FTP och Linux (Debian)

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

FTP och Linux (Debian)

Inlägg av JimmyAndersson »

Snabb beskrivning:
#Jag kommer åt internet (www) på servern.
#Jag kommer åt servern från WinXP-datorn, både via FTP-program och genom att knappa in IP-adressen i en webläsare.

Men:
Jag lyckas inte komma åt WinXP-datorn från servern. Kan inte heller ansluta till webhotellet (server "på nätet") via ftp från servern.

Har testat scp användare@host-adress:/adress/till/filen /adress/dit/den/ska
Har även försökt ansluta med sftp användare@host-adress men det händer inget. Det står bara "Connecting..." i flera minuter. Sedan avbröt jag.

-
Det jag vill göra är alltså:
#Skicka filer från servern (i mitt lokala nätverk) till ftp-servern på nätet.
#Skicka filer från servern till andra datorer i det lokala nätverket.
(Hittills har jag hämtat filerna från lokala servern med de andra datorerna, men det vore bra om servern fick ta hand om detta på egen hand.)

Det lokala nätverket består av 4st WinXP-burkar, 1st Debian-server, ADSL-modem (Tele2) och en D-Link DI604-router.
tgr

Inlägg av tgr »

Hej,

Använder du linuxen som router eller är den som vilken klient som helst i nätet?

Har du kollat att du inte har på windows firewall i xp? Windows brukar gilla att dra igång den efter sp2.

När du försöker ftpa from servern till din isp. Kör du passiv ftp då?

Stöder din isp scp och sftp? Vanligtvis brukar det ju bara vara ftp.

För övrigt kolla på samba till linux om du inte gjort det. Då kan du mappa upp en disk på dina windowsbukrar.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> #Jag kommer åt internet (www) på servern.

Vad menar du med "internet" i detta samanhang ?
Och vad har det med "www" att göra ?
Vad menar du med "på" servern ? Är det *från* eller *till* servern ?
Och i så fall vart eller varifrån ?

> #Jag kommer åt servern från WinXP-datorn, både via FTP-program och genom att knappa in IP-adressen i en webläsare.

Alltså på samma lokala när utan andra burkar (routers/firewalls) mellan ?

> Jag lyckas inte komma åt WinXP-datorn från servern.

Med vadå ? HTTP, FTP, ???

> Kan inte heller ansluta till webhotellet (server "på nätet") via ftp från servern.

Felmeddelanden ? Är alla rellevanta burkar konfigurerade för att släppa igenom FTP trafik ?

> #Skicka filer från servern (i mitt lokala nätverk) till ftp-servern på nätet.

Menar du kanske "kopiera" ?
Se till att trafik till port 23 går igenom alla rellevanta routers/firewalls.

> #Skicka filer från servern till andra datorer i det lokala nätverket.

(Också här är det "kopiera" du vill göra, eller hur ?)
Jag antar att du har kollat att en FTP server är igång på WinXP burkarna...

tgr> Använder du linuxen som router...

Det borde vara D-Link DI604 som är default router i det lokala nätet.
tgr

Inlägg av tgr »

sodjan: Både jag och nej. Jag använder sedan en tid en Linksys WRT54GS. Den kör visserligen linux men är ju ingen vanlig pc. Dock har jag under många år använt diverse olika pc-lösningar med linux som brandvägg både hemma och på jobbet. Med routing å allt möjligt skoj!

Edit: Oj. jag missa nog hur sodjan brukar citera och läste lite snabbt:) Jag anser att båda kan vara router så därför var det säkrast att fråga. Mina svar bygger på att d-linken är router!
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

tgr:

Linux-burken är bara en klient, som de andra datorerna.

Windows brandvägg är inte igång, däremot branväggen i NortonInternetSecurity. Men den är konfigurerad till att kunna ta emot filer från datorerna i det lokala nätverket.

"När du försöker ftpa from servern till din isp. Kör du passiv ftp då?
Stöder din isp scp och sftp? Vanligtvis brukar det ju bara vara ftp."

Efter att ha läst ditt inlägg så testade jag att ansluta till mitt webhotell (Unisite) med passiv ftp. Då fungerade det utan problem! Tack! :)

Däremot återstår problemet med att skicka filer från Linux-burken till Win98-datorerna. Ska kika närmare på Samba.

Vilket är det vanligaste sättet att skicka filer fram och tillbaka inom lokala nätverk mellan Windows och Linux-datorer?

sodjan:

>> #Jag kommer åt internet (www) på servern.

