då allt annat står still på grund av hjärnbrist och liknande så börjas en ny tråd om ett kommande bygge
länge har jag annvänt en nätdel som bygger på en tda2030 effketförstärkare
en mycket praktisk sak som är relativ vettig, man har en variabel utspänning från -15 till +15 och kan modulera den med en annan ingång
nu börjar tankarna dra iväg åt ett annat håll
skulle vilja ha ett kraftigare sådant agg, en som klarar att simulera 230v ac med minst 5A, litesmåjobbigt bygge med det borde gå
några problem funnes ju, tror mig ha det dyraste, nättrafo, likriktare, kondingar och effektrtrissor med tillhörande kraftiga kylflänsar
har kollat en hel del på ljudförstärkar kretsar för att hitta inspiration men jag har ett aber, utgångstrissorna är npn, och jag lär inte hitta några pnp i dom effekterna
hittade några steg som hadde 2n3055 som effektrissor och där finns en del att hämta, men jag skulle vilja se mera ritningar på lämpliga slutsteg
några tips?
om man ser det som en ljudförstärkare så behöver den inte var perfekt, dista kan den göra upp till någon % däremot ska den klara strömbegränsning och dc till så högt som möjligt i frekvens,
ett annat aber är att effektrissorna bara klarar 600v och det räcker inte riktig till, så jag får koppla dom två i serie på varje sida om matningspänningarna, har sett några sådanna koppplingar men inte lagt dom i minnet, någon som vet mera?
brutal förstärkare/nätdel
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Problemet är enkelt. Använd ett helt vanligt slutsteg och en trafo. sätt en mättrafo på utgångsspänningen och mata in denna spänning till din AGC.
Byggde en 50W 400Hz 115 V generator på denna tekniken. INte så vackert kanske, men fungerar. Eventuellt måste man lasta lite på utgången för bra funktion. Den billiga biltema slutsteget jag använde distade grymt vid ren induktiv last som det blir utan belastning. Men enkelt att testa och enkelt som tusan att bygga också..
Byggde en 50W 400Hz 115 V generator på denna tekniken. INte så vackert kanske, men fungerar. Eventuellt måste man lasta lite på utgången för bra funktion. Den billiga biltema slutsteget jag använde distade grymt vid ren induktiv last som det blir utan belastning. Men enkelt att testa och enkelt som tusan att bygga också..
tanken har slagit mig men den gamla jag annvänder har ju möjlighet till allt från dc till några tiotals khz, men med för liten effekt och framför allt för låg spänning, och med dc komponent i så utesluter man transformatorn
så en dc kopplad effekt op modell några kilowatt vore lagom
håller på med simulering av nätstörningar och liknande så då skulle man kunna köra en fil från ljudkortet via en galvanisk isolation direkt till nätdelen/förstärkaren och få bra resultat
och innan man blir påhoppad av att inte ha ljudkortet som tongenerator så kan jag säga att jag har några riktiga tongeneratorer och även kombinerade tongenerator/brusgenerator men det som saknas är en programerbar tongenerator för att simulera nätstörningar
då kan man unna sig att annvända datorn som ljudkort
så en dc kopplad effekt op modell några kilowatt vore lagom
håller på med simulering av nätstörningar och liknande så då skulle man kunna köra en fil från ljudkortet via en galvanisk isolation direkt till nätdelen/förstärkaren och få bra resultat
och innan man blir påhoppad av att inte ha ljudkortet som tongenerator så kan jag säga att jag har några riktiga tongeneratorer och även kombinerade tongenerator/brusgenerator men det som saknas är en programerbar tongenerator för att simulera nätstörningar
då kan man unna sig att annvända datorn som ljudkort
- JimmyAndersson
- Kontakt:
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
ja eller ett dubbelports SRAM-minne kopplat till en D/A omvandlare som du styr med en microcontroller. Då kan du ladda in sinus, modifierad sinus eller vilken kurvform du önskar och styra frekvensen med hjälp av klockan (givetsvis en HPWM utgång ifrån picen) Voila, en programeringsbar effektsignalgenerator.