Felsöka HF-tändning på TIG-svets?
Felsöka HF-tändning på TIG-svets?
Jag köpte en begagnad TIG-svets igår där HF-tändningen är paj. Det är en EWS Personal 3Ti. Ytterst lite info om den finns i denna pdf på sid 9 och 14: http://content3.lincolnelectric.com/it/ ... no2004.pdf
EWS blev uppköpta av Lincoln nån gång på det sena nittitalet och finns därför inte kvar. Jag har mailat lite olika Lincolnåterförsäljare för att se om det går att få tag på en manual/elschema.
Svetsen funkar i övrigt som den ska. (Förutom att gasen ut i handtaget verkar vara på hela tiden, men det känns som ett mindre problem att lösa än HF-tändningen.)
Det verkar ju finnas lite kompetens på forumet, t.ex: http://elektronikforumet.com/forum/view ... 6&start=15
Så till svetsen.
Utanpå:
Inuti:
Denna del verkar ha att göra med HF-tändningen. På andra bilden har jag lyst in på vad jag antar är nån slags gnistgap. När jag trycker på knappen händer det för det mesta ingenting vid gnistgapet. Men vid kanske var tionde-femonde försök så uppstår en gnista, inte precis när jag trycker på knappen utan till synes lite slumpmässigt. Skraptändning funkar bra.
Är det någon som har tips på hur jag kan felsöka? Vilka komponenter kan man misstänka? Ska man ge sig på att justera gnistgapet eller är det bara dumt?
EWS blev uppköpta av Lincoln nån gång på det sena nittitalet och finns därför inte kvar. Jag har mailat lite olika Lincolnåterförsäljare för att se om det går att få tag på en manual/elschema.
Svetsen funkar i övrigt som den ska. (Förutom att gasen ut i handtaget verkar vara på hela tiden, men det känns som ett mindre problem att lösa än HF-tändningen.)
Det verkar ju finnas lite kompetens på forumet, t.ex: http://elektronikforumet.com/forum/view ... 6&start=15
Så till svetsen.
Utanpå:
Inuti:
Denna del verkar ha att göra med HF-tändningen. På andra bilden har jag lyst in på vad jag antar är nån slags gnistgap. När jag trycker på knappen händer det för det mesta ingenting vid gnistgapet. Men vid kanske var tionde-femonde försök så uppstår en gnista, inte precis när jag trycker på knappen utan till synes lite slumpmässigt. Skraptändning funkar bra.
Är det någon som har tips på hur jag kan felsöka? Vilka komponenter kan man misstänka? Ska man ge sig på att justera gnistgapet eller är det bara dumt?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- tecno
- Inlägg: 27169
- Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
- Skype: tecnobs
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Felsöka HF-tändning på TIG-svets?
När du skraptänder, hur ser det ut då i gnistgapet? Kan tänka mig att gapet har blivit för stort, så jämför hur det ser ut i gapet vid skrap / HF tändning
Re: Felsöka HF-tändning på TIG-svets?
Justerade ner gnistgapet lite. Voila, den funkar!
Jag hade ju kunnat testa det innan jag kastade ut en tråd här... Men jag trodde ju att när förra ägaren sa att den var trasig så menade han det. Då har jag ju i alla fall gjort ett klipp!
Ventilen till gasflödet slår till så fort man slår på svetsens strömbrytare, men den är stängd när man inte har strömmen på. Den bryr sig inte om i fall man har knappen intryckt eller inte med andra ord. Men det är inte glapp i knappen m.t.p. att den funkar som den ska vid tändning av ljusbågen. Jag får rota lite och se om jag kan lista ut vad det beror på. Den är ju inte kopplad direkt till knappen då man ska kunna köra fyrtakt (tvåtakt) d.v.s. att man trycker en gång på knappen för att tända och en för att släcka och alltså inte håller inne knappen. Kan ju vara nåt relä/transistor som styr det som har hängt sig/pajjat.
Jag hade ju kunnat testa det innan jag kastade ut en tråd här... Men jag trodde ju att när förra ägaren sa att den var trasig så menade han det. Då har jag ju i alla fall gjort ett klipp!
Ventilen till gasflödet slår till så fort man slår på svetsens strömbrytare, men den är stängd när man inte har strömmen på. Den bryr sig inte om i fall man har knappen intryckt eller inte med andra ord. Men det är inte glapp i knappen m.t.p. att den funkar som den ska vid tändning av ljusbågen. Jag får rota lite och se om jag kan lista ut vad det beror på. Den är ju inte kopplad direkt till knappen då man ska kunna köra fyrtakt (tvåtakt) d.v.s. att man trycker en gång på knappen för att tända och en för att släcka och alltså inte håller inne knappen. Kan ju vara nåt relä/transistor som styr det som har hängt sig/pajjat.
Re: Felsöka HF-tändning på TIG-svets?
Svetsen har ångat på bra när jag har använt den. Men nu strular den igen.
Jag svetsade ett par 2,5 mm-pinnar igår. Idag skulle jag fortsätta och la en loppa för att fästa en grej. Nästa gång jag skulle tända elektroden så händer igenting. Precis som om man glömt sätta dit jordklämman. Svetsen startar när man slår på den, ett relä drar och fläkten går. Men det händer inget när man svetsar.
Jag har dubbelkollat kablarna flera gånger och gjort rent handtaget. Öppnat svetsen och blåst rent samt sett till att alla kablar som sitter med kabelskor är åtdragna. Ockulär inspektion av innanmätet renderar inga misstänkta komponenter som ser dåliga ut.
Någon med tips på vad/var jag kan mäta?
Nu står jag här med ett hål i däcket och ingen svets...
