Hydraulik till bilsimulator

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Hydraulik till bilsimulator

Inlägg av chille »

Jag och några kompisar satt och brainstormade lite angående en bilsimulator. Så nu blev jag så galet sugen att jag måste kolla upp lite ungefär vad det skulle kunna kosta. Dock sket det sig totalt när jag insåg att jag inte kan ett smack om hydraulic.

Finns det någon här som kan lite om hydraulic eller kanske kan tipsa om några bra länkar/företag? Vore till exempel kul att få veta ungefär vad som krävs för att kunna flytta cirka 150kg +/-10cm med ganska bra fart, altså typ simulera stötar vid rallykörning. Och framförallt vill man ju veta vad det skulle kunna kosta (begagnat?)

Är det någon som vet hur de riktiga simulatorerna fungera? Kör man hydraulik eller skulle det funka med pneumatik? I min lilla värld så använder man ju hydraulic för att flytta tunga saker sakta och pneumatik för saker som rör sig snabbt men kanske inte väger så mycket.

Det vore även kul om någon kunde tala om vad det finns för "spel"/programvara!? Såg till exempel en väldigt enkel simulator som bara kunde luta en korg åt sidorna, som körde need for speed. Så det verkar ju trots allt finnas lite stöd för sånt inbyggt?

Så ös på med info/länkar/tips/ideer/kritik/bilder och allt vad ni känner för :)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Var en länk uppe på forumet för ett bra tag sedan som hade precis det du tänkt göra. Var en video på det när det var en som spelade ett rally spel. Den kunde röra sätet man satt i åt i princip alla håll och riktigt snabbt så killen som satt i sätet slängdes i princip fram och tillbaka. Den använde hydraulik som i dessa fall i det närmaste är ett krav då det är stora energier som behövs då stora massor skall röras snabbt. Pneumatik är inte tillräckligt kraftigt och har i normala fall inte dessa distinkta och kraftiga rörelser som hydraulik har.

Detta gör förstås då att priset drar iväg. Den som jag nämnde har jag för mig kostade runt en halv miljon.

Hydraulik kan man göra så att det rör sig snabbt genom att öka flödet till kolvarna men ändå behålla krafterna. Pneumatik kan man få ut snabba rörelser men inte lika stora krafter som med hydraulik.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Hydraulik kostar rätt friskt med flis har jag förstått. En tanke jag har haft för en maskin jag har funderat på är om man inte skulle kunna använda vanliga pneumatikkomponenter men istället för luft så skulle man kunna använda vatten istället. Man blir visserligen begränsad i hur högt tryck man kan köra (ca 10bar) men man borde få ett "stumt" system på det viset. Eventuellt skulle man kunna köra med en glykolblandning för att inte systemet ska rosta samman.
ragnwald
Kontakt:

Inlägg av ragnwald »

Om du bara vill ha stötar i t.ex. rallyspel så kan du ju använda spelets egen force feedbacksignal, borde inte vara så svårt att tjuvkoppla sig in på från en joystick/ratt..
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Jag har tänkt lite på det här och kommit fram till att det finns två, eventuellt tre, olika alternativ.

1) Bara simulera stötar. Då kan man ha en kort cylinder med sådär lagom kraft i. Då kan man simulera typ en rallyväg som är bucklig, med massa hopp och grejer. De hade en rallysimulator på bilmässan här i stockholm för några månader sen. Den verkade vara uppbyggd på det här sättet. Tyvärr så hade min kompis inte tålamod nog, så det blev ingen åktur.

2) Att kunna röra hela stolen/skärmen och allting över två axlar, dvs sidled och fram/bak. På så vis kan man simulera acceleration/inbromsning och kraftiga svängar. Frågan är vad som händer om man snabbt som attan lutar den. För då borde man ju kanske känna av att den inte trycks åt sidan? I alla fall så borde det här lämpa sig mer för banracing än rally. För den skulle nog inte kunna simulera stötarna på samma vis

3) Tredje alternativet är att göra som den där riktiga simulatorn. Där har de 6st cylindrar som kan röra sig 60cm. De styr en platta som kan luta i olika vinklar och även göra snabba rörelser både frammot, bakåt och åt sidorna. Dock så lär det bli ett väldigt dyrt alternativ, och det kräver nog rätt mycket forskning för att få rätt rörelser för att kunna simulera korrekt. Så det här alternativet är nog uteslutet :)

Är det någon som kan bjuda på lite formler för att räkna på till exempel hur mycket kraft som krävs för att flytta/accelerera en viss massa, och framförallt hur man räknar styrkan på hydraulik. Vad jag kan se är det enda man har att gå på hur många PSI de klarar, men det säger väl ändå inget hur starka de är?

