Nu såg jag att den här laddaren har ersatts av en nyare variant som har en funktion för att ladda kalla batterier. Har jag klantat mig när jag laddat batterier som vanligt när det är -10?
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Ba ... 000040412/
Aha, jag misstänkte just att det var fel på min CTEK då den inte ville sluta ladda. Då är det inget att göra åt, bara att kasta alltså..
Har haft en trasig CTEK, var 2år hade tappat kvittot så det blev en ny. Den används fortfarande. Fast idag skulle jag inte köpt CTEK.Platis skrev: ↑4 mars 2018, 23:32:30 Har ju haft en del CTEK-laddare både hemma och på jobb i olika storlekar(3.8-25A), har ingen direkt erfarenhet från andra märken när det gäller elektroniska laddare. Tycker dom funkat bra. Peppar peppar men hittills har ingen gått sönder för mej, men vet en del andra som haft otur! Verkar skilja en del mellan dom olika modellerna hur varma dom blir har jag märkt. Vissa har blir riktigt stekheta vilket säkert påverkar livslängden. Skiljer säkert också en del mellan "årsmodellerna", då innehållet och laddsteg ändrats/utökas!
Dom negativa invändningar jag har, har egentligen att göra med att ha dom inkopplade som "underhållsladdare" över lång tid tex vid långtidsförvaring av bil/båt/husvagn. Alla batterier som varit inkopplade på årsbasis har blivit förstörda för mej, varför vet jag inte! Just detta har varit med 2 olika laddare och 3st olika batterier. Batterierna har varit i princip bara att kasta=tvärdöda efter typ 1-2 år, fullt ok vid avställning! Vet inte om andra råkat ut för samma sak?