Jag svetsade ett par 2,5 mm-pinnar igår. Idag skulle jag fortsätta och la en loppa för att fästa en grej. Nästa gång jag skulle tända elektroden så händer igenting. Precis som om man glömt sätta dit jordklämman. Svetsen startar när man slår på den, ett relä drar och fläkten går. Men det händer inget när man svetsar.
Jag har dubbelkollat kablarna flera gånger och gjort rent handtaget. Öppnat svetsen och blåst rent samt sett till att alla kablar som sitter med kabelskor är åtdragna. Ockulär inspektion av innanmätet renderar inga misstänkta komponenter som ser dåliga ut.
Någon med tips på vad/var jag kan mäta?
Nu står jag här med ett hål i däcket och ingen svets...
Re: Felsöka HF-tändning på TIG-svets?
du kan börja med att mäta om den ger 60 volt i tomgångsspänning i mma
//Ola
//Ola
Re: Felsöka HF-tändning på TIG-svets?
Fan, jag kom på att jag lånat ut min multimeter. Återkommer när jag fått tillbaks den.
Re: Felsöka HF-tändning på TIG-svets?
Jag lånade en annan svets för att limma ihop båten. Sent omsider har jag nu lokaliserat multimetern och mätt. Tomgångsspänningen i MMA-läge är 0 V och i TIG-läge är den 1.467 V.
Någon med tips på hur jag felsöker vidare?
Någon med tips på hur jag felsöker vidare?
Re: Felsöka HF-tändning på TIG-svets?
då får du kolla om det finns någon spänning på dc-bussen
följ inkommande fram till likriktaren och mät efter den
brukar sitta ett par stora kondingar på bussen
//Ola
följ inkommande fram till likriktaren och mät efter den
brukar sitta ett par stora kondingar på bussen
//Ola
Re: Felsöka HF-tändning på TIG-svets?
Jag har 325 VDC på kondensatorbanken. Mätt i punkterna markerade i bilden ovan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Felsöka HF-tändning på TIG-svets?
då fungerar ju den biten
näsa steg blir att kolla så styrelektroniken får spänning
denna skall styra igbt så du får tändspänning
//Ola
näsa steg blir att kolla så styrelektroniken får spänning
denna skall styra igbt så du får tändspänning
//Ola
Re: Felsöka HF-tändning på TIG-svets?
Det går inte snabbt för mig med felsökandet. Då och då snubblar jag över svetsen i verkstan och kommer ihåg att jag borde laga den.
Jag har 12 VDC på vad jag antar är nån slags styrkort (ovan till vänster i bilden). Och lysdioderna på kontrollpanelen lyser.
Jag har förjäves försökt leta fram nån slags elschema på svetsen utan att lyckas.
Antar att IGBTerna är de som syns i ett "fönster" på kretskortet i bilden i förra inlägget. Går de att mäta upp på något sätt?
Jag har 12 VDC på vad jag antar är nån slags styrkort (ovan till vänster i bilden). Och lysdioderna på kontrollpanelen lyser.
Jag har förjäves försökt leta fram nån slags elschema på svetsen utan att lyckas.
Antar att IGBTerna är de som syns i ett "fönster" på kretskortet i bilden i förra inlägget. Går de att mäta upp på något sätt?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Felsöka HF-tändning på TIG-svets?
Sådär. Då har jag levt ytterligare två år av mitt liv helt TIG-lös. Idag behövde jag svetsa fast en mutter på en avdragen skruv och TIGen hade ju varit perfekt.
Jag har mailat diverse svetsverkstäder men ingen kan få fram schema.
Vad är Q1-Q4? Jag har resistansmätt över dem å de ligger alla på 514 Ω.
Vad är det här för prylar på den stora kylflänsen? Dioder som likriktar?
Jag har mailat diverse svetsverkstäder men ingen kan få fram schema.
Vad är Q1-Q4? Jag har resistansmätt över dem å de ligger alla på 514 Ω.
Vad är det här för prylar på den stora kylflänsen? Dioder som likriktar?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Felsöka HF-tändning på TIG-svets?
Ja https://images.app.goo.gl/bBVQMmzpWAPjXHmWA
Har ingen aning om hur man lagar svetsar, men prova att diodmäta dem.
I min svets har sekundären på transformatorn två lindningar, och två grupper av dioder halvvågslikriktar vardera lindning. Sen är utgående anslutning kopplad direkt till kylflänsen. Kanske kan ge dig en ledtråd om hur likriktaren funkar (om din har samma konstruktion).
Har ingen aning om hur man lagar svetsar, men prova att diodmäta dem.
I min svets har sekundären på transformatorn två lindningar, och två grupper av dioder halvvågslikriktar vardera lindning. Sen är utgående anslutning kopplad direkt till kylflänsen. Kanske kan ge dig en ledtråd om hur likriktaren funkar (om din har samma konstruktion).
Re: Felsöka HF-tändning på TIG-svets?
Vad står det under lapparna på Q1-Q4, IRFP 450?
Om så, mät dessa mellan pin3 och kylflänsen/sexkantskallen, det ska inte vara 0 Ohm där.
Är det kvar en liten stump av pin 2? Har den kontakt med kylflänsen, ska vara 0 Ohm där.
Om så, mät dessa mellan pin3 och kylflänsen/sexkantskallen, det ska inte vara 0 Ohm där.
Är det kvar en liten stump av pin 2? Har den kontakt med kylflänsen, ska vara 0 Ohm där.
Re: Felsöka HF-tändning på TIG-svets?
Undet etiketten står det:
Jag mätte mellan kylfläns (gul) och de tre benen (blå, grön och röd). Blå och röd till gul visar 1,1 MΩ. Grön till gul visar 0,5 Ω.IRGP440U
9E2T 9431
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.