Nu är plotklassen rejält uppdaterad. Förutom att y-skala är fixad så har jag flyttat ut grafen till ett eget fönster så att man lätt kan placera och ändra storlek på den. Sen så har jag fixat "continous"-läget, då har man nutid längst till höger i grafen och den körs tills man trycker på stopp. Till skillnad från "capture"-läget då den körs en viss tid.
Har även fixat inteprolation på hastigheten.
Utan interpolation
Med interpolation, 3 st beräkande värden per uppmätt värde. Skaplig skillnad. Men problemet med att den visar 0RPM en bra stund i början kvarstår att fixa. Det är ju visserligen en liten dötid normal, men jag tror inte att den är så stor.
Continous-läge som visar start samt två andra stegsvar. Inte världens bästa prestanda men jag har inte lagt ner så mycket tid på att trimma regulatorn. Cursors är också nytt.
Sen så har jag även skrivit en SVM(space vector modulation) algoritm, som så småningom får ersätta sinus PWM. Den har högra utnyttjandegrad av Vdc. 100% mot <90%.
Satte dit en resistor på 0,47Ohm i serie för att se strömmen. Inte så jättevacker, switchfrekvensen på 2kHz(har fortfarande långsamma optokopplare) sätter sina spår.
Nu när det inte är lika fint väder så kanske det blir läge att provköra med "stora" motorn.
To be continued...