MIDI-trumset, frågor kring implementation

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Haptic

MIDI-trumset, frågor kring implementation

Inlägg av Haptic »

Hallå där! Det här är min första post här så jag hoppas att jag hittat rätt forum.

Det är nämligen så att jag hade tänkt att starta upp ett litet elektronikprojekt, men det var ett tag sedan man läste elektronik i plugget så jag skulle behöva eran hjälp. Det jag hade tänkt bygga är ett MIDI-trumset för att komplettera mina övriga instrument, och givetvis passa på att få leka lite med elektronik igen. Jag hittade en sida som beskrev processen, men skulle behöva lite hjälp att tolka den då min ellära hunnit bli lite rostig.

Jag har främst koncentrerat mig på det här diagrammet och försökt plocka ut motsvarande komponenter i ELFAs katalog (jag vet att det kanske finns billigare/bättre butiker, men det är den enda jag känner till, tipsa mig gärna om alternativ).

För att kunna, på lättaste sätt, se vilka komponenter jag har plockat ut så tar ni följande tabell (det ska vara tabbar mellan kolumnerna ifalla att ELFAs system klagar på formateringen):

75-511-87 1 LCD 16x2 TN LED
73-347-69 1 PIC16F877A-I/P
74-515-29 1 4,0 MHz kristall par
65-848-82 2 Kerkond 33pF/100V NP0
65-183-69 2 Kond 0,1uF/63VDC MKT
35-084-39 3 Ministrömst brytande
35-038-02 1 Strömst 1-pol H8600VBBB01
70-180-05 1 BY255 diod 3A 1300V
48-138-12 1 IC-sockel 40-pol löd
48-396-92 1 Labkort 110005 100x160
64-414-63 1 Trimpot PT6KV 10kohm
60-056-15 7 Motst 10kohm 5% 1/8W
60-054-17 2 Motst 220ohm 5% 1/8W
60-053-75 23 Motst 100ohm 5% 1/8W

... klipper ut den och klistrar in i ett tomt textdokument (ex notepad eller vim, inte formaterande editorer som ex Word). Spara filen med filtillägget .tsv. Gå in på http://www.elfa.se, tryck på knappen kundvagn, tryck på knappen "egen lista", scrolla ner till rubriken "Hämta kundvagn/artikelfil", tryck på bläddra, leta upp tsv-filen och tryck hämta. Då borde ni ha hela listan på komponenter och kan lätt klicka på dess artikenummer så ni slipper söka manuellt.

Det jag är mest fundersam över är om jag har tolkat de komponenter som är markerade "IC1" och "XTAL" rätt i bilddiagrammet. De andra är väl mer standardkomponenter så de borde väl stämma, men det är fullt möjligt att jag gjort några nybörjarfel så som att ha för hög tolerans på vissa resistorer etc.

Lite blandade frågor:

* Varför har de "pull-down"-resistorer på inkanalerna i diagrammet? Har för mig jag såg en variant på det diagrammet tidigare utan dessa. Är det för att de ska kunna koppla på en förstärkare?

* Som sensorer så pratar de om något som kallas "Piezo transducers". Jag har förstått att det är någon form av skaksensorer, men jag har inte lyckats hitta vart man kan köpa sådana. Några tips?

* Det ser ut som att IC1 kretsen är en slags spänningsregulator, behövs verkligen den eftersom alla kretsarna verkar drivas på 5V? Eller är det kanske till för att koppla in en batterieleminator?

* Jag har ingen PIC-programmerare, går det att knåpa ihop ett enkelt gränssnitt mot PCn? Tex någon temporär lösning på mönsterkortet och koppla den via parallellporten eller USB. Ge mig gärna förslag på hur detta skulle kunna lösas rent praktiskt (antingen med egna exempel eller länkar till lösningar). Har bara kodat PLD:er i plugget innan och då hade vi allt riggat åt oss så jag är lite grön på det här området. Jag är programmerare så jag kan nog hantera mjukvarusidan, men skulle behöva tips på hur jag gör med hårdvaran.

Stort tack på förhand!
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Kul med ännu en musik-intresserad forumanvändare!
Välkommen hit! :)

När det gäller kristall och PIC-krets (och även PIC-programmerare) så är sodjan (här på forumet) billigare än Elfa. Då får du även med kondensatorerna (C3 och C4.) Programmeraren heter "Wisp628" och används av ganska många på forumet. Kika på www.jescab.se

Istället för "Piezo transducers" så kan du kika på piezo-högtalare, piezo-mikrofoner eller liknande. Alla piezo-element fungerar bra till trumpads/trumplattor. Jag har med stor framgång även använt vanliga högtalare och små mikrofoner till detta.

IC1 är mycket riktigt en spänningsregulator (7805). Då kan du mata in t.ex 9V och ändå få stabil 5V till resten av elektroniken. Hos Elfa har LM78M05 art.nr 73-268-44.
offe

Inlägg av offe »

Instämmer med JA, kul att musik-projekten blir fler och fler!

Haptic: Om du inte känner till eDrum så ta en titt på den också. Finns rätt mycket intressant där och killen som håller i projektet uppdaterar firmwaren med trevliga funktioner då och då. Själv har jag dock inte hunnit komma igång med min trigger.

/offe
Haptic

Inlägg av Haptic »

Tack för all feedback. Ska definitivt kolla in den där eDrum, verkar vara ett stabilt bygge. Någon som beställt därifrån och vet om de fortfarande säljer kitten och vad det kostar att skeppa till Sverige?

Ska ta mig en titt på programmeraren också. Tack för hjälpen!
Skriv svar