Få en dator-tft att acceptera rgb-pal?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Eelector
EF Sponsor
Kontakt:

Få en dator-tft att acceptera rgb-pal?

Inlägg av Eelector »

Mindre 14-15tums tft skärmar börjar bytas ut på företagen. När mina föräldrar bad mig titta efter en platt skärm att ha i husbilen, kom jag att tänka på de som gjort kablar för att direkt koppa VGA rgb från grafikkort -> tv. Skulle det gå att göra tvärt om? Dvs få en tft-skärm att acceptera RGB signal (i scart) från en satellitmotagare? Hsync och Vsync blir kanske allt för långsamma, men det kanske går att göra något åt?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

hoppar på tråden och ställer ungefär samma fråga

sen har jag kollat på video till vga adaptrar , har för mig att det fanns men hittar inga i dom vanliga hobbyelektronikkatalogerna
kollar på ebay och hittar
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... :B:EF:US:2

någon som provat något liknande?

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... :B:EF:US:2
tgr

Inlägg av tgr »

Inte riktigt rätt sak ni letar efter men jag kör en Avermedia Box 9 kopplad till min tft i arbetsrummet för att kunna se på tv. Den funkar självklart utan dator inkopplad.

Mina föräldrar har en Avermedia DVB-T burk som de kör på en gammal skärm i sitt arbetsrum.

Som sagt inte bara en converter men smidigt om man ändå skall köpa digitalbox :) Det finns ett gäng olika märken på modeller för de olika näten.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

då är frågan, hur pass bra bild har man på en datorskärm om man kör tv på den?

jämförbart med en vanlig lcdtv?
några synliga nackdelar?

börjar ju bli dags att göra något åt tv apparaterna då dom analoga sändningarna försvinner till hösten för mig
fast jag funderar på att slänga ut tv'n helt och hållet, blir bara mindre och mindre som är värt att kolla på
tgr

Inlägg av tgr »

jag har ingen lcdtv att jämföra med tyvärr.

På min burk med analog mottagning är bilden bättre än på min 7år gamla 28" vanliga tv. Den är däremot inte perfekt. Det skulle visserligen kunna bero på att den analoga signal jag har på min burk inte är nå vidare bra p.g.a. störningar å väldigt lång kabel med mycke inkopplat... Den har dock RGB ingång så jag borde få bra bild från t.ex. xboxen.

På mina föräldrars dvb-t burk som de kör till lcd skärm är bilden numer knivskarp och perfekt. (Jag visade dom nu i helgen att den har en inbyggd signalmätare så vi riktade om tvantennen för att få signalen i topp)
Eelector
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Eelector »

Det verkar som pc monitorer borde klara visa PAL rakt av, bara de klarar så pass låg scanrate.

http://www.repairfaq.org/sam/vidconv.htm#nvcttr

Någon som vet vad normala dator-lcd:er har för min. sync? (pal är väl strax över 15kHz resp. 50Hz?)
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Det här är en hel vetenskap. TFT-skärmar har ofta/oftast den trista egenskapen att det måste vara vissa tämligen exakta frekvenser för att det skall fungera. Annars kommer de förhatliga "video mode not suported" rutan upp.

Se också upp med billiga omvandlare för video till VGA. Det finns snikade saker som bara är scandoublers och fungerar i USA som har 60Hz framerate. Här i Europa med 50Hz så klippas bilden i nederkanten om skärmen är tillräckligt dum, annars visas den ovan nämnda rutan.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

I princip så går det (oftast), MEN tyvärr flimmrar det fan om man inte linjedubblar. Det bästa är att läsa tolka in videobildern i ett dubbelports SRAM och klocka ut det i någon bra VESA-standard. Med denna lösning så slipper man flimmret. Tvärr så räcker inte ens detta för riktigt bra resulat eftersom det är för få linjer i en vanlig TV-bild för att gå jämt upp på en TFT.

Det vettiga lösningen är att ha ett riktigt driver kort som kan skala både frekvens och storlek mellan S-video och LVDS.

Detta kort fungerar bra, men kan vara lite svårt att få tag i som privatperson:

http://estecom.co.kr/bbs/view.php?id=pr ... =asc&no=16
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

En halvbra lösning för att bli av med det mesta av flimmret är att köra med 60Hz framerate om skärmen stödjer det.

Jag kör en lite orginell kombination bestående av en gammal Amiga1000 från mitten av 80-talet på en TFT-skärm. :) (Använder visserligen ett program som låter mig ställa in alla möjliga skärm-parametrar.)
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Aha, och det blir om än inte bra så helt oki ?
Skriv svar