Hittade iaf ett ställe som säljer hydraulik som jag tycker verkar vettigt. HIT ME!

EDIT: Glömde tala om att jag hittade ett schysst "spel som verkar kunna simulera bra. Det har en riktig fysikmotor och kan till exempel simulera greppet på däcken. Nu är ju inte jag något proffs på racing, men det kändes realistiskt. Men det bästa av allt var att det var open source. Då kan man lägga till de funktioner som inte finns där men som finns i alla andra spel. Till exempel kan man göra så den skickar ut info om hastighet/varvtal med mera för att styra en instrumentpanel. Och även att man skulle kunna göra en enkel DIY-ratt/pedalset/växelspak som man kan bygga enkelt utan att behöva slakta något färdigt. Länk!
GFEF

Inlägg av GFEF »

>Vad jag kan se är det enda man har att gå på hur många PSI de klarar,
>men det säger väl ändå inget hur starka de är?

PSI vad är detta ???

Sedan 1964 är SI svensk standard 1972 var det USA + 12 mindre u-länder som
inte har infört SI som standard måttsystem.

Men alla enheter är definerad från SI 7 stykna grundenheter.

Enhet för tryck är pascal (Pa) newton per kvardratmeter (N/m2).
Trycket i Pa gånger effektiv kolvarean i kvardratmeter ger kraften i N direkt.

1 newton är den kraft som ändrar hastighen 1 m/s per sekund för massan 1kg
Stygge

Inlägg av Stygge »

ingen SI enhet men här finns det mesta om den:
http://en.wikipedia.org/wiki/Pound-forc ... quare_inch
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

> Sedan 1964 är SI svensk standard 1972 var det USA + 12 mindre u-länder som
> inte har infört SI som standard måttsystem.

USA.. precis.. du har ju svaret på frågan själv... 8)

Okej, så om jag vet hur många kilo jag behöver så gör jag om det till Nm och letar efter en cylinder med rätt kolvarea och tryck?

Men då kommer nästa följdfråga. Om jag vill flytta 100kg 10cm på 1 sekund kommer det ju gå åt mycket mer kraft än om jag skulle flytta det på 10 sekunder. Då måste man ju räkna in accelerationen också, och hur gör man det? Det borde väl finnas någon formel där man matar in massan (kg), sträckan (m) och tiden (S) för att få fram det trycket som kommer ligga emot cylindern?
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Kraften F = m * a där m är massan i kg och a accelerationen i m/s2.
SweLogan

Inlägg av SweLogan »

Jag skulle tippa på att luft skulle klara det ganska bra om man har bra utväxling, för luft är snabbt men det tar ett tag innan man kan trycka mycket.

EDIT: Och bra tryck!
Stygge

Inlägg av Stygge »

Ska du ha snabba rörelser så får du kolla upp vilken hastighet/kraft kolvarna har vid olika slaglängd. Som jag förstått det så blir de klenare ju längre man skjuter ut pistongen ur cylindern.
Dvs om du använder en kolv som kan röra sig 500mm så kommer den vara kraftigare de första 100mm än de sista 100mm.
Även för mig att de blir svagare ju snabbare du kör dem.

Slå mig inte nu om jag har fel, iaf vad jag vill minnas från diskutionerna med meken på förra jobbet.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Kan inte förstå hur en kolv kan bli mindre stark av att skjutas längre ut om trycket är konstant?