> Vad menar du med "internet" i detta samanhang ?
> Och vad har det med "www" att göra ?
> Vad menar du med "på" servern ? Är det *från* eller *till* servern ?
> Och i så fall vart eller varifrån ?

Längre förklaring: Jag kan gå in på t.ex google och elektronikforumet på servern, så nätverkskortet har kontakt med routern. (Annars brukar första felsöknings-detaljen vara att kolla så att nätverkskortet är korrekt installerat och inställningarna (IP, DNS, Gateway) är rätt.

>> #Jag kommer åt servern från WinXP-datorn, både via FTP-program och
>> genom att knappa in IP-adressen i en webläsare.

> Alltså på samma lokala när utan andra burkar (routers/firewalls) mellan ?

Hänger inte riktigt med på hur du menar, men WinXP-burken och Linux-servern finns på samma lokala nätverk och är anslutna till samma router.

>> Jag lyckas inte komma åt WinXP-datorn från servern.

> Med vadå ? HTTP, FTP, ???

Med FTP. När det gäller HTTP är jag osäker på vilket program jag ska använda på Linux-burken. Testade www-browser med både IP-nummer och host-namnet till en Win98-dator, men i båda fallen fick jag felmeddelandet "Can't load".

>> Kan inte heller ansluta till webhotellet (server "på nätet") via ftp från servern.

> Felmeddelanden ? Är alla rellevanta burkar konfigurerade för att släppa igenom FTP trafik ?

Routern är konfigurerad för att släppa igenom FTP-trafik. När det gäller Linux-burken (servern i det lokala nätverket) så vet jag inte mer än att jag kan ladda ner filer via apt-get install och jag *tror* att den använder sig av ftp. Jag får inget felmeddelande eftersom det bara står "Connecting..." och när det har gått flera minuter har jag tröttnat och avbrutit (CTRL+C).

>> #Skicka filer från servern (i mitt lokala nätverk) till ftp-servern på nätet.

> Menar du kanske "kopiera" ?

Helt riktigt. :)

> Se till att trafik till port 23 går igenom alla rellevanta routers/firewalls.

Port 23, hm telnet alltså? Port 21 och 22 går igenom routern och brandväggen utan problem. Om något försöker använda port 23 så får jag ett meddelande om det, och det har jag inte fått.

>> #Skicka filer från servern till andra datorer i det lokala nätverket.

> (Också här är det "kopiera" du vill göra, eller hur ?)
Jepp.
> Jag antar att du har kollat att en FTP server är igång på WinXP burkarna...

Aha! Det har jag inte gjort. Jag tänkte att eftersom WinXP-burkarna kan skicka (ok, kopiera) filer till varandra så behövs det inte. Men det är ju klart som korvspad att det behövs om jag använder FTP på servern för att kopiera filer till WinXP-datorn. :doh:

Allra helst skulle jag vilja använda ett sätt som inte kräver att jag installerar något extraprogram på alla WinXP-datorer. Hur gör andra som behöver kopiera filer mellan Linux/Windows-datorer i ett lokalt nätverk? Det var över 10 år sedan jag pysslade med detta så jag har glömt massor.
tgr

Inlägg av tgr »

Hej Jimmy,

Du skall helt klart använda samba på din linuxmaskin.
Det gör att du kan browsa fram den in network neighbourhood och slippa köra ftp eller så för att flytta filer.

Det brukar vara default igång på windows xp jag minns inte hur det är med win98. Det du vill kolla är att dina nätverkskort förutom tcp/ip har Client for microsoft network och file and printer sharingor microsoft network. (Du hittar dom under inställningarna för ditt nätverkskort)

För att kolla om det är igång på windowkärrorna så kan du köra programmet nmap på linux. Den portscannar vald ip. Du vill att den skall svara på port 137 till 139 samt några till.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Ops ! Blandade ihop portnummer i hastigheten!
Ska vara portnummer för FTP (21) så klart !

Det är väldigt mycket begreppsförvirring här... :-)

> När det gäller Linux-burken (servern i det lokala nätverket)
> Linux-burken är bara en klient, som de andra datorerna.

Är det samma maskin du talar om ??
När är den "server" resp "client" ? För vilken "tjänst" ?

> Jag tänkte att eftersom WinXP-burkarna kan skicka (ok, kopiera)...

Jo, på de allra flesta system, inkl Windows så vitt jag vet, så är
"FTP-client" och "FTP-server" två olika "komponenter". FTP-client är normalt
bara en EXE som man kör (och kräver ingen speciell installation eller uppstart),
medan FTP-server är en service som måste vara startad på något sätt, och
den är normalt inte igång som default.

