Super-Sub-Bas-generator ?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Super-Sub-Bas-generator ?

Inlägg av Meduza »

Kom på en rätt tokig ide när jag satt här på kvällen...

Borde det inte gå att använda en kompressor tillsammans med en orgelpipa där man sätter ett "högtalarelement" eller dylikt i pipans vägg för att modulera luften till att framkalla frekvenser i super-sub-bas (ner till infraljud kanske) området, mellan 5 och 100hz ?

genom att använda en kompressor borde man ju kunna komma ifrån problemet att högtalarelementen inte klarar att flytta tillrärkligt mycket luft för att komma upp i några ljudvolymer, ett par hundra liter luft per minut borde väl räcka till ett par db i alla fall...

man kanske får problem med "blåsljud" i basen dock :p

tokiga ideer man kan få på kvällar va?

vad tror ni ?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Rolig idé. :)

Jo, det kanske skulle fungera.
Om jag inte tänker fel så behöver man väl nästan använda kompressorn för att flytta luften, dvs ändra luft-trycket? Blåser den lika mycket hela tiden så kanske inte högtalaren orkar flytta på luften. Men visserligen borde den kunna modulera luften.. Hm, det tål att fundera på. :)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

nasa hadde ett betonghorn som matades med tryckluft, dom kom upp i 210 db , antagligen tänkt som vapen

i detta fallet så tror jag inte att man behöver ändra riktingen på luften utan att man kan acceptera ett visst dc bias :D

en bra och snabb servoventil kopplad till ett slutsteg borde ge kul resultat, det finns ström till tryck ventiler att köpa, bara till att testa

dock för detta tankarna till rockbandeet novalucol i en viss bok :twisted: :D
och för all del, sätt inte det i händerna på motörheads trummis
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Själv så för det mina tankar till plutoniumrockbandet "Disaster Area" i en viss bok...
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Att ha en "orgelpipa" kommer väl bägränsa den konstruktiva interferens till grundton och övertoner, viket kanske inte är så kul bas i längden. Eller du funderar även på ett variabelt insläpp längst pipans längd, likt en flöjt eller så?

Annars för idén mig till tankarna bakom hornalddade basar kanske ännu mer transmission line-principen för högtalare.

Vill man flytta mycket luft kan man ju lika gärna skaffa sig ett par snabba kolvar med tillhörande drivmedium, bulta fast dem rejält i marken och låta dem flytta en hel plywoodkiva (1,2 x 2,5 m) instängd i någon högtalarliknande konstruktion.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

$tiff:Eller bygga en bas av typen pulsjet. Låter lite lagom sådär.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Kan man få pulsejet att gå på så låga frekvenser då?
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Är nog bara att bygga en stor nog pulsejet, då sjuker även resonans frekvensen. Men det kanske finns något hinder för att bygga en så stor?förutom att du måste ha en hel tankbil med gasol för att starta den. :lol:
Användarvisningsbild
Turbosharp

Inlägg av Turbosharp »

okey då har jag en fråga, kanske inte lika rolig men ändå.

skulle det funka att ta loss membranet från säg en 15" bas och ersätta detta med en tryckplatta på magneten, sen montera konstruktionen i sin favorit stol/soffa och hoppas på tjyssta effekter när man kollar på nån av starwars filmernas rymdkrig :D

min tanke är att det borde bli bättre tryck genom "stelmontering" än att använda sig av tryckvågor i luft som dämpar. skulle detta funka eller?
vore ju nått att använda sprängda högtalare till :D
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> Turbosharp

Javisst funkar idén, men du får så klart vara försiktig så du inte bränner talspolen. Sen måste man ju tänka på att talspolen måste sitta extremt centrerat i magnetgapet alltid för att inte skrapa i och dö alldeles för tidigt p.g.a. mekanisk förslitning.
Användarvisningsbild
Turbosharp

Inlägg av Turbosharp »

okey så jag antar att "talspolen" är den som sitter i mitten och genererar ljudvågorna via menbranet. är det membranet som centrerar den i vanliga fall och isf finns det nån bra lösning att göra det via en platta?
kan spolen bränna om man belastar den för mkt, tex om den får svårt att jobba eftersom det inte längre handlar om ett lätt membran!?
fler tips? =)

men visst vore det fräckt att komplettera biosystemet (som jag inte har för tillfället) med en mega "vibrator"/bas i ryggen :D bara att sätta en stor bas i vanliga fall tex i bilar ger ju ett jäkla tryck, men en direktverkan måste vara det mest optimala : )
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> Turbosharp

Membranets rörelser ser även till att talspolen får ventilation som krävs för att avleda värmen som bildas. Tar man bort membranet så kan man inte köra lika hårt utan att komplettera med kylning.

Idén är inte så dum, så länge man inte är audiofil.
Just därför finns det redan produkter som är avsedda för att skruvas i t.ex. sängen eller datorstolen, som vibrerar vid kraftiga basljud.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag har en kompis som konstruerat några ljudfåtöljer. Makalöst stort stereoljud och den kan spela riktigt högt! Den är främst till för att döva ska kunna känna musiken och för vissa förståndshandikappade som då kan stimuleras med en ny spännande upplevelse.

Det sitter (förutom de vanliga högtalara) en 15"-bashögtalare i sitsen och en eller två 12" (tror jag det var) i ryggstödet. Man behöver varken plocka bort membranet eller "steloperera" dem. De ger tillräckligt med tryck för att få ljudet att kännas ändå. Gott och väl!
Användarvisningsbild
Turbosharp

Inlägg av Turbosharp »

audiofil ^^ nej definitivt inte :P

om man lyckas få det att funka tillfredställande kan man ju komplettera med fläktkylning isf. får börja leta sprängda högtalare nu då =)
det låter ju tufft, kan du sidan? får ge mig ut på google :)

jaha smart :)

jag vet hur det känns att ha en 12"are i ryggen, och Ja det blir bra med tryck om man kör maxbas ;) men i detta fallet är jag helt ute efter vibrationerna, hade varit kul att testa åtminstone =D någon som kan ge mig lite fler handfasta tips på konstruktionen?
Skriv svar