Automatisk fönsteröppning / kattlucka

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
IceBear

Automatisk fönsteröppning / kattlucka

Inlägg av IceBear »

Nu på sommarn går det ju bra att ha fönstret öppet hela tiden (har gjort en kattstege upp till fönstret), men när de börjag bli kallt så kunde det vara praktiskt att fönstret eller kattluckan öppnades sutomatiskt när just min katt kommer nära.

Finns det någon mindre typ av motor med en skruv som kan öppna/stänga tex ett fönster ?

Hur kan man lösa detta med att öppning bara ska ske för just MIN katt ?
Nån slags identifieringssystem förstås, men finns det nåt färdigt, byggsater eller dylikt ?
Användarvisningsbild
Jeppsson
EF Sponsor

Inlägg av Jeppsson »

RFID... Passivt och litet system som kan sitta i halsbandet på din katt!

RFID brikorna har en unikkod som du kan använda för att kattluckan bara skall öppnas för just din katt!

EDIT: Säg bara till så att hela katten är inne innan luckan stängs! :roll: :cry:
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Gå till ditt bibliotek och kolla om de har tidningen "Everday practical Electronics" för
detta har varit uppe förr & då la jag upp bilder från tidningen, men jag är ganska säker
på att de är bort tagna på grund av plats brist på server :?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Om du söker på "linear actuator" kommer det en del träffer på stegmotorer med skruv i, dessa kör fram o tillbaka beroende på vilken väg man kör stegmotorn.

RFID känns lite överkurs, det kan räcka med en svändningskrets i halsbandet på katten, med en lämplig placerat spola och styrelektronik kan det fint räcka.
Frasse

Inlägg av Frasse »

Du behöver ju inte ha så att luckan fälls upp automatiskt, det räcker ju om ett litet lås öppnas så får kissen peta upp luckan själv!
GalFisk

Inlägg av GalFisk »

Läste om ett kul projekt för en stund sen, där nån byggde en datorstyrd kattlucka, som bara öppnades om katten inte hade något i munnen:
Länk: http://www.quantumpicture.com/Flo_Contr ... ontrol.htm

Du behöver ju inte något komplicerat iofs... Icecap's förslag borde funka bra. Beroende på vad du vill hänga på katten, kan du evt göra en krets som bara detekterar en metallbit (ingen större risk att andra djur går omkring med en), eller bara en bit reflex som skickar tillbaks IR-ljus från en LED till en detektor.
Användarvisningsbild
IceBear

Inlägg av IceBear »

Detekteringen är ju en sak, men jag vet ännu inte hur jag ska öppna /stänga fönstret...
Behöver inte ha nån stegmotor, en vanlig motor med en skruv och microbrytare skulle duga. Men vart hittar jag en ? (helst begagnad och helst 12 volt)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Torkarmotor?
GalFisk

Inlägg av GalFisk »

Måste det vara en motor? Annars är det ju enklare med en liten elektromagnet som drar bort en spärr eller släpper en metallplatta när rätt katt detekteras, så får katten själv öppna luckan.
Har både microswitchar, en liten 12V (om jag minns rätt) skruvmotor m. kugghjul och små elektromagneter i min skrotlåda, som du kan få för nån tia+frakt om du är interesserad.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Att använda motor har sina fördelar: på vintern när det blåsar småspik, då stängs kattluckan automatisk.

Men ligger den ett ställe där vinden inte står på hårt vore en elektromagnet som släpper ett lås nog det abs. bästa och enklaste.
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

En sån där elektronik låskolv borde väl funka finfint?
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

RFID i halsband... varför inte i nackskinnet, som man gör med hundar? Fast de RFID-kretsarna kräver ju pälskontakt av scannern... känner du någon vetrinär så kostar det ju inget att fråga.
Då slipper katten ha halsband som den kan fastna i saker med...
Användarvisningsbild
IceBear

Inlägg av IceBear »

Stuggi skrev:En sån där elektronik låskolv borde väl funka finfint?
Hurdan menar du ?
Skriv svar