> Hur gör andra som behöver kopiera filer mellan Linux/Windows-datorer i ett lokalt nätverk?

SAMBA innehåller en funktion för att mappa en filtjänst på ett Windows
system så att man kan skriva/läsa direkt på den från sitt eget system.
Vet inte specifikt hur det ser ut på Unix, jag har kört SAMBA på OpenVMS.

FTP fungerar ju också.

Sedan finns det olika meddelande system som MQ-services och liknande (kostar pengar).

Med ett "riktigt" OS (d.v.s inte Widnows) så kan ofta även mail användas som
"transport" mellan olika system, deet använder jag själv mycket...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

> Det är väldigt mycket begreppsförvirring här... :)

Jo, det är svårt att skriva lagom sammanfattat (så det inte blir för mycket text), men samtidigt inte trycka ihop för mycket info så det blir svårt att hänga med. Jag har övat i 3315 stycken inlägg nu... :)

>> När det gäller Linux-burken (servern i det lokala nätverket)
>> Linux-burken är bara en klient, som de andra datorerna.

> Är det samma maskin du talar om ??

Jo, det är samma maskin.

> När är den "server" resp "client" ? För vilken "tjänst" ?

Nu är vi inne på ett roligt område som brukar diskuteras när man läser Systemteknik. :)
Men för att ta ett exempel: Linux-burken är klient när den begär tjänster av något annat, t.ex tempsensorn DS18S20 (som borde kunna anses ha intelligens då den kan läsa av temperaturen, omvandla till data och skicka vidare.)
Linux-burken är server när jag använder en annan dator (t.ex WinXP-burk) för att läsa av temperaturen som lagrats i Linux-burken (då den agerade klient.) Vilka typer av tjänster det rör sig om beror förstås på vad som ska göras, t.ex anrop till annan dator eller sånt. Därför är det svårt att beskriva det bättre.

När det gäller SAMBA så tror jag att jag använde det på en Mac för länge sedan. Nu kör jag DAVE som gör ungefär samma sak.

Att använda mailen lät mycket intressant, men då kanske inte mottagaren borde vara en Windoze-dator... :)

Tack för hjälpen sodjan och tgr!
Nu har jag fått en del att testa. Återkommer med resultatet.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Jag är fullt införstådd med vad "client" resp "server" är !
Det lät lite som om du ville förklara begreppen... !? :-)

Det var du som använde begreppen utan att referera till
vilka tjänster du avsåg i de olika fallen...

*Självklart* kan en och samma maskin vara både server och
klient beroende på vad som avses från fall till fall. Det var just
det som var min poäng ! :-)

> Därför är det svårt att beskriva det bättre.

Det är det inte alls...

FTP-server. Webklient. Webserver. Filserver. Mailklient. Databasserver. Printserver. Meddelandeserver.
o.s.v, o.s.v. Absolut inget problem alls, och då framgår också vad man menar.

Om man bara anger "server" eller "client" så är det viktigt att kontexten
är tydligt så att det inte blir missförstånd, och det var just där problemet låg.

Lite OT, men jag tycker *inte* Linux burken är "klient" till DS18S20.
I det fallet är Linux burken en server som självständigt sköter datainsamling
från ett 1-Wire nät, så som jag ser det...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

sodjan:
Nädå, jag försökte absolut inte förklara begreppen. Det skulle aldrig falla mig in att spela besserwisser. :) Mina rader om detta skrev jag enbart för att försöka förklara hur jag tänkte och vad jag i detta fall använder Linux-burken till.

>Om man bara anger "server" eller "client" så är det viktigt att kontexten
>är tydligt så att det inte blir missförstånd, och det var just där problemet låg.

Då förstår jag. Det har du helt rätt i. Ordet "server" kan användas lite slarvigt ibland.

Det kan ha hänt att jag missat någon fråga, men då är det bara att ställa den igen. :)

edit: Passar på att skicka med en fråga också:
Jag behöver tips på ett bra ftp-program (klient) för Linux. Testade ftp men det klarar tydligen inte att logga in med en enda rad, vilket jag behöver eftersom inloggningen ska skötas med ett script.

Förtydligande: Skriver jag t.ex: ftp ftp.sajt.zz så kommer det en ny rad där man ska ange namn. Efter det en ny rad där man ska ange lösenord. Det är inte direkt optimalt när man använder script...
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Om du kör ftp från en kommandoprompt för du user/pw frågor,
men om du kör i ett script, läser inte ftp klienten "svaren" (d.v.s
username och password) från raderna efter ftp-kommandot ?
D.v.s från scriptet självt ?

En del ftp klienter har switchar för att ange user/pw på kommandoraden.

