Jag har en pryl med 6 st AAA NiMh batterier i. (seriekopplade)
de är på 750mAh.
Har ingen laddare där jag får plats med alla batterier i samtidigt och dessutom är det lite knöligt att ta ur/sätta i dem.
Kliar lite i fingrarna att modda så jag sätter 2 metallbleck på utsidan och leder in till batterierna och ladda på plats.
Hur hög spänning och ström ska de ha?
(prylen klarar utan problem överspänningen som blir vid laddningen, finns de som kör den på 12volt å har fungerat i åratal)
Det behöver inte vara några avancerade funktioner med laddningsövervakning osv. sätter en timer på laddaren så de inte laddar i mer än inställd tid.
Behöver väl bara vara nån form av stabiliserad spänning?!?
Laddning av NiMh
Enklast är att ladda med C/10 då räcker det med en timer på 13-15 timmar. Problemet är väl att din last inte får ta mer än några få mA om det ska fungera. Bäst är om du kan stänga av lasten medans du laddar.
Det enda du behöver om du ska köra C/10 laddning är en kontant ström- konstant spännings regulator. Strömmen ska isåfall vara 75mA och spänningen 9V.
Edit: Jag kollade på databladet till GPBatteries (GP75AAAH) och där är standardladdning 75mA i 16timmar vid 20grader.
Det enda du behöver om du ska köra C/10 laddning är en kontant ström- konstant spännings regulator. Strömmen ska isåfall vara 75mA och spänningen 9V.
Edit: Jag kollade på databladet till GPBatteries (GP75AAAH) och där är standardladdning 75mA i 16timmar vid 20grader.
lasten stänger av sig själv. (det är en programmerbar multifunktionsfjärrkontroll.)
Läste på batterierna (att jag inte gjorde det från början!) att de kan snabbladas 225ma 4h
eller standardladdning 75ma 14 h
dock står ingen laddspänning. men det fick jag ju nu!
Biltema
har en pryl som man kanske skulle kunna använda. Dock släpper den 500mA det är ju lite styggt för mina stackars batterier.
Kan man få ner strömmen på ett smidigt sätt?
Läste på batterierna (att jag inte gjorde det från början!) att de kan snabbladas 225ma 4h
eller standardladdning 75ma 14 h
dock står ingen laddspänning. men det fick jag ju nu!
Biltema
har en pryl som man kanske skulle kunna använda. Dock släpper den 500mA det är ju lite styggt för mina stackars batterier.
Kan man få ner strömmen på ett smidigt sätt?