Automatisk fönsteröppning / kattlucka
Automatisk fönsteröppning / kattlucka
Nu på sommarn går det ju bra att ha fönstret öppet hela tiden (har gjort en kattstege upp till fönstret), men när de börjag bli kallt så kunde det vara praktiskt att fönstret eller kattluckan öppnades sutomatiskt när just min katt kommer nära.
Finns det någon mindre typ av motor med en skruv som kan öppna/stänga tex ett fönster ?
Hur kan man lösa detta med att öppning bara ska ske för just MIN katt ?
Nån slags identifieringssystem förstås, men finns det nåt färdigt, byggsater eller dylikt ?
Finns det någon mindre typ av motor med en skruv som kan öppna/stänga tex ett fönster ?
Hur kan man lösa detta med att öppning bara ska ske för just MIN katt ?
Nån slags identifieringssystem förstås, men finns det nåt färdigt, byggsater eller dylikt ?
Om du söker på "linear actuator" kommer det en del träffer på stegmotorer med skruv i, dessa kör fram o tillbaka beroende på vilken väg man kör stegmotorn.
RFID känns lite överkurs, det kan räcka med en svändningskrets i halsbandet på katten, med en lämplig placerat spola och styrelektronik kan det fint räcka.
RFID känns lite överkurs, det kan räcka med en svändningskrets i halsbandet på katten, med en lämplig placerat spola och styrelektronik kan det fint räcka.
Läste om ett kul projekt för en stund sen, där nån byggde en datorstyrd kattlucka, som bara öppnades om katten inte hade något i munnen:
Länk: http://www.quantumpicture.com/Flo_Contr ... ontrol.htm
Du behöver ju inte något komplicerat iofs... Icecap's förslag borde funka bra. Beroende på vad du vill hänga på katten, kan du evt göra en krets som bara detekterar en metallbit (ingen större risk att andra djur går omkring med en), eller bara en bit reflex som skickar tillbaks IR-ljus från en LED till en detektor.
Länk: http://www.quantumpicture.com/Flo_Contr ... ontrol.htm
Du behöver ju inte något komplicerat iofs... Icecap's förslag borde funka bra. Beroende på vad du vill hänga på katten, kan du evt göra en krets som bara detekterar en metallbit (ingen större risk att andra djur går omkring med en), eller bara en bit reflex som skickar tillbaks IR-ljus från en LED till en detektor.
Måste det vara en motor? Annars är det ju enklare med en liten elektromagnet som drar bort en spärr eller släpper en metallplatta när rätt katt detekteras, så får katten själv öppna luckan.
Har både microswitchar, en liten 12V (om jag minns rätt) skruvmotor m. kugghjul och små elektromagneter i min skrotlåda, som du kan få för nån tia+frakt om du är interesserad.
Har både microswitchar, en liten 12V (om jag minns rätt) skruvmotor m. kugghjul och små elektromagneter i min skrotlåda, som du kan få för nån tia+frakt om du är interesserad.