SweLogan: ja det är just det som är ett av problemen med pneumatik att det tar tid och att man då förmodligen behöver ordentliga tryck för att ev till viss mån kunna motverka det. Tror nästan att det hade kunnat blivit mer jobb med pneumatik än med hydraulik för att inte tala om farligare pga trycket som förmodligen krävs. Vet inte hur stort lufttryck som kvävs men jag hade ialf hellre hållit mig till ex 100 Bars oljetryck än 100 Bars lufttryck. Sedan tror jag att en sådan luftpump hade kostat bra mer än motsvarande hydraulpump om det ens finns att få tag på.
GFEF

Inlägg av GFEF »

rehnmaak
>Kraften F = m * a där m är massan i kg och a accelerationen i m/s2.

Detta är den stora fördelen med SI vid beräkningar...

Trycket i P i Pa [N/m2] kolvarean A [m2]
Ger F = P * A [N/m2 * m2 = N]

Definition av N (newton):
1 newton är den kraft som ändrar hastighet 1 m/s per sekund för massan 1kg

Om kolvarean är 1 [m2] (enormt stort) trycket 1[Pa] (enormt lågt)
kan den accelerera massan 1[kg] med 1[m/s2] om INGA förluster finns..

SI enheter är ofta mycket ohanterlig stor eller små.
Däför används så kallade prefix ( förstavelse) för att ange,
mindre och störe enheter.

Rekomndatonen i dag är att endast 1000 prefix skall användas.

Som milli m /1000 men stora M används för mega 1000 000.
Prefix rekomenderas för att ge mätetal mellan 0,1 - 999,9....

Så 0,1[m2] svara mot ((0,1 * 4)/pi ) -2 = 0,16 m.

Tryckenheten Pa är så liten så i praktiknen används MPa enbart.

Standard är också nogranheten + - 0,5 av sista siffran.
1 betyder då ett mätetal mellan 0,5 till 1,5
1,0 betyder då ett mätetal mellan 0,95 till 1,05

Är manometran ej gradera i 0,1 enheter är felet att

0,1[MPa] = 1 bar = 1 kp/cm2 = 1 atm

är felmarginalen i avläsningen störe än felet i omräknings konstanten.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

jag har i ett svagt ögonblick halvt lovat en kompis att hjälpa honnom med något liknande projekt men för flygsimulator
och då jag jobbat med både hydralik och el så är utgången solklar för min del, att ha det hela någurlunda balanserad och sedan köra allt via elmotorer, enklare och mindre synbart spill om det skulle krångla
räcker med några enkla analoga servolopar och lämpliga motorer, ryck och vibrationer går att mata in i servokretsen med
med bra servomotorer så kan man ha bra fart på systemet
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Okej, nu börjar jag förstå lite. Har suttit typ två dagar och pluggat på alla konstiga formler, SI-enheter med mera. Vad jag däremot fortfarande har svårt för att förstå är kraften N vid accelerationer.

> 1 newton är den kraft som ändrar hastighet 1 m/s per sekund för massan 1kg

Låt oss säga att jag har ett objekt som förflyttar sig 100m/s. Sedan ökar jag hastigheten till 101m/s på exakt en sekund. Har det gått åt 1N i kraft då? Självklart förutsatt att allt sker under optimala förhållanden och man inte har några förluster :lol:

Om det stämmer för jag det till att det skulle gå åt 1350N för att accelerera 500kg från 0-100km/h på 10 sekunder, stämmer det? Det låter ju ganska konstigt om man tittar på hur mycket vridmoment en vanlig bil bruka ha :-x

Henry & Stygge:
Jo det stämmer nog att de blir olika starka beroende på var kolven är positionerad. Dessutom så verkar de vara olika starka på att trycka/dra. Det verkar ju lite mysko, för man trycker ju alltid för att förflytta kolven!?

GFEF:
> Så 0,1[m2] svara mot ((0,1 * 4)/pi ) -2 = 0,16 m.

Där hängde jag inte riktigt med vad du gjorde, kan du förklara lite mer?

Håller föresten på skriva ett litet program där man kan mata in specifikationerna på PU, cylindrar, cockpit med mera, så räknar den ut hur mycket kraft man får, hur snabbt de kan förflytta sig osv.. 8)
Skriv svar