"Nytt" sätt för hemmatillverkning av kretskort!

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Skulle ha köpt en i dag på Clas Ohlson men det får bli i morgon istället när jag ska hämta papper till kretskortstillverkningen :)

Clas Ohlson - Kontorsmateriel/Inplastning
Användarvisningsbild
Jeppsson
EF Sponsor

Inlägg av Jeppsson »

Jag har oxå spanat in de som Clas Ohlson har att erbjuda, det finns en "lyx" model med ställbar värme 349:- !

Annars finns alltid Rustas maskin 299:- om man nu inte har CLas i sjön i närheten!
Rusta Laminatmaskin

Har även hört rykte om att Netto skall ha en för en billig peng!
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Succé :whoho:
Användarvisningsbild
Jeppsson
EF Sponsor

Inlägg av Jeppsson »

Berätta och var är bilderna på resultatet :?: :tumupp: :shock:
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Köpte en billig laminerare på Clas Ohlson och hämtade papper på ett tryckeri som tyvärr inte hade det perfekta pappret men det fick duga så länge.

Det var lite bökigt att få pappret att stanna kvar första gången när jag körde det i lamineraren så jag började med att lägga på ett strykjärn på pappret och kretskortet i några minuter för att pappret skulle fastna och sen så körde jag det 5 gånger genom lamineraren.

När kretskortet hade kallnat så la jag det i ljummet vatten och där fick det ligga tills pappret hade släppt(15-20 minuter). Behövde inte borsta bort något papper eftersom allt hade släppt förutom att det satt lite fiber kvar på tonern men där gjorde ingen skada så jag etsade kortet.

Ledningsbannorna som är ca 0.3 mm breda såg bra ut, är nästan 100% identiska med utskriften. Ska prova och se om det går lika bra att få dit symboler och text på ovansidan.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Vilket papper var det?
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Säg vilket papper det är så köper jag hem en låda, alt snor å rapporterar salodofel :roll:

Fördelen med att jobba på ett papperslager =)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Pappret är hemligheten. :) Perfekt att det släpper av sig själv efter en tid. Det krusar sig inte eller någonting sådant?

Nu blev jag väldigt sugen på att få igång att printa ut mönster direkt på laminat, men tonern tog slut i förrgår. :? Får antingen köpa en bättre begagnad kassett eller toner från ett företag. Får se vad det blir, men lutar åt en kassett.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Kanske inte det bästa pappret men det fungerade fast det skulle nog ha varit lite tunnare, säg kanske 60-70g.

"Det krusar sig inte eller någonting sådant?"
Kollade inte förloppet så noga, ställde äggklockan på 15 minuter och när den ringde så var det klart.
Senast redigerad av BEEP 29 april 2010, 21:31:09, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Jeppsson
EF Sponsor

Inlägg av Jeppsson »

Angående pappers frågan...

Jag hittade en dansk sida där man har provat lite olika papper och har kommit fram till två st papper som fungerar bra.

Det är:
EPSON Photo Quality Glossy Paper type: SO41126
Lite dyr och svår att få tag i.

Verbatim "Glossy Photo Paper" som bl.a kan købes under varenummer: 7101 hos Harald Nyborg. Prisen ligger lige omkring 100 kr. for 100 ark 150 g. papir

Men tyvärr så säljs den inte av Harald Nyborg i Sverige :evil: Jag hade tänkt kolla med den lokala Harald Nyborg här i Karlskrona om de kunde beställa hem just det pappert från danmark.

Dansk sida med pappers förslag!

Men sen får man inte glömma det första inlägget där de skriver ut på en tunn sida från en elektronik katalog!
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Gå till ett tryckeri och fråga om du kan få köpa lite papper, säg att du har svårt att få tag i ett sådant i affärerna så är det nog inga problem.

Välj då ett papper som är väldigt plastigt(blankt) på ytan och som är 70-80g men undvik matt papper för där verkar tonern sitta fast för evigt.
Senast redigerad av BEEP 27 juni 2006, 01:29:57, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Jeppsson
EF Sponsor

Inlägg av Jeppsson »

BEEP Det hade varit himla trevligt om du hade lagt upp lite bilder på det resultatet som du har uppnåt... :)

Om du inte har etsat något så lägg bara upp bilderna på hur det ser ut efter att trycket har blivit överfört till laminatet...
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Jag har bara en dålig kamera som inte kan ta närbilder, skulle ha köpt en ny men det är så mycket annat som ska inhandlas till elektronik-labbet så jag väntar med köpet så jag får väl åka bort till kompisen igen för fotografering men jag ska göra ett kort med lite fler, tätare och smalare ledningsbanor innan jag gör det.

"Om du inte har etsat något"
Har etsat ett kretskort som jag skrev tidigare och det blev lika bra som ett fabrikstillverkat. Nu har jag bara gjort ett kort så det här kanske bara var en ren lyckoträff så det återstår se om det går att hålla en jämn kvalite på alla kort.
Användarvisningsbild
Jeppsson
EF Sponsor

Inlägg av Jeppsson »

Det låter bra BEEP jag ser fram mot bilderna!

Då kan man allså gå och inhandla en laminator utan att vara rädd för att det inte skall fungera.

Vad är det för skrivare som du har använt?

Rengjorde du bara laminatet innan med sprit eller du "slipa/repa" laminatet med sandpapper innan som vissa har skrivit att man måste göra för att få ett bra resultat?
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Köpte den billigaste laminatornpå Clas Ohlson eftersom jag inte ville slänga ut för mycket pengar på något som kanske inte fungerade. Det första som hände med den var att ett kugghjul lossnade men det gick att sätta tillbaka.

En gammal HP LaserJet 5P som vägrar att dö :)

Jag tog en svamp med stålull på ena sidan och ruggade upp ytan och sedan så torkade jag rent med sprit. Glöm inte att slipa bort vassa kanter på kretskortet så att du inte skadar gummirullarna på laminatorn.
Skriv svar