Det verkar osannolikt att man inte skulle kunna köra en komplett
ftp session från ett script.

Där jag är van att jobba skriver man helt enkelt :
"$ FTP NEWY /USERNAME=BENSON /PASSWORD=WMSWMS"
och sedan pwd/get/put/o.s.v på raderna efter... :-)
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

testa "man ftp" för att kolla syntaxen på din ftp-klient. Jag kan tänka mig att du ska skriva något i stil med "ftp användare:lösenord@ftp.sajt.zz".

De få gången som jag behöver flytta filer mellan min Windowsburk och ngn Linuxburk så brukar jag använda en SSH-klient på Windowsburken. De flesta Linux-burkar har en SSH-server igång, verkar det som, och det är ett snällt protokoll vad gäller brandväggar och sånt. Dock är det ju lite begränsande att man måste sitta på Windowsburken när man kopierar sina filer. Flyttar du filer ofta så är Samba att rekommendera, som sagt.

Arvid
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Testade att lägga till username och password i scriptet, men när jag körde scriptet så stod det bara usage: host-name [port], så det verkade inte fungera.

Samma sak om jag bara skriver t.ex ftp användare:lösenord@ftp.sajt.zz eller liknande. Jag har testat många varianter, men varje gång kommer jag antingen till texten usage: host-name [port] eller så byts prompten ut mot ftp> som förväntar sig ett kommando.

Det borde som sagt gå, men jag har läst manualen (man ftp) utan att hitta någon lösning. Det finns en macro-funktion i ftp-programmet som jag inte testat ännu. Ska prova den som sista utväg.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Unix är inte min starka sida, men....:-)

Har det inte med redirect av sysin att göra ?

Om du bara kör scriptet "för hand" (d.v.s fortfarande interakivt)
så är ditt terminalfönster fortfarande sysin. Om du däremot skulle
köra ftp-scriptet i batch (eller vad det kallas på unix), d.v.s utan
terminal, så blir nog sysin omstyrt till själva scriptet.

Ett annat sätt är att helt enkelt pipa in en parameterfil med dina "svar" till ftp.
"filen > ftp" eller hur det nu ska skrivas. Labba lite fram och tillbaka
så hittar du nog en metod som fungerar.

Men som sagt, att bara köra scriptet manuelt från en prompt går nog inte.
Men det är väl inte så du har tänkt köra i alla fall, eller hur ?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

> Har det inte med redirect av sysin att göra ?

Det låter bekant. Sedan gäller det att komma på hur man gör. :oops:

> Men som sagt, att bara köra scriptet manuelt från en prompt går nog inte.
> Men det är väl inte så du har tänkt köra i alla fall, eller hur ?

Sant, jag har tänkt använda inloggningen i ett script för att kunna kopiera data från DS18S20 till mitt webhotell (som finns på www.unisite.se).

*Alla tester har jag gjort i ett script.*

Har inte lyckats pipa in svaren till ftp. Ftp berättar hela tiden att: usage: host-name [port] inte ett ord om att man kan lägga till ftp-kommandon på samma rad, som det för övrigt står mycket om när man skriver 'man ftp'. Har inte lyckats få det att fungera alls. Ftp klagar då bara över att man ska skriva in host-name, men det har jag gjort *många* gånger nu.

Skrev i förra inlägget om macro-funktionen. Jovisst, det verkar lovande. Problemet är bara att guiden (som jag hittade här) inte berättar var filen .netrc finns någonstans. Har sökt efter filen, (både med och utan punkt) utan att hitta den. Har gjort precis som det står i guiden, men det fungerar inte. Jag får ändå bara reda på: usage: host-name [port] men det vet jag redan. :?

Några varianter som jag testat:

ftp -pi ftp.adress.zz namn lösen
ftp -pin ftp.adress.zz open USER namn PASS lösen
ftp -pin ftp.adress.zz !command USER namn PASS lösen
ftp ftp.adress.zz open namn lösen
osv osv osv i all oändlighet...

edit kl 02:38: Nä nu ger jag snart upp med kommandot ftp. Ftp-kommandot vill att man skriver inloggningen 'manuellt'.

Kanske går det om jag använder macro-funktionen, men då måste jag hitta filen .netrc. Har (som jag skrev tidigare) inte hittat den på Linux-burken. Punkten innan filnamnet innebär att den är dold, men dir -a har inte lyckats hitta den, inte heller find -name .netrc. Filen ska skapas när man gör ett macro med macdef när man skrivit ftp.
Senast redigerad av JimmyAndersson 28 juni 2006, 03:30:57, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar