SeniorLemuren skrev:TomasL skrev:
Och isoleringen är några mikrometer tjock, så den kanske klarar 50V eller nått sånt.
Jo, MEN spännings-skillnaden mellan varje lindningslager är inte så hög, dessutom använder man extra isolering närmast stålet i motorn.
Om du har 2000 varv i en lindningshärva så blir spänningen mellan varje varv, dvs i princip det som isoleringen skall klara 600/2000 dvs 0,3V.
Eller om man skall försöka hålla sig till lite bättre underbyggd fakta i stället för att gissa vilt.
How can I determine the voltage insulation rating of magnet wire?
Och på vilket sätt gissar jag:
The primary purpose of magnet wire insulation is to provide turn-to-turn or layer-to-layer isolation; as such, the voltages involved are relatively low, regardless of the overall component rating. Therefore the actual voltage rating is usually of little interest. For higher withstand voltages - between the winding and the core or other components - other forms of barrier are normally employed.
Så ja, isoleringen på lindningstråd behöver bara skydda för spänningsskillnaden mellan lagren eller mellan varven, vilket som nu är högsta värdet.
Att det finns olika typer av isolering, handlar mer om temperaturområdena, inte om spänningståligheten.
Beträffande omformardrift så är det i de allra flesta fallen så att lindningarna fallerar pga övehettning, dvs ofta beroende på höga jordströmmar som värmer upp lindningen.
Just därför kan det vara dålig ide att köra frekvensomformare på en gammal motor, då lindningen inte håller tillräckligt hög temperaturklass.