra, när den kommit upp i temperatur så höll den sig innom någon tiondels grad, men då var allt inbyggt i frigolit och hadde en ganska stor kopparplatta som termiskstabilisator

men kopplingen som sådan kan vara något att utgåifrån
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Någonting sådant har jag inget minne av att ha sett, någon som råkar veta vilket nummer det var i?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

ska kolla om jag hittar numret
Användarvisningsbild
Dave

Inlägg av Dave »

Tackar för alla svar....

För er som undrar så är äggkläckningsmaskin inte alltför långt borta.

Det är egentligen min far som undrar och termostaten skall vara till för att kläcka fram bin, drottningbin för att vara exakt. Jag vet faktiskt inte hur noggrann man måste vara med temperaturen eftersom det inte är något som jag själv sysslar med, men det var vad han sa till mig. :wink:

Termostaten från kjell kanske vore nåt. Problemet är väl då att man behöver två. Känns lite knepigt att få det hela att fungera bra... men det kanske det skulle kunna göra?

PID, ja. Ett år sedan jag läste den kursen i reglerteknik, men det kommer kanske tillbaka.

Vore skoj om du hittade numret till AoE, lät intressant.... väntar med spänning.
Skriv svar